Tűzoltás az ókori kultúrák államaiban


  Az ókori metropoliszokban (Babilon, Trója, Athén, Alexandria, Róma, stb.) a jól éghető anyagokból készített szálláshelyek (sátrak, kunyhók, házak, stb.) mellett kőből is épültek paloták, templomok, színházak, stb. Az utóbbiak kevésbé voltak tűzveszélyesek. Viszont az építés, építkezés szabályozatlansága fokozta a tűzveszélyt, a szűk utcák, a tűzfalak létesítésének hiánya kedvezett a tűz terjedésének, a szorosan egymás mellé épített házak, kunyhók pedig a tüzek melegágyai lettek. Az igaz, hogy a városfalakon belüli letelepedés bizonyos értelemben biztonságot ad, de egyben zsúfoltságot is eredményez, ezáltal nagyobb a tűzveszély, az esetleges tüzek elleni fellépés nehézkes, vagy szinte lehetetlen. Ennek következménye, hogy a metropoliszokban különösen, de minden más emberi településen is, gyakori vendég a pusztító tűz, legtöbbször tűzvész formájában. (Ebből a körből kiemelve, a görög és római kultúrában honos tűzvédelem néhány kérdését külön alcím alatt tárgyalja az írásmű.)

  Itt meg kell jegyezni, hogy ebben az időben a hadakozás egyik fő eszköze a tűz, a harc egyik fontos eleme a gyújtogatás. A szándék nyilvánvaló az ellenfél legyőzése érdekében minden eszközt be kell vetni. A háborúk, a hadviselés ebben az időben együtt járt az ártó tüzek mesterséges keltésével, az emberi kultúrák ilyen módon való rombolásával.

  Az előzőek tarthatatlansága szükségszerűen kikövetelte a tűz elleni védelem, és a tűz körüli eljárás egy minőségileg más, és szigorú rendjének kialakítását, és gyakorlatát.

  A tüzek, tűzvészek ellen való szervezett, a kor színvonalán álló hatékony védekezésre, aktív fellépésre számos történelmi tény utal, a tűzmegelőzés néhány módszere és gyakorlata kiforrottabbá vált.

  Ennek talán első írásos emléke mintegy négyezer éves. Babilónia királyának Hammurabinak köbe vésett törvénykönyve mindenki számára kötelezővé teszi a tűz oltásában való részvételt (ez írásos bizonyíték arra, hogy a szolidaritás elvének érvényesítését már akkor is fontosnak tartották), de büntető szankciókat is kilátásba helyez, ugyanis, ha a tűzoltásban segédkezők a zavaros helyzetet kihasználva eltulajdonítják a kárvallottak értéktárgyait, azt meg kell torolni.

  Az ókori Egyiptomban a tűzmegelőzés legősibb eszközeit a növényből készült vedreket szurokkal itatták át, és azokat készenlétben tartották, a tűzi vizet facsövekben vezették, illetve bőrtömlőkben szállították a rendeltetési helyre.

  A tűz megelőzését szolgáló egyik legrégebbi szabály az ókori Görögországban született, mely szerint a templomok környékén tüzet nem volt szabad gyújtani.

  A hatósági tűzrendészet első nyomai az ősi Kínában és Japánban találhatók. Éjszaka például tilos volt tüzet gyújtani, a tilalom megszegőit 100 korbácsütéssel büntették. Ha ártó tűz is keletkezett, akkor a vétkest lefejezték. Japánban már tűz-figyelő szolgálatot, tűzoltóságot hoztak létre, tűzfigyelő tornyokat építettek.

  Az, hogy az ártó - gyakran a haditevékenységekhez kapcsolódó szándékos - tűz ebben az időben nagy kihívás volt az emberek számára számos példa bizonyítja. Az ókor nagy tűzesetei közül néhány - Trója égése (i.e. 2000-2500 között), Ninive pusztulása (i.e. kb. 885), az Ephesos-i Diana templom elpusztítása tűzzel (i.e. 356), Karthágó felégetése (i.e. 146), amelyek nyomán kultúrák, városállamok tűnnek el a lángtengerben. Róma az ókori világ egyik legjelentősebb városa is csaknem erre a sorsra jutott i.e. 64-ben, Néró uralkodása idején.

