Cardea, más néven Carda ősi római istennő: az ajtók és sarokvasak, a zsanérok istennője (a latin cardo, cardinis szóból). A rómaiak az ajtó nyitódását és csukódását forgócsapos zsanérral oldották meg. Ovidius szerint Carda azonos (vagy legalábbis nagyon közeli kapcsolatban állnak) egy másik ősi istennővel, Carna-val, aki egy nimfa. Az, hogy Ovidius a két istennő alakját egybemosta, feltehetően csupán egy hatásos költői fogás, de mivel Carna kilétét a mai vallástörténeti tudomány sem tisztázta, nem kizárt, hogy Ovidius egy létező ősi mítoszra tapintott rá (arról nem is szólva, ha pontosan tudta, hogy a két istennő azonos, csak a forrást nem kötötte az orrunkra).
A korai keresztények szerint Cardea valójában két istennő: Forculus (a fores szóból), mert a legtöbb középületnek kétszárnyú ajtaja volt (és a gazdagabb magánházaknak); és Limentinus (a limen, liminis szóból), a küszöb védelmezője. Szent Ágoston mélységesen elítéli ezeket az „apró isteneket”, és ha teheti, fel is szólal ellenük. Szerinte az ajtók őrzésére bőven elegendő lenne egyetlen istenség, ehelyett a rómaiaknak mindjárt három is van belőle. A mai kutatók szerint azért szükséges ennyire „szétaprózni” az ajtó részeit, hogy a rítus során a szent teret pontosan ki lehessen jelölni. A határok kijelölésének istene egyébiránt Terminus.
Weinstock szerint a három ajtó-őrző istenség képe a csillagászatban is megtalálható (Ianitores Terrestres – a Föld kapujának őrei), ők őrzik a földi szférákat. Ők a legalacsonyabb rangú istenségek körébe tartoznak, míg Ianus például a legmagasabb rangúak közé tartozik, aki ennél fogva a hivatalos vallási életbe is bekerült. A csillagkép elrendezése a IANUE COELI elrendezését követi, a mennyország két kapujának képe, ami a napfordulók megszemélyesítése. Sevillai Izidor szerint a IANUAE COELI-ből kettő van: az egyik emelkedik/felszáll (a keleti oldalon), a másik süllyed/lefele ereszkedik (a nyugati oldalon): a Nap a két kapu között mozog. Sevillai Izidor meghatározását nyomban a 'cardines' szó (a cardo többes száma) magyarázata követi: az észak-déli tengely „sarokvasai” mentén fordul meg maga a földgolyó is. Ennek analógiájára van a római ajtók sarkvasainak külön fenti és külön lenti istensége.
A cardo kifejezés nem csupán ajtót jelent, hanem a római várostervezésnek is meghatározó része. A cardo a város észak-déli irányú utcája, aminek kijelölését az augurok végezték, hogy a városban is, az univerzum elrendezésének mintájára kijelöljék az égi és a földi teret (az emberi és az isteni dimenziók meghatározására). A cardo a római hadsereg táborának is fő útvonala volt: ezek az utak törték át a tábor falait és egymást keresztezve kijelölték a tábor kulcsfontosságú pontjait. Ahol az utak áttörik a falakat, ott találjuk a tábor négy kapuját, a négy égtájnak megfelelően.
Macrobius szerint Carna neve a carno (hús, étel) szóból származik, és ő volt a szív és a főbb belső szervek őrzője és védelmezője az emberi testben. A mágikus-babonás világban is erre épül a strigák elleni védekezés (mármint Carna alakjára, mint a „hús védelmezője”): tehát az elhárító bűbájt a küszöbre kell rögzíteni (ez pedig máris elvezet Cardeához).
Carna ünnepe a római naptárban NEFASTI, azaz olyan ünnep, szabad nap, amikor a bíróság sem ülésezhet.
És mi jár az istennőnek, mint RES DIVINAE? Összetört bab disznózsírral. Emiatt ezt a napot mint KALENDAE FABARIAE is említik, mint amolyan bab-kalendae. A bab mint mágikus vallási elem rengeteg helyen feltűnik a görög-római vallásban, ezzel is bizonyítva, hogy az egyik legfontosabb növény, táplálék volt.
Warde szerint Carda ősi, archaikus istennő lehetett, akinek kultusza, tisztelete a későbbi vallásban újraéledt, alakja újraformálódott és a köztársaság korára felismerhetetlenül átalakult. Wissowa szerint khthonikus istenség, Dumézil szerint pedig a táplálkozás istennője. Bármi is az igazság, a rejtőzködő istennő alakjával valamilyen formában mindenképpen találkozunk.
Ovidius Római Naptárában Carnae nimfát Ianus erőszakolja meg, akit egyébként Ovidius bölcsnek állít be. A történet lehet a fantázia műve, de lehet a Vesta-szűz meggyalázásának előképe is Priapus által (VI. könyv). A Fasti kiváló elegye a mítosztöredékek, régi legendák, töredékes ismeretek és a költői fantáziának. Ovidius Augustusnak kívánt kedveskedni a művel, amit ortodox vallási kézikönyvnek szánt, eszközül a birodalmi vallási propagandához, és mint ilyen, az ősi hitvilág újraélesztését láthatjuk benne. De Cardea történetéről meséljen inkább maga Ovidius!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése