A legizgalmasabb köveknek megvan a saját
történetük. Mármint azon felül, hogy izgalmas sírkövek, a római kor emlékei,
egy halott emberről szerzünk információkat, a kő előkerülésének is megvan a
maga sztorija. Ilyen Ava Magimarus sírköve is, hiszen 1899-ben ajándékozta
Bogdanovics Lucián görögkeleti püspök az Aquincumi Múzeumnak. Hogyan került
hozzá a kő? A válasz igen egyszerű: Szentendrén találták a követ, a püspöki
udvar déli falában állt befalazva. Ennél többet viszont sajnos nem tudunk a
kőről: sem azt, hogy honnan került oda, sem azt, hogy mikor, sem azt, hogy
miért. Viszont a finomlelkű püspök megőrizte a követ, és amikor a szárnyait
bontogató Aquincumi Múzeum megnyitotta kapuit a római emlékek előtt, úgy
gondolta, hogy ez lesz a megfelelő hely Ava Magimarus emlékének megőrzésére. És
milyen jól tette, hiszen a sztélé ma is a múzeum főépületét körülvevő
Lapidariumban kiállított kövek között látható. Mivel Szentendrén került elő a
kő, feltehetően a közelből származik, így Ava Magimarus családja nem
Aquincumban élt (ahogyan gondolnánk, mert a lapidariumban van), hanem a római
kori Ulcisia Castrán, kelta őslakos asszony.
Faragott képmező látható a kövön, ami sajnos
letörött, pedig megnézni a régi portrékat az egyik legizgalmasabb dolog
mindjárt a feliratok elolvasása után. Az újkori temetőkben is nagyon szeretem a
porcelános arcképekkel ellátott sírköveket, hiszen látni is valakit már egészen
olyan érzés, mintha találkoznék vele. A homokkőből készült sírkő így,
megcsonkultan is 120 cm magas és 77 cm széles, 18 cm-es vastagsággal.
Sajnos a szemükbe nem nézhetünk, viszont a
ruházatuk, viseletük jól látható. A jobb oldali nőalakon határozottan látszik a
két hatalmas fibula, a ruhakapcsoló tű, és a nyakáról lelógó karika, ami talán
szalagra vagy valamiféle lágy textíliára van felfüggesztve. A bal keze a hasa
előtt van, a jobb keze pedig a mellette álló alak vállán nyugszik, vagyis
átöleli a mellette állót. A középső alak talán egy kislány: a két mellette álló
jóval nagyobb nála, mindketten átölelik, és mindkét őt ölelő kéz jóval nagyobb
nála. Valami van a kezében, talán egy öröklétre utaló gránátalma. A bal oldali
alak is valószínűleg gyermek lehet, jobb kezével a középső alak jobb karjába
fogódzkodik, bal keze pedig annak a bal vállán pihen. Hogy kik ők, azt sajnos
nem tudjuk.
A portrék alatt két másik képmező látható. A
középső jelenet a jól ismert áldozati lakoma képe, alatta pedig a kelta
túlvilághit képies megjelenése, vagyis a túlvilágra való utazás, a kocsiút
szimbóluma. De lássuk ezeket egy kicsit részletesebben!
Az áldozati lakoma valami olyasmi, mint a
halotti tor. Középen egy háromlábú tripus (összecsukható, hordozható asztalka),
erre helyezték a búcsúlakoma enni- és innivalóit. Ezt illik gazdagon megrakni,
mint egy soha ki nem fogyó bőségszarut, hogy roskadásig tele legyen. Ma is
szokás a halotti torokon annyi ételt kirakni, amiből egy egész falu
jóllakhatna. Nem is maga az evés a lényeg, hanem az étellel-itallal való
tisztelgés az elhunyt emlékére. Az asztal két oldalán egy férfi és egy nő áll,
valószínűleg rabszolgák, és ők segédkeznek a búcsúlakoma lebonyolításában. A
jobb oldali a nőalak: simára fésült, középen elválasztott haja van és bokáig
érő szoknyája. Kezeit összekulcsolja maga előtt. A bal oldali férfialak is
hasonló pózban látható, neki viszont rövid a haja és térdig érő tunicát és egy
rövidebb chitont visel.
A legalsó jelenet igazi pannon csemege, nem
csupán mitológiai értelemben, de a maga fizikai valójában is. Kelta gondolat a
túlvilágra kocsival utazni, ám a Kárpát-medencében és a kelták lakta
területeken gyakoriak a kocsis temetkezések, ahol a (tehetősebb) halott
túlvilági utazását a vele együtt eltemetett valódi kocsival is biztosítani
kívánták. Ezek a valóban eltemetett kocsik megfelelnek a sírköveken ábrázolt
kocsiknak: tehát így képzelték, ilyen járgánnyal a túlvilági utazást. Nyilván
nem tudtak minden szeretett halottjuknak 'valódi' túlvilági fuvart szervezni,
de mint szimbólum, mint képi megjelenítés gyakran feltűnik a sírköveken. Két ló
húzza, van egy kocsihajtó, és hátul utazik maga a halott. Itt egy lefátyolozott
nő utazik háttámlás széken, ami elég elegáns utazásnak tűnik. Később a magyar
legendákban is feltűnnek ördögi kocsihajtók, akik nem csupán földrajzi helyek
között képesek furikázni, hanem az élők és a holtak világa között is vállalnak
fuvarokat. Mint Kárón, a holtak révésze, csak a magyarok nem hajókáznak (bár
volt hol, mégsem a hajókázás képe maradt meg), hanem kocsikáznak. Talán van
kapcsolat a két elképzelés között, de ez csak az én feltevésem. Nem tudom, hogy
mind a két ló be van-e fogva, ketten húzzák-e a kocsit, és az ábrázolás miatt
kisebb-e a nézőhöz közelebb eső ló, de az sem kizárt, hogy csak a belső ló húz,
a kicsi pedig a 'szélhámos', aki be van fogva, hogy tanulja a szekérhúzást, de
még nem ő húz. Mindenesetre a lábaikat együtt emelik, amit a kőfaragó egy
amolyan indiai jellegű ábrázolással oldott meg, vagyis a két ló négy lába
nyolcnak látszik, a mozdulatsort képregényszerűen, folyamatában láthatjuk, így
egészen olyan érzést kelt a nézőben, mintha mágikus lovak húznák a kocsit. Már
ettől is egy kicsit túlvilági lesz az egész kép.
És végül, de nem utolsó sorban a felirat:
Ava Magimari f(ilia)/ an(norum) XXV et Siliduna/ et Appianus f(i)l(ii) h(eredes)/ Sisi et Quintus/ et Medulius/ [...
Ava Magimarus leánya, aki 25 évet élt és Siliduna és Appianus, gyermekei és örökösei, Sisi(a?) és Quintus és Medulius.
A felirat gondosan körül van keretezve, de
sajnos az alsó része is letört, hiányos.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése