Titus Flavius Magnus felirata egy nagyobb
sírépítményről származó tábla, ezért ide mindenképp valami sokkal
monumentálisabbat kell elképzelnünk, mint ez az amúgy nagyon ízléses tábla.
Szintén egy régi lelete az Aquincumi Múzeumnak: 1898-ban került elő az akkori
Eskü térről, a mai Március 15. térről, az Erzsébet híd építésekor. Innen
származik az arany sisak (aranyozott) is, ezeknek a leleteknek már a
megtalálásuk óta is saját, önálló életük van!
A feliratos tábla sajnos nem maradt ránk
hiánytalanul, a jobb oldala letört, a teljes szöveget így csak találgatások
alapján ismerhetjük meg. Kuzsinszky Bálint és Szilágyi János is készített olvasatot
a táblához. A megmaradt részek kettétörtek, de a lapidariumban (Aquincumi
Múzeum) összeillesztve látjuk a darabokat. Méretei: 73 cm magas, 109 cm széles
és 21 cm vastagságú. Anyaga mészkő.
Lássuk magát a követ, mit fedezhetünk fel
rajta! Az alsó részén széles párkányzat van, ezen „áll” a feliratmező és a
képmező is. A bal oldalon a nudista kis figura egy Genius, akinek igen érdekes
frizurája van: az egész haja fel van túrva a feje tetejére és összekötve egy
csomóba. De nem ám a híres germános tekert-briós alakú frizura (lásd a
brigetiói germán szobrokat – van egy csomó), hanem csak úgy, laza copfban. A
Genius pedig mint egy megfáradt vándor, lazán nekidől, térdével támaszkodik egy
amazon-pajzsnak, egy peltának. A pajzs fogóját fogja, a pajzs kerek hasa
viszont már a feliratmezőnek támaszkodik. A pajzs sem ám akármilyen pajzs, hogy
csak így lerendezzük egy fél mondattal, kérem a pajzs griff-fejekben végződik!
Kuzsinszky még sas-fejnek nevezi, de lássuk be, igazi, hamisítatlan griffek
kis hazánkban!!! Ez az állatias pajzs-ábrázolás a hellenisztikus művészet
valódi gyöngyszeme.
Ó, a griffeknek, mondhatnám a griffológia
tudományának külön könyvtára van. Röviden csak annyit ezekről a nemes, mágikus
lényekről, hogy mivel egy sas és egy oroszlán testéből született, két nemes,
harcos, bátor uralkodó állat alkotja, fokozottan a hatalom és a fenségesség
szimbóluma. Évezredek óta velünk élnek, számtalan helyen felbukkannak, de ne
becsüljük le a fontosságukat, hiszen oly rég óta velünk vannak! Mégis, miért
ennyire bizonyos, hogy griff? A kő, bár törött, mégis egész jó állapotban
maradt meg, és mint kiderült, még a festés nyomai is láthatóak rajta. Maga a
griff is fekete színnel volt körberajzolva, a szeme és csőre is feketével volt
megrajzolva, mit több, a taraja részletesen ki is volt dolgozva. Szintén
feketével emelték ki a szövegmező keretét is.
Amit viszont a kihelyezés miatt nem
láthatunk, hogy a keret fekete festékkel való kiemelése a kő oldallapján is
folytatódik, és ide egy lefelé fordított kard, felül csonka markolattal és egy
kis, kerek pajzs, belső lapjával felénk fordítva látható. Itt a háttér
narancssárga színű, a kard vörösre volt festve, szélei fekete vonallal
kontúrozva. Izgalmas, nem?
Következzen a felirata Kuzsinszky szerint:
T(ITUS) FL(AVIUS) T(ITI
FILIUS) QUIR(INA TRIBU) MAGNU[S --- (CENTURIO) LEG(IONIS) II AD(IUTRICIS)?] /
(CENTURIO) LEG(IONIS) XII FULM(INATAE), (CENTURIO) LEG(IONIS) [---] /
(CENTURIO) LEG(IONIS) III GALL(ICAE), CENTURIO LEG(IONIS) VII [CLAUD(IAE)? ---
CURATOR] / P[O]NTIUM VIAE FULV[IAE --- FL(AVIUS)? --- ANTI?] / PATER ET
FL(AVIUS) MODESTU[S ---] / HEREDES EX (SESTERTIIS) XV S(EMIS) (MILIBUS)
F(ECERUNT DE SUO).
Titus Flavius Magnus,
Titus fia, a Quirina választókerületből, … a legio II Adiutrix centuriója (?),
a legio XII Fulminata centuriója (?), a legio ? ... centuriója, a legio III
Gallica centuriója, a legio VII Claudia (vagy Gemina?) centuriója (?)... a via
Fulvia hídjainak felügyelője. Örökösei, Flavius (?) … Antipater (?) és Flavius
Modestus … készítették a síremléket saját költségükön, 15 ezer sestertiusból.
Szilágyi János olvasata:
Titus Flavius Magnus, Titus fia tehát
biztosan centurio volt, vagyis egy legio gyalogos osztagának (centuria) a
parancsnoka. Mint általában a centuriok, ő is több legioban szolgált, és noha
épp ez a rész hiányos, azért annyit ki lehet következtetni, hogy tényleg sok
helyen megfordult. Négy legiot nevez meg, kettőnek a nevében biztosak lehetünk:
a XII Fulminata és a III Gallica. Mindkettő a 2. század közepén Syriában tartózkodott.
Titus kiszolgálta az idejét, túlélt talán
száz csatát, bejárta a fél világot, Syriát, Kappadociát, Moesiát bizonyosan a
legiokkal, és itt, Aquincumban halt meg. Miután kiszolgált, centurioként,
szintén fontos állást töltött be. Ő talán épp a hidak és utak gondozását,
karbantartását és felügyeletét kapta meg nyugdíjas éveire feladatként. A Via
Fulvia egy észak-itáliai út Detrona és Pollentia között. Felvetődik, hogy Titus
itáliai származású volt-e, és talán pályája végén újra hazatérhetett. Kérdés,
hogy innen, Pannoniából felügyelte-e az utat (szerintem nem valószínű), vagy
akkor még nem élt itt. De ha később jött ide, erre a földre, akkor mikor? És
miért? Ha itáliai volt, az örökösei miért itt, Aquincumban éltek? Vagy esetleg
aquincumi származású volt? Talán épp a családja miatt került egyre közelebb
(Syria – Viminacium – Pannonia)? Bárhogyan is, a felirat egy sor kérdést,
rejtélyt hagyott maga után...
Az utolsó sor, miszerint örökösei 15 ezer
sestertiusból állították az emlékművet, minden kétséget eloszlat, hogy egy
szimpla kis sírkővel van dolgunk. Ez hatalmas pénz! Az örökösök pedig nem
sajnálták a pénzt. Felmerül, hogy Modestus talán libertus, azaz felszabadított
rabszolga, vagyis nem vér szerinti örököse Titusnak.
Arról, hogy miért itt halt meg, Szilágyi
Jánosnak van egy elmélete. Szerinte az itteni II Adiutricis kötelékében fejezte
be a pályafutását, és így olvassa a feliratot:
T(itus) Fl(avius) T(iti filius
tribu) Quir(ina) Magnu[s (centurio) leg(ionis) II ad(iutricis)] (centurio)
leg(ionis) XII. Fulm(inatae) (centurio) le[g(ionis) XV. Apoll(inaris)]
(centurio) leg(ionis) III Gall(icae) (centurio) leg(ionis) VII[Cl(audiae)
curator] p[o]ntium viae Fulv(iae)[T(itus) Fl(avius) . . . .] pater et Fl(avius)
Modestu[s lib(ertus) eius] h[e]redes ex (sestertium) XV s(emis)(milibus)
[fec(erunt) de suo]
Ez sok
mindent megmagyaráz. Viszont a sírkő datálása is ugyanilyen kérdéses. Valamikor
az i. sz. 1. és 2. század közötti időre teszik, viszont Nagy Lajos a 2. század
első felére datálja, mégpedig épp a kőfaragás alapján.
Bármi is az igazság, Titus sírköve kiváló alkalom arra, hogy megálljunk és elgondolkodjunk a római életen, életvitelen és egy kicsit beszélgessünk a miértekről!
BIBLIOGRÁFIA:
- Budapest Régiségei 7.
(1900.)
Kuzsinszky Bálint: Újabb kőemlékek az
Aquincumi Múzeumban
- Budapest Régiségei 39.
(2005.)
Szirmai Krisztina: A katonai felszerelés
korai ábrázolásai Aquincumban
- Rakéta regényújság
1982. március 23.
- Németh Margit: Vezető
az Aquincumi Múzeum kőtárában
- Archaeologiai Értesítő
42. (1928.)
Nagy Lajos Pelta díszítés a pannoniai
kőemlékeken
- Archaeologiai Értesítő
94. (1967.)
Szilágyi János: Kőfeliratok az Aquincumi
Múzeum régi gyűjtéséből II.
- Budapest Régiségei 22.
(1971.)
Nagy Tibor: Kőfaragás és szobrászat
Aquincumban
Megjegyzések
Megjegyzés küldése