„Férfiuról
szólj nékem, Múzsa, ki sokfele bolyongott
s
hosszan hányódott, földúlván szentfalu Tróját”
(Homérosz:
Odüsszeia, 1-2. sor, Devecseri Gábor fordítása)
A
remélem mindenki által jól ismert Odüsszeia kezdő sorai ezek,
ami természetesen a Múzsa meghívásával kezdődik. Az énekmondó
első és fő feladata, hogy segítséget, támogatást kérjen a
vállalkozásához, hiszen halhatatlan dalt előadni messze túlmutat
az emberi képességek határain. Homéroszunk szerény ember, és
nagyonis tisztában van emberi mivoltával, halandóságával, éppen
ezért egy Múzsát hív segítségül, hogy a haláltalanok
hatalmával támogassa meg a munkáját.
(Joseph Fagnani) |
Bár
Homérosz maga nem nevezi meg, hogy a Múzsák közül pontosan
melyiket hívja segítségül, abban biztosak lehetünk, hogy csakis
egy hölgyeményről van szó. Homérosz nem nevezi meg, mert talán
annyira közeli kapcsolatban vannak, ő meg a Múzsája, hogy
feleslegese lenne megnevezni azt, aki a leginkább kötődik hozzá,
a legfontosabb valaki az életében. A hagyomány úgy tartja, és a
modern kor pedig átvette, hogy ez a szóban forgó, titokzatosan meg
nem nevezett Múzsa Kalliopé. Végül is a kilenc Múzsa közül ő
a legöregebb és a legfontosabb (ahogyan ezt hamarosan látni
fogjuk), és mégiscsak az ékesszólás Múzsája, tehát ő áll a
legközelebb Homéroszhoz.
A
kilenc Múzsa-lány azonban már egy egészen újhullámos dolog.
Eredetileg három Múzsát ismertek (már akik akkoriban a Múzsák
kegyeit keresték). Ők név szerint: Melété (a Gondolat), Mnémé
(az Emlékezet) és Aiodé (a Dal). Nyilván beszédes nevükből
felismerhető a költői mesterség és az énekmondás
elengedhetetlen hozzátevői. A három Múzsa Uranosz és Gaia
lányai, ősi istenek. Később Zeusz (a nőcsábász) Mnémoszünével,
az Emlékezet istnnőjével kilenc egymást követő éjszakát tölt
(igencsak meghitt hangulatban), és Mnémoszüné kilenc hónappal
később, kilenc napon kersztül szüli meg a Múzsa-lányokat, akik
szépségükben és kellemükben mintha ikrek lennének, hasonlítanak
is egymásra, ám mind-mind valami más képességgel rendelkezik.
Őket szokták az Olümposz hegyén ábrázolni, Apollón vagy
Dionüszosz társaságában, talán ismertebbek is, mint ősi
nővéreik.
Egy
valamire való költőt bizony a Múzsák tanítanak. Ha hihetünk az
ókoriaknak – és miért ne tennénk – akkor Hésziodoszt is a
Múzsák tanították a költészet, a dal mesterségére.
„Egyszer
dalra tanytották meg Hésziodoszt, míg
szent
Helikón lejtőjén őrizgette nyáját.”
(Hésziodosz:
Istenek születése 22 – 23. sorok, Trencsényi-Waldapfel Imre
fordítása)
Hésziodosz
elbeszélése szerint a Múzsák Pireiában születtek meg, és a
lányok közül Kalliopé volt a legjobb:
„s
Kalliopé, minden nővérénél is kiválóbb,
mert
fényes fejedelmek hű kísérete-társa.”
(Hésziodosz:
Istenek születése 79 - 80. sorok, Trencsényi-Waldapfel Imre
fordítása)
Természetesen
Hésziodosz sem teheti tökéletessé a művét az őt pártoló
Múzsák említése nélkül, noha nem ezzel indul az 'Istenek
születése':
„Üdv
nektek, Zeusz lányai, adjatok énnekem ékes
dalt,
zengjétek örökkéélők szent születését,
mindazokét,
kik eredtek Földtől s csillagos Égtől,
és
a sötét Éjből, s akiket Tenger vize táplált.”
(Hésziodosz:
Istenek születése 104 - 107. sorok, Trencsényi-Waldapfel Imre
fordítása)
(Charles Meynier) |
Apollodórosz
tovább is folytatja Kalliopé történetét, és tőle tudjuk meg,
hogy az ékesszólás Múzsájának van fia, aki nem más, mint a
halhatatlan hírű dalnok, Orpheusz.
„Kalliopé
szülte Oiagrosznak – a szóbeszéd szerint Apollónnak –
Linoszt, akit később Héraklész megölt; valamint Orpheuszt, a
dalnokot, aki ékesszavával köveket és fákat indított meg.”
(Apollodórosz:
Mitológia 1.könyv III.2. Horváth Judit fordítása)
Kalliopé
fiához, Orpheuszhoz hasonlóan kedveli az erdőket, gyakran ott
énekel és fuvolázik. Az ékesszólás és a kifejezőképesség
viszont már az ókorban is tudott dolog volt, hogy kevésbé tanult,
sokkal inkább veleszületett/örökölt, vagy mint ókori gondolkodó
az istenek ajándékaként jut el a halandó emberekhez. Tanulható,
egész magabiztos szinten megszerezhető ez a tudás, de a művészi
töltet, az a kis plusz valami, ami Homérosszá teszi a költőt, az
bizony az istenektől, egészen konkrétan a Múzsáktól jön.
„Van,
hogy megtisztelnek a Zeusz-táplálta királyok
közt
valakit s ránéznek már születéskor a Múzsák,
ennek
nyelvét öntözi édes harmat, amannak
szájából
mézizű szó folyik és mikor ítél,
ráfüggesztik
a népek mind szemüket, s az igazság
biztos
alapján tesz törvényt s a szavával azonnal,
súlyos
bár a viszály, ő az, ki megoldja megértőn.”
(Hésziodosz:
Istenek születése 81 - 87. sorok, Trencsényi-Waldapfel Imre
fordítása)
Kalliopét
kezében könyvvel és aranykoronával a fején szokták ábrázolni,
de Ovidius szerint zilált hajjal és babérkoszorúval a fején is
találkozhatunk vele.
„Szertezilált
fürtjét akinek koszorúzza borostyán,
szólani
kezd Múzsák elseje, Calliope”
(Ovidius:
Fasti V.79 – 80. sorok, Gaál László fordítása)
(Jose Louis Munoz) |
Tehát
Kalliopé nem egyszerűen az ékesszólás Múzsája, hanem egy
nagyonis közeli isteni lény az emberek, a halandók világában.
Kalliopé közeli kapcsolatban van az emberekkel, a világunkkal,
talán jobban, mint sok istenség, akikhez az ókori emberek
fohászkodtak. Emiatt gyakran találkozunk vele a legkülönfélébb
ábrázolásokon, egészen az ókori görög vázafestészettől
kezdve az 'újkori' klasszikus festészetig. Kedvelt témája a
reneszánsz festészetnek, így Kalliopé szó szerint végighömpölyög
a művészettörténet évszázadain. Kalliopé figyel, és a
háttérből mozgatja a szálakat. És talán az igazán nagy
zseniknek megadatott, hogy személyesen is ismerjék. Bár ez az
ismeretség néha nem áldás, sokkal inkább átok...
Megjegyzések
Megjegyzés küldése