Szinte minden gyermekleány arról álmodozik, hogy egy szép napon királylány lesz belőle és eljön érte a herceg. Nézz szét egy alsó tagozatos farsangon, és a kislányok fele legalább királylánynak vagy hercegnőnek lesz öltözve. A szép ruha mellett királylánynak lenni még egy fontos dolgot jelent: a koronát. Mert bizony nem igazi a hercegnő-jelmez korona vagy tiara vagy egyéb uralkodói fejék nélkül.
Ez a korona-fixációnk feltehetően egy
illuzórikus, sosemvolt középkori toposzból ered. A várkisasszonyokat, az
álruhás hercegnőket és a meseszép királylányokat szoktuk elképzelni fejükön a
koronával, és a legkevésbé sem zavar meg egyetlen romantikus lelkületű leányzót
sem az az elhanyagolható tény, hogy a koronát és a tiarát, mi több, az ékköves
uralkodói fejdíszeket a lehető legkevesebb alkalommal viselték, és a délutáni
egészségügyi sétához egyetlen királylány sem csapta fel a koronáját. Ám az
ókori emberek is szerették a megkülönböztető jelzésértékkel rendelkező
fejdíszeket. Nevezzük őket az egyszerűség kedvéért koronának. Lássuk mit
gondoltak eleink a koronáról!
Az ókori görögök a fontos embereknek, vagy
azoknak, akiket épp valami okból kifolyólag kitüntettek, előszeretettel adtak a
fejükre koronát. Mármint koszorút, amit a jó rómaiak 'corona'-nak,
vagyis koronának neveztek. Ez lehetett egy ünnepi viselet, egy költő
megtisztelése, a szerelmes kitüntetése vagy egy hadvezér dísze. És itt nem az a
lényeg, hogy a koszorú egy marék virág összefűzve, hanem a fejet (a lényeget, a
szellem lakhelyét) kitüntető tisztelet.
Koszorúkat rengeteg féle növényből
készítettek. Lehetett az színes virág vagy zöld növény, indák, borostyán,
kalász, rózsa, ibolya. Koronként és alkalmanként a koszorút alkotó növényeknek
nagyonis beszédes üzenetük volt. Ahogyan a virágok ma is beszédes segítői az
érzelmi életünknek, diszkét súgók a társadalmi szabályok dzsungelében és
figyelmes tanácsadók az emberi kapcsolatainkban, úgy az ókori embernek, aki
közelebb élt a természethez, mi több, együtt élt a természettel, még többet
mondott egy virág, egy növény, egy inda a koszorúban.
A görög pénzérméken gyakran találkozunk a
koszorús fő ábrázolásával, és még azokon a pirinyó érmeképeken is meg lehet
különböztetni a különféle koszorúkat. Gyakran látjuk az isteneket fejükön
virágkoszorúval. És talán az emberek is azért tették fel a fejükre, hogy egy
rövid időre átélhessék az isteni létet, az isteni létezés egy emberi
aspektusát. Vegyük például Apollón istent, akinek szent növénye a borostyán.
Így azokon az ábrázolásokon, ahol koszorúval a fején jelenik meg az isten, a
növényi koszorú szinte biztos, hogy borostyánkoszorú lesz. Apollón (többek
között) a költészet istene és pártfogója, így mind a mai napig a költők
tiszteletének jelképe a babérkoszorú, utalva ezzel az ókori görög istenre. És
gondoljunk csak arra a magyar kifejezésre, hogy 'koszorús költőnk': azokra a
költőkre mondjuk, akik becsesek a nemzet számára, akik valami maradandót
alkottak, vagyis megközelítették a költészettel az istenit, a halhatatlant, a
múlhatatlant. Démétér istennőt általában gabonakoszorúval, Dionüszoszt pedig
szőlőlevelekből font koszorúval láthatjuk, amiből huncut módon egye-egy fürt
szőlő is lecsüng.
A koszorúk másik ismert típusa az olajág,
amit az olümpiai játékok győztese nyert el. Ez is bár csak egy faágnak tűnik a
mi szemünkben, de ne felejtsük el, hogy az ókori embernek, aki együtt élt a
természettel (legalábbis jobban, mint mi), az olajfa ága egy kultikus,
szakrális növény volt, mély szimbólum és tartalom. Ezt nevezték a görögök kotinosznak.
Az első olajágat maga Héraklész tette a futóverseny győztesének fejére, az
apja, Zeusz iránti tiszteletből. Vagyis a sportverseny győztese a legnagyobb
tiszteletet érdemelte ki, az isteni megbecsülést, a legfőbb isten elismerő
pillantását. Ez a tekintély, ez az elismerés hatja az át az ókori olajágakat.
Ezek az olajágak nem ám akármilyen gyomként növő olajfáról származtak, hanem az
olümpiai Zeusz-templom mellett cseperedő olajfa megszentelt ágai voltak, tehát
messze több, mint átvitt jelképe az istennek: maga az isten által szemmel
tartott és kegyelt fa ágai. Ezeket a sportolóknak járó olajágakat csakis
megszentelt aranyollóval nyisszanthatta le az arra érdemes görög ifjú, akinek
még mindkét szüleje életben volt. Az olajágak lemetszése és a győztesnek való
átadása szent és szigorú rítusok szerint zajlott. A levágott ágat Héra
szentélyébe vitték, és az istennő márványoltárán pihent mindaddig, amíg a
győztes sportoló fejét nem koronázta.
Persze ezen a növényág-kultuszon nem csak
mi, mai ember akadunk fenn. Már a perzsák sem értették, mit kell egy faágon
ennyit kultiválni. Utazzunk vissza a görög-perzsa háborúk korába (igen,
Leonidas és a 300 spártai) Hérodotosz vezetésével!
„Útközben odajött
hozzájuk néhány arkadiai szökevény, akik éheztek és szerettek volna a perzsák
hasznára lenni. Elvezették őket a király elé, s ott egy perzsa megkérdezte
tőlük, hogy mit csinálnak most a hellének. A szökevények erre azt felelték,
hogy az olümpiai ünnepeket ülik, s tornaversenyeket meg kocsihajtást néznek.
Azt is megkérdezte a perzsa, hogy mi a versenydíj náluk, s ők azt felelték,
hogy a győztes olajágból font koszorút kap. Erre Tigranész, Artabanosz fia
találó megjegyzést tett, noha a király gyávának mondta miatta. Ez a Tigranész,
amikor meghallotta, hogy versenydíjként nem pénzt, hanem koszorút kapnak, nem
állhatta meg, hogy fel ne kiáltson: „Ja, Mardoniosz, milyen emberek ellen
vezetsz te bennünket? Hiszen ezek nem pénzért, hanem a győzelem dicsőségéért
harcolnak!” Tigranész tehát így fejezte ki a véleményét.”
(Hérodotosz:
Görög-perzsa háborúk VIII. könyv 26. Muraközy Gyula fordítása)
A perzsáknak furcsa, hogy valaki csak a
dicsőségért harcol és küzd. Persze ez lehet egyfajta lenézés is, ám szerintem
sokkal inkább a perzsák csodálata a görögök iránt, a szellemi nagyság
elismerése. Igaz, hogy ezt Hérodotosz adja a perzsa Tigranész szájába, de akkor
is, na. Tekintsük bóknak. Arisztophanész már korántsem ilyen patetikus a puszta
dicsőségért való versengés irányába. Halljuk, mind mond az ókor legélesebb
nyelvű költője!
„De hiszen, ti üdűlt elme-csipával becsipádzott vaki szeműek!
Zeus önmaga is szűkölködik: én ezt nyilván megbizonyítom.
Hát tűzne, ha gazdag volna, saját küzdelmén – mit maga szerzett,
Az olymiain – hova gyűjti egész Hellást minden ötöd évben –
Vad-olaj koszorút, mellyel a verseny győzőit megkoszorúzza?
Hisz aranyból kellene, dús lévén, koszorút hirdetnie inkább.”
(Arisztophanész:
Plutosz 581-586. sorok, Arany János fordítása)
Térjünk át a rómaiakra, hogy ők mit gondoltak
a koszorúkról és a koronákról! A görögökhöz hasonlóan a rómaiak is különféle
alkalmakra különféle koszorúkat tartottak megfelelőnek. Mást viseltek a
temetésre és mást a diadalmenetre: megint más koszorúval díszítették a fejüket
egy lakomán és mást viseltek egy győzelem után. A koszorúknak megvolt a maguk
etikettje és protokollja, vagyis a viselőjéről is sokat elárult, hogy mit
választott.
A rómaiak mindenféle koszorút a latin 'corona'
szóval illettek, vagyis nem használtak külön kifejezést a növényből font
koszorúra és a fémből készült koronára. Talán a leglátványosabb a corona
radiata, a sugárkoszorú, amit érméken láthatunk a császárportrékon: az
uralkodó fejét mintha a ragyogó nap sugarai vennék körül – szó szerint. Ez a
jelkép, mármint a napsugarak természetesen a császár isteni mivoltát hivatott
hangsúlyozni. A menyasszony koszorúja a corona nuptialis, a görögökhöz
hasonlóan a kiváló költőt koszorús költőnek, vagyis poeta laurea coronatusnak
nevezik. A corona triumphalist egy győztes hadvezér kapta, és a legtöbb
római férfi titkos álmaiban egy ilyen koszorúval a fején képzelte el magát.
Általában ez a koszorú is babérból készült, de szemben a költők és szónokok
arcát lágyan keretező, szerteszét álló babérlevelekkel, ezt a koszorút
szigorúra, feszesre kötötték. Olyan kis csinosan rendezett, római szigorral és
fegyelemmel megkötött koszorút képzelj el. A babérral, mint a koszorút alkotó
növénnyel azért találkozunk a corona triumphais esetében is, mert
Apollón nem csupán a lantot pengette, hanem bizony a hadakozásban, a
hadviselésben is jártas volt. Míg a görögök számára teljesen természetes volt,
hogy a férfiember egyformán jól forgatja a kardot és a lantot, a rómaiak bizony
egy kicsit ódzkodtak a zenélő, énekelő, sőt táncra perdülő férfiaktól. Azt
hiszen ebbe na dologban kicsit szégyenlősebbek voltak, mint az amúgy örök
mintaként szolgáló görögök.
A rómaiak ám nem érték be a babérral, mint
növénnyel, és a puszta dicsőséggel, ami még a perzsákat is tiszteletre
sarkallta a nemes lelkű görögökkel szemben. A rómaiak bizony a hadvezéreknek
kijáró babérkoszorút szívesen készítették el aranyból, drágakövekkel díszítve.
Ez a káprázatos műkincs persze akkora és olyan súlyú lett, hogy a győztes
hadvezér nem kocsikázhatott vele végig szeretett Rómáján, hanem a
diadalkocsiban egy szolga állt mögötte, aki egész úton az aranykoszorút a
hadvezér feje fölött tartotta. Ugyanennek a szolgának volt feladata az egész út
alatt a hadvezér fülébe duruzsolni, hogy 'Memento mori', vagyis emlékezz, hogy
halandó vagy, istenit cselekedtél ugyan, de tenmagad nem vagy az.
A rómaiak precíz népség, a koszorúkat
illetően is egész arzenállal rendelkeztek. Ezekből válogattam még néhányat, a
teljesség igénye nélkül, csupán ízelítőül.
- corona
obsidionalis/ corona graminea: fűfélékből és vadvirágokból készített koszorú,
azoknak a vezetőknek járt, akik levertek valamiféle lázadást vagy elfojtottak
egy kitörni készülő felkelést.
- corona civica: az
a katona kapott ilyen kitüntetést, aki megmentette egy társa életét. Ez a
koszorú tölgyfa leveléből készült, cserkoszorú,
és nagy megtisztelést jelentett annak, aki megkapta.
- corona navalis/
corona rostrata: annak a katonának járó kitüntetés, aki először az ellenséges
hajóra lépett, vagy annak, aki sikeres tengeri ütközetet vezetett le. Aranyból
készült.
- corona muralis:
hagyományosan Kübele istennő koronájaként ismert, ám a harcban annak a
katonának a kitüntetése, aki először mászik fel az ellenséges várra, várfalra,
erődre. Ez is aranyból készült.
- corona
castrensis/ corona vallaris: annak a katonának az érdeme, aki először hatol be
az ellenség táborába. Általában aranyból készült, a korona karimáját pedig a
táborok kerítését utánzó cölöpsor díszíti.
- corona ovalis:
azoknak a hadvezéreknek járt, akik a diadalmenetet nem érdemelték ki, csupán az
ovatiót. Venus szentélyéből származó mirtuszból készült.
- corona oleagina:
katonák és hadvezérek egyaránt megkaphatták az olajfa leveleiből font koszorút.
- corona
sacerdotalis: mert természetesen nem minden kitüntetés csak a hadvezéreknek és
a bátor katonáknak járt! Ezt az olajfa koszorút általában a papnők viselték, a
békét jelképezte.
- corona funebris/
corona sepulchralis: különböző virágokból és falevelekből font koszorú, amit a
gyász ideje alatt és a temetésen viseltek a gyászoló hozzátartozók. Ugyanilyen
koszorúkkal díszítették a sírköveket is. Jónéhány sírkövön pedig kifaragva is
láthatjuk ezt a koszorút. Inkább az évszaktól függött, hogy milyen virágokat
fontak bele, semmint a hagyományoktól. A sírköveken viszont a koszorúkban
gyakran látunk szőlőfürtöket.
- corona
convivialis: ez a koszorú, amit a lakomákon, ünnepeken viseltek. Ennek
összetétele is az évszaktól függött, hogy épp milyen virágnak volt szezonja.
Ezek gazdagon font koszorúk, szinte csak virágokból álltak, as boldogságot,
felszabadultságot, önfeledtséget jelképezték.
- corona natalitia:
ezt a koszorút akasztották ki a házak ajtajára, amikor bébivel bővült a család.
Ha kisfiú született, egy olajágból font koszorút akasztottak ki, ha kislány.
Akkor gyapjúból font koszút.
Számtalan féle koszorú volt használatban, és mind-mind saját jelentéssel bírt. Azt hiszem a mostani királylány-jelöltek tobzódhatnak a lehetőségekben. Van koronaválaszték.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése