Mindig azt gondoljuk, hogy a világ valami hatalmas és csodálatos fejlődésen ment keresztül az elmúlt kétezer évben… aztán megállapítjuk, hogy lényegében semmi sem változott. Igaz ez az írás és olvasás tanulására és tanítására is. Bár a nyelvtanítás során – és ez különösen igaz a halottnak nyilvánított latin esetében – bevett dolog volt a nyelvtani alapokon nyugvó, tudományos mondatcincálás, vagyis az elemzéssel egybekötött fordítás. Aztán felfedezték, hogy ez nem hatékony, hiába a sírásig mantrázott nyelvtani táblázatok, a növendék képtelen a célnyelvet használni, szóval vissza a gyökerekhez, vagyis az ókori módszerekhez!
A tanulás, a nyelvtanulás egy kicsit összetettebb dolog annál, semmint hogy szorgalmasan bebiflázzuk. Ahogyan a tapasztalat is mutatja, nem az a legsikeresebb, aki a legtöbb időt szánta a tanulásra. Igaz ez mind a nyelvtanulásra, mind az írás- és olvasás tanulására is. Valami több. Szerintem egy kicsit olyan, mint a biciklizés. Lehet elméletek tömkelegét gyártani, hogy mitől működik, hogyan működik, de a „varázslat” pont az benne, hogy egyszer csak bekattan valami, megérted, és utána már simán megy a dolog. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy nincs szükség gyakorlásra, de szerintem létezik az a bizonyos pont, az áttörés, amikor valaki rákap az ízére. Mint az írás. Amikor az apró kéz már nem görcsösen markolja a ceruzát, hanem egyszer csak úgy tartja a kezében, mint egy íróeszközt. Vagyis ez nem azt jelenti, hogy abban a pillanatban szépen, helyesen és könnyedén fog írni, csak annyit, hogy megértette, mi ez, hogyan kell használni. Ma már pontos, kidolgozott módszerek szerint tanulnak a gyerekek írni is, olvasni is. De mi a helyzet az ókori gyerekekkel? Elképzelted valaha a kis Cicerót, amint marokra fogott stylusával szétkaristolja a viasztábláját? Vagy dühödten egy tanulótársába döfi az íróeszközt, mert fáradt és csalódott? Az írás egyfelől művészet, hosszú út vezet a tökéletes elsajátításához! Sosem volt könnyű.
Visszakanyarodva az ókori pedagógusokhoz: nem volt könnyű kereset. Kevés fizetés, kevés megbecsülés és sok munka. Az a pedagógus lett „sikeres”, aki eredményeket tudott elérni. Vagyis aki hatékonyan meg tudta tanítani a rá bízott ifjakat az írás és olvasás rejtelmeire. A többiek pedig mehettek a levesebe. És itt említsük meg azokat a kis zsarnokokat, akik minden erejükkel ellenállnak, és nem hajlandók befogadni a tanulnivalót!
Az ókori gyerekek is megtanulták az ábécét. Először az egyes betűk írását, azután a betűk összekapcsolását. Még egy érdekesség: akkor is előbb a nagy nyomtatott betűket tanulták meg leírni és csak utána a kisbetűket. És igen, aki a nagybetűket (kapitális) el tudta olvasni, az már nem panaszkodhatott, mi több, elégedett lehetett magával, mint Gitón Petronius Satyriconjában: „Nem tanultam geometriát, kritikát és értelmetlen tudálékos hülyeségeket, de ismerem a betűket a kőtáblán, s megmondom, mennyi a rézpénz századrésze, a súlyoké és az ezüsté.” (Horváth István Károly fordítása). Az ábécé betűinek vannak nevei, és a tanulást már az ókorban is versek, memoriterek segítették. Talán ma is minden nyelv ábécéjének van egy versikéje, ami az interneten fel is lelhető (kiváló lehetőség egy vidám nyelvészetes-partihoz). A betűket néha kifaragták fából vagy márványból, így szó szerint kézzel foghatóvá váltak, a tanuló százszor végigvezethette az ujjait a betű formáján. Aztán a betűket a tanító segítségével leírták, a vonalvezetést gyakorolták.
Az íráshoz fa táblát használtak, amit egy vékony réteg viasszal vontak be. Ez azért elég kemény volt, az írást szó szerint belekarcolták. Az íróeszköz a stylus, egy hegyes, ceruza-szerű ólomrúd, aminek a hegyes végével írni lehet a viaszra, a másik vége viszont teljesen lapos. Ezzel ki lehet „törölni” az irományt, vagyis a tompa ólomlap elsimítja a viaszt, újra üres lesz. Persze sok használat után az írás átnyomódik a fára, és így sok ókori viasztáblának a fal lapjain mind a mai napig el lehet olvasni, hogy mit írtak a viaszra.
A tanuláshoz viszont minden korban egy lelkes pedagógusra volt szükség, aki türelemmel vezeti az apró kezeket, igazítja a kesze-kusza betűket, hogy aztán felnőve egy Ciceró válhasson a tanítványából! A tanulás, a tanítás lényegében nem változott, a Mosó Masa Mosodája szótagolós olvasókönyve régi találmány.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése