Iulia Utta, a kelta királylány

   Ez a sírkő (is) az egyik legrégebbi sírkő a Magyar Nemzeti Múzeum római Lapidáriumában, saját története van. A sírkő valamikor a 19. században került elő a Gellérthegyről, a kőbányák 'feletti' területről, azonban a pontos lelőhelye nem ismert. A Magyar Nemzeti Múzeum szerint a sírkő lelőhelye a gellérthegyi Engelhard szőlő, a Citadellla környékén, és a követ báró Graffenried-Burgenstein Manó kapitány ajándékozta a múzeumnak (vagyis nem történt szakszerű feltárás). A báró nagylelkűen a múzeum rendelkezésére bocsátotta a sírkövet, és azóta is, mind a mai napig a múzeum római lapidáriumában lapul. Jöttek a háborúk, forradalmak és rendszerváltás, de a Nemzeti Múzeum Lapidariuma kitart. Legalább van egy biztos pont a világban.

   A Gellérthegyen volt a kelta eraviszkusz törzs vallási és törzsi központja, a kultuszközpont, a pénzverés központja, a gazdasági élet központja. Bár a rómaiak jöttek, láttak és elfoglaltak, a gellérthegyi kelta temetők továbbra is működtek, és a hegy tetején található szentélyt még az i.sz.3.században is használták.

  A sírkő portrét sajnos nem mutat az előkelő kelta hölgyről, csak a megrongálódott felirat maradt ránk, puritán módon keretbe foglalva, gondos, precíz betűkkel kifaragva.

   Felirata: Iulia Utta Ep|ponis f(ilia) Florin|na Iu[l(i)] Anarti (coniux) ann(orum) | LXXXV h(ic) s(ita) e(st).| Cobromara regill(a) matri t(itulum) m(emoriae) p(osuit).

Ez a Magyar Nemzeti Múzeum katalógusában közölt felirat. Természetesen az olvasást megnehezíti, hogy a tábla törött. A Budapest Régiségei 1892-es kiadásában így olvashatjuk a szöveget:

Iulia Utta E[p]ponis filia Florinna, Iul(ia) Anarti (uxor) ann(orum) LXXX... h(ic) s(ita) e(st); Cobromara Regili (filia) matri t(itulum) m(erenti) p(osuit).

Magyarul:

Iulia Utta Florinna, Eppo lánya, Iulius Anartius felesége, aki 85 évet élt, nyugszik itt. Cobromara királylány anyja emlékének állíttatta a sírkövet.

Ez megint a Magyar Nemzeti Múzeum olvasata. A sírkő egy előkelő család három generációját említi. A Budapest Régiségeiben megjelenő szöveg nem szó szerinti fordítást közöl, csak tartalmit:

Itt van eltemetve Iulia Utta Florinna, Eppo lánya, Iulius Anartus felesége, aki több mint 80 évet élt. A sírkövet leánya Cobromara Regilus nevű lánya állíttatta.

  A két olvasat között lényegi eltérés van. Fontos felfigyelnünk rá, hogy Iulia Uttának van egy harmadik neve is: Florinna. Az eredeti neve feltehetően a 'barbár' hangzású Utta lehetett, ahogyan az apját is Eppo-nak hívták. A lánya a Cobromara nevet kapta, aki viszont inkább ezt a kelta nevet használta. Az oka az lehet, hogy Utta/Florinna elnyerte a római polgárjogot, hiszen a férje, Iulius Anartus is 'rómaias' nevet visel. A lány viszont talán nem így házasodott. És itt következik a lényegi eltérés a két szövegértelmezés között. Míg a régebbi értelmezés, a Budapest Régiségei (Frölich Róbert) szerint a leány neve Cobromara Regilus, addig a Magyar Nemzeti Múzeum újabb értelmezése szerint a Regilus nem személynév, hanem azt jelenti, hogy 'Cobromara királylány'. Mindkét értelmezés jogos, hiszen épp a regil(?) szónál sérült meg a kő. Csak annyi látszik, hogy regil. Utána lehet bármi. A két értelmezés másnak tűnik, ám ha egy kicsit meditálunk rajta, valójában ugyanazt jelenti. A MNM szerint királylány, tehát az apja király. Cobromara apja Iulius Anartus, Iulia Utta férje. A nevének említésekor nem tér ki a felirat a titulusára, ám ez a név egybecsen az Észak-Alföld, Észak-Erdély területén élő Anartus kelta törzs nevével. Ugyanerre a kapcsolatra Frölich is utal, miszerint az Anartus a dáciai törzsek elnevezése (hivatkozik Ptol. Geogr. III. 8,3.). Frölich szerint a család Daciából került Pannoniába, az Anartus nevet a származása tiszteletére tartotta meg. A MNM a regil-tövet regillának egészíti ki, vagyis királylánynak, így teljesen helytálló az olvasat. Frölich viszont regilusnak egészíti ki, személynévként értelmezi, így Cobromara Regilus lánya lesz, végső soron a király lánya, tehát királylány. Anartus római neve Iulius, amiből arra lehet következtetni, hogy a kelta család a Iulius-dinasztia uralkodása idején (Augustus vagy Tiberius) kapott római polgárjogot.

  Ennek alapján a sír keltezése az i.sz.1.század végére tehető.


BIBLIOGRÁFIA

- Budapest Régiségei 4. (1892.)

   Hampel József: Az eraviszkusz nép emlékei

   Frölich Róbert: Aquincumnak római feliratai

- Nagy Tibor: Budapest története I.

   Az őskortól az Árpád-kor végéig

- Hampel József: A Nemzeti Múzeum legrégibb pannoniai sírtáblái (1905.)

- Budapest Régiségei 40. (2007.)

   Maráz Borbála: Budapest-Gellérthegy és környékének késő La Téne-kori településtörténete

- Nagy Mihály: A Magyar Nemzeti Múzeum régészeti kiállításának vezetője – Római kőtár (2007.)

Megjegyzések