„Először
a helyet kell kiválasztani, éspedig mennél melegebbet, tehát olyant, amely nem
észak, illetve északkelet felé néz. A meleg és a langyos vizű medence télen
nyugat, vagy, ha ezt a helyi adottságok nem tennék lehetővé, legalábbis dél
felől kapja a fényt, mert a fürdés szokásos ideje déltől napestig terjed.
Hasonlóképpen ügyelni kell arra, hogy a női és a férfi caldarium ugyanazon a
részen feküdjék és szomszédos legyen: így érhető el, hogy mindkettő meleg vizes
medencéjét közös fűtőberendezés lássa el.
A
fűtőberendezés fölött három üstöt kell elhelyezni, egyet a forró, egyet a
langyos, egyet pedig a hideg víz számára. Ezeket úgy kell összekapcsolni, hogy
amennyi forró víz kifolyt a forró üstből, annyi töltődjék utána a langyosból;
hasonlóképpen a hideg vizes tartályból a langyosba. A fürdőmedencék padlóját
közös fűtőberendezés melegítse.”
(Vitruvius: De architect. 5,10,1 Maróti Egon fordítása)
Tegye
fel a kezét, aki nem szereti a fürdőket! Na ugye? Szerintem benne van a tíz
legjobb dologban a világon. Mármint a fürdőzés és az élményfürdőzés, vagyis
minden vizes kényeztetés. Míg nekünk a gyógyfürdők, élményfürdők alkalmi
kikapcsolódást jelentenek, addig az ókori Rómában ezt minden nap élvezték –
persze egészen más formában mint mi manapság. Milyen egy ókori fürdőzés? Ma
ennek járunk utána!
Salus a
legősibb római istenek közé tartozik, Hygieia görög istennő romanizált megfelelője
(innen ered a higiénia szavunk is). Salus a jólét, a jól lét, az egészség, a
biztonság és a jó szerencse megtestesítője, saját temploma volt a Quirinus
dombon. De lássuk végre mitől is lesz valami spa!
Masszázs.
Valójában enélkül nem is igazi spa élmény az élmény, ha nincs masszázs. Azon
túl, hogy hihetetlenül jó érzés, amikor valaki végigdögönyözi a testünket, ez
egy ősi gyógymód, Rómánál jóval régebbi. Csökkenti a fájdalmat, sőt, akár meg
is szüntetheti. A masszázs nyomáskifejtésen alapul, ám nagyon nem mindegy, mely
pontokon történik a nyomás. Már a görögök is jól tudták, hogy a sportolókat
értő kezeknek kell átgyúrniuk, hogy izmaik ki tudjanak lazulni, egészségesek
maradjanak. A rómaiak szinte azonnal átvették ezt a jó szokást a görögöktől és
a nyilvános fürdőikben képzett masszőrök (javarészt rabszolgák) várták a
megfáradt rómaiakat. A magánházaknál, ahol megengedhették maguknak a saját
fürdőt, szintén tartottak masszírozó rabszolgát, aki a fürdőben nem luxusnak,
hanem alapvető szükségletnek számított.
Ám a
fürdők közelében lakni mégsem tűnik olyan jó dolognak, ha Senecára hallgatunk,
nem engedünk a csábításnak, hogy csak egy papucsban le tudjunk csattogni a
fürdőbe, hiszen borzasztóan lármás hely!
„Üdvözöllek,
Luciliusom! Pusztuljak el, ha a tanulmányaiba mélyedő ember számára valóban
olyan nélkülözhetetlen a csend, mint általában hiszik. Tessék: mindenfelől
hangzavar harsog körülöttem – közvetlenül a fürdő felett lakom! És most képzelj
el magadnak mindenféle zajt, ami csak a fülnek gyűlöletes lehet. Mikor például
az edzettebbek tornáznak, és kinyomják a kezükben tartott vaskos súlyzót,
amikor erőlködnek vagy megjátsszák az erőlködőt, és hallom a nyögést,
valahányszor meg kieresztik a visszatartott levegőt, a sziszegő és sipító
kilégzést. Mikor egy petyhüdt és olcsó bedörzsölésre fanyalodó vendéget küld a
sors, hallom a tagjait paskoló kezek csattogását, amelyek hangszíne aszerint
változik, hogy feszes-e vagy öblös a lecsapó tenyér. Ha meg befut egy labdázó
is, és elkezdi hangosan számlálni az ütéseit – az mindennek a teteje!
Vedd
aztán a kötekedőt, a tetten ért tolvajt, s azt, aki a fürdőben énekesnek
képzeli magát. Vedd aztán azokat, akik hatalmas csobbanással ugranak a medence
vizébe. De ezek legalább természetes hangok! Csak gondold még hozzájuk a
szőrtelenítőt, aki – hogy felhívja magára a figyelmet – szüntelenül éles,
rikácsoló hangot hallat, s legfeljebb addig marad csendben, míg a szőrszálakat
tépdesi, vagy ha valaki éppen magához szólítja. Ott van még a lepényárusok
tarka zsivaja, a lacikonyhás, a cukrász, s a sok szatócs, kocsmai árus, aki
mind a maga egészen jellegzetes hanghordozásával kínálja portékáját.”
(Seneca: Ep. 56, 1-2 Maróti Egon fordítása)
Illatok. Szebbik nevén aromaterápia. Az ókorban sokkal jobban
tudták az emberek, hogy az illatok, szagok, vagyis minden inger, ami az
orrunkon keresztül érkezik, nagy hatással van ránk. Vagyis egyes illatok
lenyugtatnak, elálmosítanak, míg mások egészen felzaklatnak. Az aromaterápia ma
már kicsit a tudományos gyógyítás szélére sodródott, ám az ókori Rómában még
teljesen elfogadott dolog volt, hogy növényekből, növényi részekből készült
olajok, főzetek, kenőcsök, füstölők jótékonyan képesek befolyásolni nem csak az
érzelmeinket, de azon keresztül az egészségünkre is képesek hatni.
Az illatokat masszázsolajként is használták,
a fürdővízbe is tettek belőle, füstölték, égették, olaj, krémek és számtalan
formában használták az illatok gyógyító erejét. Mivel szappant akkoriban nem
használtak, a test tisztítása olajjal történt. A teljes testet bedörzsölték
olajjal, majd egy erre alkalmasított eszközzel (mint egy hajlított spatula)
lekaparták az olajat. Ma már furcsán hangzik, de aki egyszer kipróbálta, tudja
milyen hatékony. A fürdőkben ezeket az olajokat illatosították, mi több, egy fürdő
elképzelhetetlen volt illatos olajok nélkül!
A fürdőket férfiak és nők egyaránt használták, erre egy külön rabszolga állt a rendelkezésükre, aki a testüket bedörzsölte olajjal (általában olívaolajat használtak), ők az unctores. Ebbe az alap-olívaolajba kerültek bele a különféle illatok, igény szerint.
Forró víz. A fürdőzés egyik legfontosabb pontja. Maga a thermae
szó (fürdőt jelent) is eredetileg forrót jelent, a görög thermos szóból
származik. A római fürdők felépítése és elrendezése a birodalomszerte egységes
volt. A központi rész a caldarium, a
forró vizes fürdő, amit a hypocaustum (központi fűtés) melegít). A fűtőcsövek
az egész fürdő alatt keringtek, kívülről lehetett fűteni, a mai padlófűtéshez
hasonlatos elvvel. Ezután egy langyos vizes medence, majd egy hideg vizes
medencében mártóztak meg (ez a frigidarium).
A hideg/meleg vizes váltófürdőt mind a mai napig használjuk.
Szauna. A mai szauna szavunk finn eredetű, lényege a fokozott
izzadás elérése, hogy ezáltal tisztuljon meg a szervezet a méreganyagoktól. A
rómaiak ez laconicumnak nevezték, de
a lényeg ugyanaz: izzadd ki a mérged! A szaunában a száraz meleg és a nedves
meleg levegő váltakozik: vagyis a brutálisan felfűtött helyiségben vizet
locsolnak izzó kövekre. A rómaiak ezt a két folyamatot nem különítették el
ennyire, bár a laconicum mellett az izzadásra utalva a sudatorium szót is használták ezekre az
izzasztó helyiségekre.
Tehát legközelebb ha wellnesszelni mész, jusson eszedbe, hogy már a rómaiak is így tettek!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése