A kelta származású Reginus a római hadseregben

   Az Aquincumi Múzeum lapidáriumának egy méltán híres darabja Reginus  mészkőből faragott sírköve. Már csak az oromzatban látható sas miatt is izgalmas a kő, azonnal felhívja magára a figyelmet. Alaposabb tanulmányozás után pedig újabb izgalmas részleteket tartogat!

   Szintén nem mai darab: 1898-ban került elő az akkori Fazekas-térről, ami ma Szilágyi Dezső tér néven fut (a Francia Intézet szomszédságában, a vöröstéglás református templom alatt). A templom építésekor került elő a kő, a hitközségi elöljáró ajándékaként került a múzeum birtokába. A kő maga nem teljesen ép, az alja hiányzik. Ezt ugyanis a földbe mélyesztették, az a része hiányzik, ami a föld alatt állt. Ennek ellenére az írott rész olvasható, a felirat nem sérült.

  Mindjárt a legtetején háromszögletű oromzatot látunk, benne egy kiterjesztett szárnyú sasmadár, aki bár büszke sas, mégis, mintha bánatosan leszegné a fejét és lesüti a tekintetét. Pedig a sas egyenesen a legfőbb Jupiter/Zeusz szent állata. Priamosz így kér isteni jósjelet az Iliászban:

„Zeusz atya, legmagasabb, ki uralkodol Ída hegyéről,

add, hogy Akhilleusz kedvesen és könyörülve fogadjon,

küldj gyors jósmadarat, mely néked legszeretettebb

minden szárnyas közt, s mely mindje közt legerősebb,

jobbról, hogy lássam s abban bizakodva mehessek

gyorscsikajú danaosz daliák bárkáihoz innen.”

(Homérosz: Iliász, XXIV. 308 – 313 sorok, Devecseri Gábor fordítása)

   Zeusz néha nem csak sasmadarat küld, és nem csak kísérője a sasmadár, hanem az istenek atyja időként maga is sas alakot ölt. Mint amikor a szemrevaló Ganümédészt elragadozta magával az Olümposzra, hogy a fiú legyen az ő halhatatlan pohárnoka. És hát ne feledjük a Prométheusz máját csipdeső-tépdeső sasmadár is Zeusz küldöttségében érkezik a végeérhetetlen kínzást végrehajtani (bár ő maga nem Zeusz, nem az isten öltött sas alakot). A sas így egyszerre jeleníti meg az uralkodó hatalmát és a büntetés erejét is (mármint az uralkodó potenciálját, amivel képes a büntetésre). A legyőzhetetlen római legiók szent állata is a sasmadár, kiterjesztett szárnyaival ott feszített az összes legiós jelvény tetején (hogy ez az ideológia továbbélt a germán kultúrában, az már nem a rómaiak hibája). A császárkorban pedig a sas szimbolikája a lélekmadár jelentéssel is bővült. Ahogyan az elhunyt császár lobogó halotti máglyája mellől egy sas röppent fel, úgy röppent fel a megistenült uralkodó lelke is a halhatatlanok közé. És a legegyszerűbb példa: az aiszóposzi/phaedrusi mesék világában is a sasmadár uralkodó állat, hiszen ahogyan az oroszlán a földön, a delfin a tengereken, a sas a levegőben uralkodik. Szóval kellő tisztelettel tekintsünk a sasmadárra!

  Nézzük tovább a sírkövet! A feliratmező következik, amit balról és jobbról is egy-egy oszlop keretez. Az oszlopok gondosan kidolgozottak, abacuslevelekkel díszítettek. Nagy Tibor megállapítása szerint a sírkő a noricumi stílusú sírkövek csoportjába tartozik. Itt kap helyet, a két oszlop között a gondosan kifaragott felirat.

Reginus Trouce/tissae f(ilius) domo Tr/ever anno(rum) XXX se/aquiplica(rius) alae Aur(iane) I/ stipendio(rum) V/ h(ic) s(itus) e(st)./ Receptus sesquip(licarius)/ alae Asturu(m) II fra/ter ide(m) heres(pos(u)it.

Itt nyugszik a trever származású Reginus, Troucetissa fia, aki 30 évet élt, az ala Auriana I másfél zsoldos katonájaként 5 évet szolgált. Fivére és örököse, Receptus, az ala Asturum II másfélzsoldos katonája állította (a sírkövet).

   A Reginus ugyan római név, de nem feltétlenül római polgárral van dolgunk, hiszen az apja Troucetissa, kelta nevet viselő férfi. Treviri (ma Trier), ahonnan Reginus származik, már Claudius császár óta (41-54) római colonia rangot visel. Troucetissa neve nem ismeretlen a feliratos szerelmesei előtt. Egy gyermelyi sírkövön szintén találkozunk a hasonló hangzású Troucetimarus névvel (a sírkövet Aelius Respectus állíttatta a családjának: kelta felesége volt, Dervonia, és az egyik fia Troucetimarus, aki 25 évet élt). Eraviszkusz területről származó felirat.

  Az ala I Auriana helye 108-ban és 166-ban Raetiában volt. A hispaniai asturok törzséből állított csapatok közül az ala I Hispanorum Asturum Britanniában, az ala I Asturum Daciában szerepelt állandó helyőrségként az i. sz. 2 - 3. században. A kutatók a sírkő korát i.sz.70 és 80 közöttire datálják.

   A sírkövet Reginus fivére, Receptus állította. Mindketten szolgálatban lévő katonák, sequipliciariusok, vagyis másfélszeres zsoldot kapó katonák. Hogy miért kaptak többet? Elvileg a kiszolgált, de visszahívott katonák kaptak többet, vagy azok, akiket eltávozásuk alatt rendeltek be szolgálatra. Hogy mi okozta a halálát, nem tudjuk. Viszont a felirat alatti képmezőben egy lovas katonát látunk, két lóval. Talán épp a másfélszeres zsoldot kapó katonára utal, aki jogosult arra, hogy két lovat tartson. A katona a két ló között áll, mindkettőt száron vezeti. A lovak élénkek, hegyezik a fülüket. A katona valami nagyon rövid tunicát visel, talán a fején is van valamiféle fejre simuló bőrsapka, de lehet csak egy lapos frizura is. Egyes értelmezések szerint a lovak fején fejdísz van. Lehet. A bal oldali ló alakja erősen megkopott, nem látszik, hogy mivel van felszerszámozva, avagy netán semmivel. A jobb oldalin viszont jól látszik a lelógó lópokróc (ephippium) vagy nyeregtakaró. Kicsit eláll a ló hátától, ezért talán lehet nyeregtakaró is (bár szerintem annak egy kicsit hosszú). Bárhogyan is, más 'rögzítés' nem látszik, vagyis szíj, kengyel nem látható a lovon. Ez szerintem még nem jelenti azt, hogy bárminemű lószerszám nélkül használták volna a paripákat, mert mi van, ha még csak az 'előkészített' lovat vezeti elő a lovász a domborművön, és nem a bevetésre kész, felszerszámozott lovat? Természetesen a sírkő festett volt, ezért nem kizárt, hogy a ló egyéb felszerelései nem voltak kifaragva, sem bekarcolva, hanem csak festéssel jelenítették meg ezeket az izgalmas részleteket. És talán a festésből az is kiderült, hogy a lovászfiú valóban pőrén lobogtatta-e karcsú combjait, vagy viselt valamiféle barbár-stílusú cicanacit. Ezt már sosem tudjuk meg.

Megjegyzések