Az
Aquincumi Múzeum Lapidariuma igazi csemegéket rejt, főleg ha az embernek van
ideje elmélyülni a feliratok böngészéségben. Azok a sírkövek, amelyek portrét
is tartalmaznak, különösen izgalmasak, hiszen láthatjuk is a régi embereket, és
olvashatjuk is az utókorra hagyott üzenetüket. Ilyen a dák származású Scorilo
is, akinek igazán 'bőbeszédű' a sírköve, hiszen a szűkebb családját is
megismerhetjük a feliratból.
Nézzük
először magát a sírkövet! Szép nagy darab, 186 cm magas, 85 cm széles és a
vastagsága 26 cm (érdekesség, hogy a lupa adatbázisban a kő vastagsága csak 22
cm-nek van feltüntetve...) Anyaga mészkő, erősen kopott, bár azért még elég jól
kivehető néhány fontos részlet. 1893-ban került elő az óbudai Fő térről, az
akkori II. számú katonai ruharaktár kövezete alól. Már a kő újkori története is
önmagában történelem! Sokat rontott a kő állapotán, hogy a megtalálásakor be
volt falazva, vagyis beépítették és szürke festékkel lefestették. Ennek
ellenére az eredeti vörös és zöld festék nyomai még ma is láthatók a kövön. A
teteje, az oromzat teljesen letört, már sosem tudjuk meg, hogy itt is vidám
delfinek fickándoztak-e (számomra mindig izgalmas itt Közép-Európa közepén, oly
távol a tengertől delfinekkel találkozni – talán épp ezért vonzódom annyira
hozzájuk).
Amit
látunk, az már maga a képmező: három alak figyelhető meg, szorosan egymás
mellett. A jobb oldali férfi, a másik kettő nő, a család tagjai.
A
képmezőben háromtagú családot ábrázoló dombormű, viseletük az eraviscus
családokéra jellemző. Az alatta lévő sáv a túlvilági utazást ábrázolja. A kövön
az eredeti vörös és zöld festék nyomai láthatók. A bal oldali nőalak
jellegzetes kelta viselete és ékszerei azonnal felismerhetőek. Fején
turbánszerű fejdísz, vállain a ruháját hatalmas, zömök fibula rögzíti,
nyakán a kelta csavart nyakék, a torques, és egy vastag karperec.
Szerintem egy kicsit talán karakteresebb az arca, mint a középső nőé,
véleményem szerint ő lehet Annama, az anya. A középső nőalak csuklóján a vastag
karperec jól kivehető, az ő fejét is kendő borítja. A férfi viselete
jellegtelen, nem kifejezetten kelta. Szerintem ő Matto, Annama lánya és a sírt
állító Quintus és Anculata testvére. Mindhárom alak tart valami a jobb kezében,
és mindhárman ugyanazzal a jellegzetes kéztartással (vagyis kezüket egészen a
mellük elé emelik, és mint egy lego-baba, a hüvelyujjuk és az összes többi
összezárt ujjuk közé csippentik a kezükben tartott tárgyat). A jobb oldali
hölgy és a férfi egy-egy almát tartanak, a középső nő kezében egy irattekercset
látunk. Ez a kéztartás-ábrázolás inkább az irattekercset tartó férfiak esetében
figyelhető meg, de jelen esetben az almát is így fogják. A férfi pedig Scorilo,
az elhunyt családapa, akiről izgalmas dolgokat tudunk meg. Például azt, hogy
dák származású, vagyis a mai Erdély, Románia területéről származik, onnan
került Aquincumba és itt is halt meg 39 éves korában. A felesége származásáról
nem tudunk semmit, de mint felszabadított rabszolga, semmiképp sem vehetett
feleségül szabad római polgárasszonyt. Annama talán helyi kelta asszony volt,
és a lányait is kelta nőknek nevelte. Annama és Matto éppen ezért kelta
viseletben vannak, Scorilo nem visel semmi 'keltásat'. Scorilo felszabadított
rabszolga, méghozza Resstaus/Resatus felszabadított rabszolgája. Na de ki is ez
a Resatus? Hát nem más, mint a pecsétjeiről híres pannoniai fazekasműhely
vezetője! Resatus műhelye eredetileg Gorsiumban lehetett, de az edényeit,
termékeit már a civitas Eraviscorum távolabbi területeire is lelkesen szállította,
így kerültek a bélyeges edényei Aquincumba. A kutatás szerint 90-135 között
Aquincumba költözött, műhelyt nyitott. Ha ő maga nem is költözött át
Aquincumba, mindenesetre egy leányvállalatot nyitott itt, egy új műhelyt, amit
már Scorilo és Victor felszabadítottjai irányítottak. Erre utal, hogy az itt
gyártott edények bélyegzőjén a Restaus név mellett már szerepel két levél is,
vagyis a 'gyár' nem teljesen ugyanaz, de a vásárló nyugton hagyatkozhat a
megszokott Resatus-minőségre.
A
képmező alatt kocsijelenetet látunk. Négykerekű kocsiba ló/szamár/öszvér van
befogva, ezt a jószágot épp itatja az előtte álló alak. Szemben velük egy
nagyobb, felszerszámozott jószág, talán ő a ló, és a méretkülönbségek miatt
szerepel a kő első leírásában a kocsiba befogott jószág öszvérként. A bal
oldalon egy áldozati asztal látható. Ez a kocsijelenetes ábrázolás helyi
alkotás, az ilyenek általában mind helyi kőfaragó műhelyekben készültek.
Maga a felirat mindössze hat sor, elég kusza betűkkel lett felróva.
Felirata:
Scorilo Ressati libertus/domo Dacus an(norum) IXXXX h(ic) s(itus) e(st)./Item Annamae coniugi viv(ae)/ et Mattoni filiae vivae/ t(itulum) p(osuerunt) Quintus et Anculata fili(i)/ patri pientissimo b(ene) m(erenti).
Itt nyugszik a dák származású Scorilo, Resatus libertusa, aki 39 évet élt. A sírkövet gyermekei, Quintus és Anculata állították drága apjuknak érdeme szerint és Annamanak, feleségének és Mattonak, leányának, még életükben.
Az első,
1879-es közlésben Kuzsinszky az utolsó előtti sor T és P betűit Titus Publis
Quintus-nak egészíti ki, vagyis az ő értelmezésében a két betű a fiú neve és
nem a titulum posuerunt, vagyis az állították kifejezés, hiszen az amúgy
is kiderül az utolsó sorból.
Tehát a
sírkövet a Quintus és Anculata testvérpár állította halott szüleik emlékének,
és megemlékeznek a halott lánytestvérükről, Matto-ról is, aki talán korábban
halt meg, talán ő is most. Quintus, a fiú, már vérbeli római névvel
büszkélkedhet, ellenben a lányok továbbra is kelta, barbár nevet viselnek,
vagyis ők viszik tovább a családi hagyományokat.
A sírkő korát a 2.század első évtizedeire teszik.
BIBLIOGRÁFIA
- Budapest Régiségei 5. (1897.)
Kuzsinszky
Bálint: Az Aquincumi Múzeum és kőemlékei
- Budapest Régiségei 22. (1971.)
Nagy
Tibor: Kőfaragás és szobrászat Aquincumban
- Budapest Régiségei 28. (1991.)
Nagy
Tibor: Quadilla Comonis Liberta sírköve
- Budapest Régiségei 41. (2007.)
Facsády
Annamária: A nők ábrázolásának ikonográfiája az aquincumi sírköveken
- Régészeti tanulmányok Pest megyéből – Studia
Comitatensia 21.
Maróti Éva: A római kori pecsételt kerámia és a Resatus-kérdés
Megjegyzések
Megjegyzés küldése