Marcus Aurelius - bronz császárportré a római kori Lugióból (kiállításvezető)


  „Verus nagyatyám a nemes jellem és higgadtság példája volt. Atyám, hallomásom és emlékeim szerint, maga volt a szerénység és férfiasság.

  Anyámtól tanultam az istenfélelmet, a jótékonyságot, a tartózkodást nemcsak a rossz elkövetésétől, hanem még a gondolatától is, továbbá a pazarló életmódtól olyannyira elütő egyszerű életet.

  Dédatyámnak köszönhetem, hogy nem kellett nyilvános iskolákba járnom, hanem otthon élvezhettem kitűnő mesterek tanítását;...

  Nevelőmtől tanultam, hogy a cirkuszban sem a zöldek, sem a kékek, sem a kerekpajzsúak, sem a hosszúpajzsúak pártjához ne csatlakozzam; hogy kitartó és kevéssel beérő legyek; hogy magam végezzem el a munkámat...; hogy a besúgással szemben tartózkodóan viselkedjem.

  Diognétos óvott a hiú törtetéstől, ...ő szoktatott bölcselkedésre, ... ő keltett bennem vágyat a tábori ágy, az állatbőr takaró, általában a görög bölcs életmódjához tartozó tárgyak után. ...

  Apollóniostól tanultam, hogy gondolkodásom szabad, körültekintő, de azért határozott legyen; hogy egy pillanatig se nézzek más vezércsillagra, mint az észre; ...

  Severus testvérem példát adott, hogy szeressem hozzátartozóimat, szeressem az igazságot, az igazságosságot. ... O adott fogalmat arról, mi a jogegyenlőségre felépített állam, amelyet az egyenlő elbánás és szólásszabadság elve alapján kormányoznak, mit jelent az az uralom, amely az alattvalók szabadságát mindenek fölé helyezi.

  Az istenek ... rendeltek olyan fejedelmi atya irányítása alá, aki a gőg csíráját is ki akarta belőlem irtani és rávezetett arra a meggyőződésre, hogy császári udvarban is lehet... hiúság nélkül élnem, ... anélkül, hogy azért az államügyek legfőbb intézésében a kelleténél kevesebb méltóságot, vagy tetterőt tanúsítanék. " - így vall származásáról, neveltetéséről és uralkodói elveiről élete utolsó évtizedében az a Marcus Aurelius néven ismert római császár, aki az akkori világ leghatalmasabb birodalma felett uralkodott, s aki ennek a birodalomnak egyik legjobb emlékezetű uralkodója volt.

  MARCUS AURELIUS Antoninus, eredeti nevén M. Annius Catilius Severus ill. Marcus Annius Verus, Kr.u. 121-ben született Rómában, előkelő hispániai család sarjaként. Apja Antoninus Pius császár feleségének a fivére volt, így a császári ház rokonságához tartozott. Már kisgyermek korában Hadrianus császár környezetében élt, és kitűnő nevelésben részesült, amely az akkori kétnyelvű, görög-latin műveltség alappilléreire (irodalom, retorika és filozófia) épült, s amely a jogtudományra, természettudományokra, zenére és festészetre is kiterjedt. Ifjúkorában a sztoikus filozófia hívévé vált és annak egyik legjelentősebb képviselője lett.

  Hadrianus halála után, 138-ban az utód, Antoninus Pius adoptálta és a császári cím várományosává tette. A császári hatalomban osztozva az államügyek intézése mellett is, maradék idejét a filozófia tanulmányozására fordította. Fiatal korától császárnak nevelték; s noha hajlama és érdeklődése a filozófia, a szemlélődő - elmélkedő életmód felé vonzotta, mégis vállalta, amit a sors rámért: 161-ben, amikor Antoninus Pius meghalt, a senatus felszólítására átvette az államügyek intézését. A császári hatalmat önként megosztotta adoptált testvérével, Lucius Verusszal (161-169), majd 177-től fiával és kijelölt utódjával, Commodusszal.

  Mint uralkodó a sztoikus filozófia tanításait igyekezett érvényesíteni az állam vezetésében. „ Vigyázz, el ne császárosodj, fel ne vedd szokásaikat - mert ez könnyen megesik. Légy csak egyszerű, jó, tiszta, komoly, kendőzetlen, igazságszerető, istenfélő, jóindulatú, szeretetteljes, tántoríthatatlanul kötelességtudó. Arra törekedj, hogy az maradj, amivé a filozófia igyekezett tenni."- írja „Önmagához" Elmélkedései-ben.

  A valóságban azonban majdnem két évtizedes uralkodása alatt élete nagyrészt a római birodalom védelmében folytatott harcok közepette telt. A britanniai lázadás leverése, a parthus háborúk, valamint a barbár quádokkal és markomannokkal folytatott háborúk után a pannóniai, dunai határokon vívott sorozatos harcokat a keletről támadó barbár népek ellen. Ezeknek a háborúknak az emlékét örökíti meg a császár római emlékoszlopa.

  A „filozófus-császár" uralkodásának nagyobbik részét katonai táborokban töltötte, Elmélkedései-nek egy részét is ott, a „quádok földjén, a Garam mentén" és Carnuntumban írta. A dunai határok védelméért folyó háborúban halt meg a vindobonai táborban, mielőtt a terület teljes pacifikálását befejezhette volna.

  Lelkiismeretes, törvénytisztelő, kötelességtudó császár volt, aki már az ókorban a jó császár eszményképe lett. Élete és uralkodása arra az időre esett, amikor a római birodalom mind politikai és gazdasági, mind kulturális teljesítményét tekintve a csúcspontjára jutott. Nem rajta, hanem a fokozódó barbár támadásokon és természeti csapásokon múlott, hogy uralkodása végére a birodalom addig rendíthetetlennek tűnő szilárdsága meginogni látszott.

  Marcus Aurelius császárt és a sztoikus filozófust, akit valamennyi római császár közül mind az ókorban, mind a legújabb időkben a legjobban csodáltak, a római Capitoliumon álló lovasszobra és római emlékoszlopa mellett elsősorban a görög nyelven, „Önmagához" írott Elmélkedései teszik ma is ismertté.

  Ez a könyvecske, amelyet a sztoikus filozófia etikai nézeteinek, tanításainak egyik legnagyobb összefüggő gyűjteményeként tartanak számon, eredetileg nem volt közlésre szánva. Szerzője nem azzal az igénnyel fogalmazta meg, hogy mások is olvassák. 350-ig nem is olvasta el valószínűleg senki, majd újabb ötszázötven évig nem vettek tudomást róla. Csak 1559-ben, amikor könyv formában kinyomtatták, lett szélesebb körben ismert és népszerű.

  Az Elmélkedések erkölcsi tanítások, aforizmák, reflexiók gyűjteménye, amelyek egy része személyes ihletésű, és jól tükrözi Marcus Aurelius gondolkodásmódját, nézeteit életről és halálról, testről és lélekről, avagy az istenekről és embertársairól.

  A császárt foglalkoztató problémák között ott találjuk a sztoikus filozófia szerinti négy fő erény: a mértékletesség, a bátorság, a megfontoltság és az igazságosság gondolatköréhez tartozó feljegyzéseket, tanításokat, de megszólal a könyvben a IL századi sztoicizmusra oly jellemző pesszimizmus, a szomorú lemondás hangja is: „Az emberi élet tartama pillanat; az anyag változó, az érzékelés homályos; egész testünk összetétele könnyen romlandó; a lélek ide-oda kapkodás; a szerencse kifürkészhetetlen; a hírnév bizonytalan. Egyszóval: minden testi dolog rohanó vízfolyás, minden lelki jelenség álom és ködkép, az élet harc és számkivetés, az utókor dicsérete feledés." vagy: „Maholnap hamu és csontváz vagy, puszta név, vagy még név sem. S a név? Hang és visszhang. S az életnek oly sokra becsült javai? Üresség, rothadás, kicsinyesség, kutyák marakodása, majd kacagó, majd síró gyermekek perpatvara. "

  Az élet elröppenő pillanat-mivoltának érzése, a magányba-menekülés és fáradt, rezignált gondolatok hatják át a császár Elmélkedései-t, amelyeknek legalább egy részét a pannóniai hadszíntéren, valahol a Garam mentén és a carnuntumi táborban írta „Önmagához". Naplószerű meditációiból tisztán tárul elénk a filozófus császár egyénisége, aki számára a császári udvar volt a mostoha, a filozófia pedig az édesanya.

  Az Elmélkedésekből mindazonáltal a császár szól, az uralkodás gondját és kötelességét soha nem feledő, megfontolt és bölcs férfi hangján: „Minden órában szigorúan tedd fel, hogy mindenkori ügyeidben római és férfi módjára pontosságra törekvő, mesterkéletlen méltósággal jársz el, s hogy minden más elfogultságtól megszabadítod magad. Ezt eléred, ha minden tettedet úgy intézed, mintha az volna az életben az utolsó ..." „A benned lakozó istenség igazi, érett, közügyek iránt fogékony férfit irányítson, aki római, aki császár, aki mindent elrendezett magában, s így nyugodt lélekkel, minden megkötöttségtől szabadon várja az életből visszahívó kürt szavát..”.

  Marcus Aureliusról jónéhány, bronzból vagy márványból készült portré, ábrázolás maradt meg az utókorra. Közülük a legismertebb az a lovasszobor, amely 170 körül készült és a csodával felérő módon maradt meg az utókorra, és amelyet Michelangelo Rómában, a Capitolium terén állíttatott fel 1538-ban.

  Ezek a portrék — amellett, hogy a II. századi, a császári udvarra jellemző, görög mintaképek alapján kialakított hivatalos stílusban készültek — többnyire hitelesen érzékeltetik a filozófus császár egyéniségét. A fény-árnyék hatásra épülő, melankolikusan átszellemült portré-megformálásban könnyen felismerhető a sztoikus filozófia képviselője, aki a korszak emberideálját is megtestesítette.

  A római császárkor II. évszázadát, legalábbis a művelt és tehetős rétegek körében, a sztoicizmus hatotta át. A sztoikus gondolkodásmódnak megfelelően nem az volt fontos, hogy milyen az érzékelhető világ, hanem az, hogy tudjuk, milyen magatartást kell tanúsítanunk, amíg benne élünk. A magatartás fontosabb volt, mint az ismeret, és a szellemi erények kerültek előtérbe. Ez a szemléletmód a görög filozófusokra jellemző szakállviselet átvételében is kifejeződött, és Hadrianustól kezdve a császárportrékon is ez a jellegzetes filozófus-szakáll figyelhető meg.

  A II. századi római portrészobrászat stílusjegyei ismerhetők fel az eddig ismert Marcus Aurelius-ábrázolásokon is, amelyek viszonylag nagy száma a Rómában és a birodalomban általánosan elterjedt császárkultusszal hozható összefüggésbe.

  A római császárság már kezdettől fogva gondoskodott arról, hogy hatalmát az alattvalók vallásos formában tiszteljék. A császári hatalmat volt hivatott szolgálni a császár vallási pozíciója, amely részben magas papi funkciók betöltésében, részben a császár személye körül kialakított kultuszban nyilvánult meg. Ez utóbbi a hivatalos, államilag előírt vagy támogatott kultuszok között egyre nagyobb teret kapott: szolgálatára templomokat és papságot rendeltek, a császárt pedig még életében istenként tisztelték. A hivatalos épületekben és a köztereken, vagy a katonai táborok szentélyeiben felállított oltárok vagy császárszobrok előtti szertartásokkal, áldozatok bemutatásával fejezték ki az alattvalók a római birodalomhoz és eszméihez való tartozást és hűséget.

  Marcus Aurelius halála kapcsán, a császár ókori életrajzírója erről így ír: „Korra, nemre, társadalmi helyzetre és rangra való tekintet nélkül mindenki megadta Marcus Antoninusnak az istenséget megillető tiszteletet; sőt mi több, szentségtörőnek tartották az olyan embert, aki nem őrizte házában a képmását, jóllehet anyagi helyzete ezt lehetővé vagy kötelezővé tette volna számára. Marcus Antoninus szobra még ma is sok házban ott áll a családi istenek képmása között. "

  A katonai táborokban megnyilvánuló császárkultusszal kapcsolatosan kerülhetett egy Rómától távoli provincia területére, Pannoniába az a bronz Marcus Aurelius-portré, amelyet a pécsi Janus Pannonius Múzeum őriz. Az antik művészet ezen becses emlékének Duna-menti előkerülését könnyen megérthetjük, ha felidézzük a terület ókori történelmét.

  A Dráva-Száva közén és a Drávától északra élt pannon és kelta törzseket Augustus császár uralkodása idején hódították meg a rómaiak. Területüket a birodalomhoz csatolták, így jött létre a Kr.u. I. században az új tartomány: Pannónia provincia. A tartomány dunai határvonala egyben a római birodalom határa, a limes volt, és védelmét már a megszállást követően rövidesen megszervezték.

  A tartomány katonai megszállását a legio-táborok mellett főleg a segédcsapatok állomáshelyei, az ún. auxiliáris táborok biztosították.

  A limes-menti táborok az I. században földsáncokkal és faszerkezetes, palánkos védőművekkel voltak megerősítve. Valamivel későbbi a védőfalak kőből való építése, amely Hadrianus császár uralkodása alatt (Kr.u. 117-138) vált általánossá. A limes mentén haladó út legnagyobb részének kikövezését Hadrianus 124. évi pannóniai látogatását megelőzően végezték el.

  A II. század közepén a dunai limestől keletre élő barbár törzsek törtek be Pannoniába, és sok táborhelyet, települést égettek fel. Marcus Aurelius császár több büntető hadjáratot vezetett ellenük. A barbárok elleni háborúkat Commodus császár (180-192) fejezte be.

  Septimius Severus uralkodása idejére (193-211) esik a limes megerősítése, a pannóniai városok fejlődése, az építkezések és a kereskedelem fellendülése.

  A IV. század elején, Diocletianus és Constantinus császárok idején a limest a keleti barbár népek újabb fenyegetése miatt átszervezték, az erődöket és őrtornyokat sűrítették.

  A dunai limes mentén, a mai DUNASZEKCSŐ belterületén állt a római korban LUGIO auxiliáris tábora. A római erőd a Duna jobb partját kísérő löszhátság legmagasabb pontján, a Várhegyen, közvetlenül a Duna mellett létesült. A partomlások következtében az erődnek már több mint a fele megsemmisült, és csak a nyugati, mintegy 170 m széles része maradt meg.

  Az északról jövő limes-út a tábort nyugat felől kerülte meg, és a déli oldalon kanyarodott a tábor területére.

  A lugioi katonai tábor valószínűleg a Kr.u. I. század végén épült. Ekkor a légiókat a dunai limesre helyezték át és több auxiliáris tábort is létesítettek.

  A II. és III. században itt állomásozott a cohors VII Breucorum csapattest és a legio II adiutrix egy része. Lugio jelentőségére utal az az esemény is, hogy Diocletianus császár 293. november 5-én két rendeletét itt adta ki. A késő római korban a dunaszekcsői tábor addigi neve, a Lugio eltűnik, és a IV. században Florentia formában jelenik meg. Ennek a névváltozásnak az okát nem ismerjük.

  A római korban a fontosabb dunai átkelőhelyeknél balparti erődök is épültek a katonai táborokkal szemben. Lugioval átellenben, a Duna balpartján a késő római korban épült CONTRA FLORENTIAM hídfőállása (a mai Dunafalva határában). A kéttornyos ellenerőd maradványai alacsony vízálláskor emelkednek ki a vízből. Az 59x85 m alapterületű ellenerőd talán hadikikötő is volt. Innen indult ki egy út a mai Szegeden át a Maros mentén Dacia provincia felé.

  A Marcus Aurelius császárt ábrázoló bronz portrét 1974 szeptemberében találták a dunaszekcsői Várhegyen, víztároló építésekor. Az ezt követő régészeti feltárással sikerült megállapítani, hogy a szobor a római katonai tábor első építési korszakához tartozó, négyszög alaprajzú épület maradványai között volt, amely tűzvészben pusztult el. A kis épület téglából készült és terrazzo padlója volt.