Összegezve. A gyakori tüzek és tűzvészek miatt a tűz körüli eljárás egy minőségileg más, és szigorú rendje, és gyakorlata kel életre. Ennek bizonyítékai az írásos (kőbe vésett) rendelkezések megjelenése, ezek lényege a tűzoltásban való részvétel társadalmasítása, büntető szankciók bevezetése. Gyakorlattá válik a tűzoltó eszközök készítése és készenlétben tartása, „vízvezetékek" építése, vízszállító tömlők rendszeresítése, tűzgyújtási tilalom bevezetése, tűzfigyelő tornyok létesítése, tűzoltóság szervezése. A hatékonyság igen alacsony szintje összefügg az építések, építkezések szabályozatlanságával, az ember természettudományos ismereteinek hiányával.


A görög és római kultúrában

  Nekünk magyaroknak a görög és római kultúrában honos tűzvédelmet azért is érdemes megismerni, mert hazánk területe az ókorban a Római Birodalomhoz tartozott. A mai Óbuda helyén lévő Aquicumban szervezett tűzoltóság, tűzoltóélet volt, a Birodalomban kialakított tűzvédelmi renddel, tűzoltási gyakorlattal. Ebből a tűzvédelmi kultúrából, ha elődeink közvetlenül nem is vettek át elemeket közvetett módon mégis néhányat közülük „örököltünk", ugyanis abból közvetlenebbül merítő tőlünk nyugatabbra született - főként osztrák és német - tűzvédelem több elemét évszázadok alatt adaptáltuk. De az aquincumi feltárások nyomán is némiképpen gazdagodott a magyar tűzvédelem. A mai Óbuda területén előkerült római kori tárgyi emlékek egy része a Tűzoltó Múzeum tulajdonában van, reprezentálva az előbb leírtak igazát.

  A Római Birodalomban talán az egyik legnagyobb tűzvész Rómában tombolt i.e. 64-ben (1. kép), amelynek kitörését Néró személyével hozták összefüggésbe, ugyanis elterjedt az a még ma is élő nézet, hogy a várost ő gyújtatta fel. Ez a félelmetes „égés" bizonyára a tűzvédelem területére vonatkozó számos tanulság levonására késztette az ókori Birodalom vezetőit. Róma égésének korabeli leírása jól szemlélteti a tűz pusztító munkáját, az emberek hősies küzdelmét. Erről a rettenetes tűzvészről a krónikus a következőképpen ír:

„... A 64. esztendő július 18-ról 19-re virradó éjszaka tűz ütött ki a Cirkus Maximustól délkeletre fekvő, a Palatínus és a Caelius-halom között levő zsuppfedeles viskókban, bódékban, műhelyekben. A kis bolthelyiségekben, műhelyekben felhalmozódott gyúlékony anyag, olaj, kóc, kátrány tüzet fogott és pillanatok alatt az egész környék lángra-kapott. Az erős déli szél a tüzet gyorsan továbbvitte, hamar elhamvasztotta a Cirkus Maximus fából ácsolt lelátóit. A tűzvész villámgyorsan terjedt: az Aventinus lábánál, a Tiberis partján épített nagy raktárházakban, ahol a felhalmozott gabona, olaj és egyéb közszükségleti árucikkek estek áldozatul a pusztító elemnek. Röviddel rá a lángok martalékává lett a Fórum Boarium, a Velabrum.

A tűz rettenetes pusztításával szemben az emberi leleményesség és erő tehetetlennek bizonyult. A rosszul megépített vályogfalas, favázas házak földig égtek. A girbe-görbe szűk utcákon az oltás, a mentés szinte lehetetlen volt. Az aránylag csekély létszámú, mintegy hétezer főnyi tűzoltóság (a vigil alakulatok) kezdetleges felszerelésükkel, szerszámaikkal semmire sem mentek a dühöngő tűzvésszel szemben. Amire azonban a tűzoltók képtelenek voltak, azt megtette az ősi, úgynevezett serviusi városfal, a Capitolium magas halma, a Tiberis vize. Ezeknél megállt a pusztító elem. De ahová eljutott nem volt irgalom.

Hat nap, hat éjszaka alatt a rettenetes tűzvész Rómát csaknem teljesen elpusztította. Csak hat nap után sikerült a tüzet megfékezni. Hat nap múlva újból tűz keletkezett, és most a város még épen maradt északkeleti részén három napig pusztított. "

  Róma pusztulásához - minden valószínűség szerint - hozzájárult, hogy a házsorok között nagyon keskeny utcák voltak, a házak jól éghető anyagból épültek, közöttük jószerével egy átlagember magasságának megfelelő távolság sem volt, ez az építési rend tűz esetén a tűzoltók mozgását, a tűzoltó eszközök használatát jelentősen korlátozta, gátolta.

  De mindezektől függetlenül tűz keletkezésének kedvezett az is, hogy a sütés-főzés nyílt tűzhelyeken történt, a világítást pedig nyílt lángú mécsesekkel és fáklyákkal oldották meg.

  Az első magán tűzoltóságot Rómában Augustus császár uralkodása idején - a város alapításának 732. évében - i.e. 21-ben Egnatius Rufus aedilis (Róma közigazgatási és rendőri elöljárója) rabszolgákból szervezte, tevékenységi rendjébe tartozott a városban bárhol keletkezett tűz elleni fellépés. A császár ugyanebben az évben elrendeli egy 600 rabszolgából álló „állami" tűzoltócsapat kiképzését és szolgálatba állítását. A tűzoltócsapat i.sz. 6-ban már 7000 fő körül volt, de ekkor már nem rabszolgákból állt. Az állományában vigilek (őrködök, vigyázók, ügyelők), és siphonarik (szifonok kezelésére kiképzettek) tartoztak. A szervezett tűzoltóerők felkészítése mellett a tűzoltáshoz szükséges víz tárolásáról is gondoskodtak, a városban 700 víztároló medencét építettek és vízzel feltöltött állapotban tartottak. Rómában az emeletes házak magasabb szintjein tűzoltó vizet kellett tárolni. Vannak bizonyítékok arra is, hogy a jól éghető tárgyak lángmentesítését is igyekeztek megoldani.

  A Római Birodalom nagyobb városaiban, így Aquincumban (a mai Óbuda területén lévő katonai táborban és polgárvárosban) is létezett tűzoltóság. A polgárvárosban a tűzoltás és az éjjeli őrség feladatát a különböző kézműves-társulatok, a nehéz anyagokkal dolgozó (faber) és a könnyű termékeket készítők (centonari-usok) kapták. A tűzőrség (tűzfigyelők, járőrök, a tűzoltáshoz elsőként kivonulók, stb.) együtt tartására, a tűzoltó szerek tárolására székházat is létesítettek. Feltehető, hogy a székház tűzfigyelő tornya hazánkban az első tűzjelző és figyelőtorony volt. Aquincumban az i.sz. II. századtól kezdődően a megelőző tűzrendészet néhány elemét kötelezővé tették: a tűzveszélyes „üzemeket" az uralkodó szélirányt is figyelembe véve városfalakon kívülre telepítették; kutakat, vízvezetékeket, víztároló medencéket készítettek; kőből építették a házakat, és cserepes tetővel fedték be. A római kori tűzoltószerek közé tartoztak: a cento (megnedvesíthető posztó, rongy, zsák, vagy párna; ecetes pelyvával megtöltött nyers állatbőr; gyékény, szivacs), favödör, fémrúdra szerelt dupla vödör, cserépkorsó, csákány, létra, rúd, bőrből készített tömlő.

  A görögök tömlőkben tárolt vízzel táplálták a tűzoltáshoz használt bambuszcsöveket, de hosszúnyakú vödrök is találhatók a tűzoltószerek között.

  Az első „gépi szerkezetet" Ctesibios (Kteszibiosz i.e. 260) alexandriai mesterember készítette, ennek eredeti darabja nem maradt ránk, később Heron és Vit-rovius leírásai alapján vált ismertté a működése, sőt Héron tökéletesítette a „Machina Ctesibios-t". Feltehető, hogy Kteszibiosz találmányát az ókori Római Birodalomban is alkalmazták.

  Alexandriában a tüzek időbeli észlelésére, az ellene való haladéktalan fellépésre éjjeli őrséget is szerveztek.

Összegezve: Az előzőekből kitűnik, hogy ebben az időben szervezett tűzoltóság is létezett, a tűzoltás eszközei kezdetleges eszközök, ezért a szervezett erők egy tomboló tűzvésszel csak a siker csekély reményével tudják felvenni a küzdelmet. A korabeli építkezés szabályozatlansága, a keskeny utcák, a jól éghető építőanyagok használata, a zsúfoltság, stb. felvetették a tűz körüli eljárás rendjének felülvizsgálatát, a tűzvédelmi szabályok, tűzrendészeti előírások szigorítását és következetes betartását. A görög és alexandriai kultúrában a technikai újdonságok is - például a szivattyú - bekerülnek a tűzoltószerek közé. Aquicumban már, a szigorított tűzvédelmi előírások meghonosodnak, ütőképesebb tűzoltó szervezet létezik, tűztornyot létesítenek; a tűzfigyelés és járőrözés, az „üzemek" telepítési rendje kiemelkedő része a tűzvédelemnek.

dr. Hadnagy Imre József: A tűz gyulladásának eltávoztatása (Tűzoltó évkönyv)

Megjegyzések