A portréval, felirattal ellátott sírkő
jelenleg a Magyar Nemzeti Múzeum római Lapidáriumában található, a római
sírkövek közül a legrégebbiek közé tartozik. A kő 1847-ben került elő a
Gellérthegy déli lejtőjéről, az akkori Brunner Antal szőlőskertjéből. Több
kelta/eraviszkusz sírt is találtak itt, Brogimara sírköve is a hajdani, római
hódítás előtti őslakosság emlékét őrző relikvia. A múzeumnak Tasner Antal ajándékozta,
és igen, a sírkő gyakorlatilag azóta ott van. Az aquincumi múzeum lapidáriumát
sem rendezték át túl sűrűn, gyakorlatilag csak azokat a köveket cserélték ki,
amelyek a világháború(k) bombázásai során elpusztultak. Nos, a Nemzeti Múzeum
kőtárát még ilyen inzultusok sem érték, vagyis amit oda egyszer betettek, az
ott is marad. Még egy különlegessége a történetnek, hogy bár több mint 150 éve
pihen kis hazánkban, a fővárosban ez a ritka becses sírkő, és szép hosszú
publikációs listával rendelkezik, az ügy mégis csalóka, mert a publikációk nagy
része az első közlés adatait, megállapításait citálják tovább. Azt gondolnád
kedves olvasó, hogy ezt a követ már miden kutató megkutatta és megtette a maga
megállapításait és észrevételeit. Hát nem.
De lássuk magát a követ! A mészkőből
faragott síremlék méretei a következőek: magasság - 232,5 cm; szélesség - 83
cm; vastagság - 16 cm. A Nemzeti Múzeumban a nyilvántartása a MNM 31.1847.1. számon történik, a
Mommsen-féle nyilvátartásban CIL III.3594-es számon szerepel. A sírkő legteteje
letört, de azért látszik, hogy valaha csúcsos lezárásban fejeződött be a
történet. A körbekeretezett orommezőben egy erősen megkopott Medusza-fejet
látunk (bajelhárító szimbólum, hiszen aki rémisztő, attól rettegnek a rémek
is). Alatta a képmezőt két levélfejezetes oszlop 'tartja' (pilaszter). Az
elhunytak portréját babérkoszorú keretezi, de szalag nélkül (gyakran látni
olyan babérkoszorút, ami egy szalaggal 'meg van kötve', mint az igaziak, de ez
önmagába fordul vissza). Egy idősebb nő és egy fiatalabb: anya és lánya.
Mindkettejüket derékig láthatjuk. Az anya átöleli a lányát, illetve finoman a
vállára teszi a kezét, jelezve a köztük lévő kapcsolatot. Az anya fejét kendő
fedi, a lány (mint a férjezetlen lányok oly sokáig) fedetlen fővel néz szembe
velünk. Az idősebb nő ékszereit nem lehet nem észrevenni, még az erősen
megkopott kövön is jól láthatóak a szárnyas ruhakapcsoló tűk, a fibulák, és a
csavart mintázatú, hamisítatlan kelta ékszer, a torques, és két karperec. A
kislány is a fátyoltól/kendőtől eltekintve hasonlóan gazdagon felékszerezett:
rajta is látható a kelta torques, karkötő és hatalmas ruhakapcsoló tű. Igaz
csak a jobb vállán lévő fibulát látjuk, mert a bal vállán nyugszik az anyja
keze, de a ruha redőzetéből és eséséből feltételezhető, hogy a bal vállán is
hasonló kapocs tartja a ruhát. Mindkettejük ruhája gazdagon redőzött, a redők
pedig művészien vannak elrendezve. Az anya ruháját vastag öv fogja át a
derekánál. A lányon nincs öv, talán a karjai is fedetlenek. Az anya viszont még
visel valamiféle karokat eltakaró felsőruházatot. A fátyol vagy kendő miatt az
anya frizuráját nem látjuk, viszont a lány haja egyszerűen középen van
elválasztva, tarkójánál pedig összefogva. Olyan igazi jókislányos copf, ami
sosem megy ki a divatból. A kislány a kezében egy gránátalmát tart, ami bár a
termékenység szimbóluma, szerintem sokkal inkább az alvilági Proserpina
istennőnek szánt ajándék, hogy legyen hozzá kegyes az istennő, és mi, nézők is
tisztában legyünk a helyzettel, hogy a leányzó bizony halott.
A képmező alatt palmetta-motívumból kétfelé csavarodó indadísz tölti ki,
amolyan horror vacui, ezek a növényi motívumok minden kis szegletbe
beletekerednek. És végezetül következik a felirat, sima léckeretben. Amit már a
viseletből is sejtettünk, hogy a két nő kelta származású, a felirattal
megerősítést nyer. A lelőhely, a Gellérthegy is a kelta őslakosok, az
eraviszkusz törzs 'fővárosa', fontos székhelye és központja még a római uralom
alatt is, tehát minden jel arra mutat, hogy kelta/eraviszkusz őslakosokkal van
dolgunk. De lássuk a feliratot!
BROGIMARA|
DALLONIS F(ILIA)|
ANN(ORUM) XXV ET IA|
NTUA FIL(IA) AN(NORUM)
II|
H(IC) S(ITI) S(UNT) MAGIO
CONIU|
GI ET FILIAE|
T(ITULUM) M(EMORIAE) P(OSUIT).
Vagyis:
Brogimara, Dallo lánya, aki 25 évet élt
és lánya Iantuna, aki 2 évet élt, nyugszik itt. Magio felesége és lánya
emlékének állíttatta a sírkövet.
Egy kis kiegészítés: a latin felirat utolsó sorának 'M' betűjét van aki
a memoriae helyett merenti-nek egészíti ki. Vagyis nem az emlékének állította a
sírkövet, hanem méltán állíttatta a sírkövet. A halott tehát Brogimara, a
fiatal anya, aki mindössze huszonöt éves volt, amikor meghalt. Vele együtt
temették el a kislányát, Iantunát, aki pedig csak két évet élt. Brogimara férje
és Iantuna apja, Magio temette el a szeretteit, ő állíttatta a sírkövet. A
negyedik név, Dallo, Iantuna nagyapja. Dallo megnevezésével Brogimara
származását igazolja a férj. A nevek alapján biztosak lehetünk benne, hogy
eraviszkusz családdal van dolgunk!
Kérdéses még, hogy a kép valóban Brogimarát és Iantunát ábrázolja-e, hiszen a képen látható kislány jóval idősebbnek tűnik, semmint egy kétéves. Az még rendben, hogy egy kétéves felöltöztetnek, mint egy mini-felnőttet, de a kislány vonásai is sokkal idősebb lányt mutatnak. Nem kizárt, hogy a portrék nem a valódi személyek után készültek, hanem amolyan 'általános' minták. A sírkövet az i.sz.2. Századból származónak datálják.
BIBLIOGRÁFIA:
- Archaeologiai értesítő
5. (1871.)
Rómer Flóris: Desjardins Ernő tanár és a
Nemzeti Múzeum kőemlékei
- Archaeologiai értesítő
14. (1880.)
Pannoniai costumképek
- Archaeologiai értesítő
27. (1907.)
Hampel József: A pannoniai síremlékek
áttekintő osztályozása
- Archaeologiai értesítő
30. (1910.)
Hampel József: Figurális domborművek
pannoniai síremlékeken
- Archaeologiai értesítő
84. (1957.)
Fitz Jenő: Az eraviszkusz női viselet
- Archaeologiai
közlemények 2. (1861.)
Érdy János: Kelenföldi pogánysírok
- Archaeologiai
közlemények 13. (1879.)
Pulszky Ferenc: A kelta uralom emlékei
Magyarországon
- Antik Tanulmányok 4. (
1957.)
Kisebb közlemények 109.o.
- Budapest régiségei 1.
(1889.)
Gömöri Havas Sándor: Bevezetés:
Ó-Buda=Aquincum: az 1880-1888-ik évi ásatások kezdete és lefolyása
- Budapest régiségei 4.
(1892.)
Hampel József: Az eraviszkuszok emlékei
Frölich Róbert: Aquincumnak római feliratai
(2. közlemény)
- Budapest régiségei 22.
(1971.)
Nagy Tibor: Kőfaragás és szobrászat
Aquincumban
- Budapest régiségei 40.
(2007.)
Maráz Borbála: Budapest – Gellérthegy és
környékének késő La Téne-kori településtörténete
- Budapest régiségei 41.
(2007.)
Facsády Annamária: A nők ábrázolásának
ikonográfiája az aquincumi sírköveken
- Magyar Academiai
értesítő 14. (1847.)
- Károly János: Fejér
vármegye története I. (1896.)
A megye földjének őstörténelme II. A celták
- Nagy Mihály: A Magyar
Nemzeti Múzeum régészeti kiállításának vezetője: Római Kőtár
- Alföldi András – Nagy
Lajos – László Gyula: Budapest története 1. (1942.)
Budapest az ókorban 2.
- Hampel József: A Nemzeti
Múzeum legrégibb pannoniai sírtáblái (1905.)
- Budapest története I.
(1975.)
Nagy Tibor: Budapest története az őskortól a
honfoglalásig
Megjegyzések
Megjegyzés küldése