  A szobor a római kori Lugio katonai táborában nagyjából azon a helyen került elő, ahol a tábori szentély és a gyülekezőhely lehetett. A római katonai táborok egyik legfontosabb épülete a táborszentély volt, ahol a csapatjelvényeket és az uralkodó, a császár képmását őrizték. Hivatalos, ünnepélyes alkalmakkor itt állították fel a mindenkori császár szobrát is, és a csapatok ezen a módon, valamint a szobor talapzatába vésett felirattal fejezték ki a császár iránti hűségüket.

  A császárkultusszal kapcsolatosak azok a fogadalmi kövek, amelyek Contra Florentiam hídfőerődítményének a falaiba voltak beépítve, és amelyek valószínűleg a lugioi táborból kerültek oda építőanyagnak. Ezeket a köveket (vagy szobortalapzatokat) a Lugioban állomásozó csapatok emelték Septimius Severus és Caracalla császárok tiszteletére.

  A lugioi katonai táborban, talán a szentélyben lévő falifülkében állhatott az a császárportré, amely Marcus Aureliust ábrázolja, és amely a már említett 1974. évi földmunkáknál került elő.

  A csaknem másfélszeres életnagyságú, öntött bronzportré - a II. században szokásos, hivatalos portrészobrászat elveinek megfelelően - a császárt a görög filozófusokra jellemző haj- és szakállviselettel ábrázolja. A homlokot keretező, dús csigákba csavart hajfürtök és a csigákba rendezett filozófus-szakáll, a homlokon és a szem alatt lévő kettős barázdák Marcus Aurelius hivatalos portréinak jellemző sajátosságai közé tartoznak. A lugioi szobor esetében az arc megformálása kissé aszimmetrikus.

  A portrén a szelídség, a humánum, a bölcsesség és a komolyság dominálnak; ez a bronzszobor sokkal inkább a filozófust, semmint a császárt és hadvezért jeleníti meg - ellentétben a capitoliumi lovasszobor fej-megformálásával, amelyhez való hasonlatossága az összes eddig ismert képmások közül a leginkább szembetűnő.

  Az arc melankolikusan átszellemült, és fiatal, 30-40 év körüli férfira, a küzdelmektől még nem megfáradt emberre, egy sztoikus bölcselőre utal. Arckifejezése szelíd és tűnődő, szemei kissé felfelé, a távolba tekintők.

  A lugioi (dunaszekcsői) bronz császárportrét viaszveszejtéses eljárással öntötték; az arc felületének patinázását - minden valószínűség szerint - a szobor készítése során végezték el. A kissé töredékes nyakrész épen maradt peremszéle alapján arra gondolhatunk, hogy a portrét szobortestbe való illesztésre szánták. A fej hátsó részét csak elnagyoltan dolgozták ki, ami a fülkékbe állítandó szobrok esetében volt szokásos.

  A római kori portréművészet egyik legnagyszerűbb mesterművének tartható, Lugioban (Dunaszekcsőn) előkerült Marcus Aurelius-ábrázolás a Kr.u. II. század közepén vagy második felében készült. Mind a portré művészi megformálása, mind az öntés technikai színvonala azt a feltevést sugallják, hogy ez a csaknem teljes épségben megmaradt darab aligha készülhetett Pannónia területén. Ilyen magas művészi és technikai színvonalon alkotni képes szobrász és bronzműves aligha dolgozhatott itt, ahonnét egyetlen más, hasonló kvalitású bronzszobrot sem ismerünk a római korból.

  A Lugioban talált portré valamelyik Itáliában, vagy a római birodalom egyik keleti provinciájában működő művészi műhelyből került a pannóniai limes menti lelőhelyére. Előkerüléséig - a számos Marcus Aurelius-képmás közül - mindössze két bronzból készült szobor volt ismeretes. Az immáron harmadik bronz Marcus Aurelius-szobor nemcsak Pannónia, hanem az egész római birodalom legnagyszerűbb művészi emlékeinek egyikeként tartható számon.

A szövegben idézett részletek a következő kiadásokból valók:

- Marcus Aurelius Elmélkedései. Fordította Huszti József. Európa Könyvkiadó, Budapest 1974.

Historia Augusta (Válogatás). Fordította Terényi István. Gondolat, Budapest 1968, 70.o.: Iulius Capitolinus: Marcus Antoninus.

szöveg: Maráz Borbála

Megjegyzések