A
Rómától 30 km-re fekvő Tivoli (az ókorban Tibur) a gyönyörű
természeti környezetnek és a birodalom központjához való
közelségének köszönhetően már a köztársaság utolsó két
évszázadában a római nemesek kedvelt pihenőhelyének számított,
Augustus korára pedig a legdivatosabb üdülőhellyé vált, ahol a
császár, a jómódú előkelőségek és a művészek is szívesen
időztek.
Az
ókori városkán kívül (amelyből sajnos nem sok minden maradt
fenn) a közelben található régi Hercules szentély, a Sybilla
jóshelye és a síkság kénes fürdői csábították leginkább a
látogatókat, akik közül Hadrianus császár Tivoli mellé álmodta
meg az utazásainak emléket állító impozáns palotakomplexumot.
A
katonacsászárok közé tartozó Hadrianus igazi nagy utazó volt,
aki uralkodásának túlnyomó részét a birodalom távolabbi
részeinek meglátogatásával töltötte. Rajongott Görögországért,
a görög kultúráért, a haját és a szakállát is görög divat
szerint nyíratta, a görögök támogatását megköszönve Athén
még a város díszpolgárává is avatta.
A Hadrianus villában a világlátott császár tulajdonképpen azokról a helyekről és épületekről szeretett volna megemlékezni, amelyeket utazásai során meglátogatott és a szívébe zárt, ezért mindig a közelében akarta tudni őket.
A Hadrianus villában a világlátott császár tulajdonképpen azokról a helyekről és épületekről szeretett volna megemlékezni, amelyeket utazásai során meglátogatott és a szívébe zárt, ezért mindig a közelében akarta tudni őket.
A
villa együttes a várostól dél-nyugatra fekvő Tiburtinus domb
fennsíkján áll, a 120 hektár területű komplexum összetettsége
és művészi gazdagsága révén ma Itália egyik legérdekesebb
régészeti látványosságának számít.
A
palota valójában egy köztársaságkori villa helyére épült, az
épületek spontán hatásukkal tökéletesen beleillenek a környező
tájba, elhelyezkedésükben azonban a felületes szabadosság
ellenére is felfedezhető az előrelátó tervszerűség.
Hadrianust,
mint a hellenisztikus hagyományok nagy csodálóját híres elődök
inspirálták, akik műveit szabadon leutánozta, így a villa a
birodalom jellegzetességeinek egyfajta kvintesszenciája lett. Ennek
megfelelően a villában számos építészeti stílus és megoldás
felfedezhető, különös tekintettel az előszeretettel alkalmazott
boltíves mennyezetekre, melyeknek megalkotásakor az építészek
főként a fény-árnyék hatások kihasználására alapozták a
különös látványvilágot.
A
villa feltárása során rengeteg szobor is előkerült, köztük a
canopusi kariatidák, amelyek az athéni Erekhteion női alakjait
idézik, valamint Pheidiasz és Polükleitosz szobrainak különböző
másolatai.
Az
épület komplexum építése K. u. 118 és 133 között zajlott. A
munkát a meglévő épületek átépítésével és
megnagyobbításával kezdték, ezután fogtak neki a gymnasium, a
fürdő, a hivatalos lakomák céljára szánt terem és a többi
épület kivitelezésének. Az újabb és újabb létesítményeket
aztán lépésről lépésre haladva építették, egészen addig,
amíg a monumentális együttes el nem nyerte végső kiterjedését.
Annak
érdekében, hogy a mindennapi mozgás ne zavarja az előkelő lakók
és vendégek életét és nyugalmát az egész területet föld
alatti utak hálózták be, melyek némelyikén akár még kordéval
is lehetett közlekedni. A villa főbejárata a Temple völggyel
párhuzamosan futó Tibertinus úton keresztül volt megközelíthető,
a völgy a nevét egyébként a görög Thesszáliában lévő
gyönyörű völgy után kapta, melyet még a múzsák is nagyon
kedveltek.
A bejáratnál állt a biztonsági szolgálatként funkcionáló praetorianusok épülete, a Hospitalia, a közelében pedig két könyvtárként ismert terem található, melyek még a legkorábbi épületből maradtak meg. A térséget uraló Szigetvilla, melyet tévesen Teatro Marittimo, azaz Tengeri Színház néven is ismernek, az épületegyüttes legvonzóbb helyének számít, az építmény tulajdonképpen egy támfallal körbevett, befelé néző porticus.
A bejáratnál állt a biztonsági szolgálatként funkcionáló praetorianusok épülete, a Hospitalia, a közelében pedig két könyvtárként ismert terem található, melyek még a legkorábbi épületből maradtak meg. A térséget uraló Szigetvilla, melyet tévesen Teatro Marittimo, azaz Tengeri Színház néven is ismernek, az épületegyüttes legvonzóbb helyének számít, az építmény tulajdonképpen egy támfallal körbevett, befelé néző porticus.
A
kerek szigetecskét csatorna öleli körbe, melyen két híd ível
át, a szigeten lévő, díszkutakkal és kis fürdővel kiegészített
apró villába a melankolikus természetű császár gyakran
visszavonult, hogy a külvilágot kizárva kedvére elmélkedhessen
és kipihenje magát. Az épület némiképpen Augustus Palatinus
dombon lévő palotáját idézi, és stílusában a Szürakuszaiban
található Dionüszosz palotára is emlékeztet.
A
Szigetvillán kívül helyezkedik el a központi park, melyben a
könyvtárak udvara, a mai Palazzo, a nymphaeum, a vigilusok
kaszárnyáinak dór oszlopos terme valamint a nagy peristyliummal és
kétszárnyú porticussal körülvett Piazza d Oro található.
A jelenlegi basilica dór oszlopos terme egykor a trónterembe vezetett, amelyben a különböző összejöveteleket tartották. A Piazza d Oro északi oldalán egy nyolcszögletű csarnok áll, melynek mennyezete a szelvényes kupola kiképzés egyik nagyszerű példája. Déli irányban haladva a félköríves medence és esetleg egy szabadtéri triclinum (étkező) lehetett.
A poikülé, vagyis a porticusokkal körülvett nagy tér rövid oldala egyfajta xystust alkot, ami a kellemes séták és nyugodt beszélgetések ideális színteréül szolgált. Ez a hely beépült a Filozófusok Termének falába, míg kelet felé a szabadtéri ebédekhez használt cenatio épülete áll.
A jelenlegi basilica dór oszlopos terme egykor a trónterembe vezetett, amelyben a különböző összejöveteleket tartották. A Piazza d Oro északi oldalán egy nyolcszögletű csarnok áll, melynek mennyezete a szelvényes kupola kiképzés egyik nagyszerű példája. Déli irányban haladva a félköríves medence és esetleg egy szabadtéri triclinum (étkező) lehetett.
A poikülé, vagyis a porticusokkal körülvett nagy tér rövid oldala egyfajta xystust alkot, ami a kellemes séták és nyugodt beszélgetések ideális színteréül szolgált. Ez a hely beépült a Filozófusok Termének falába, míg kelet felé a szabadtéri ebédekhez használt cenatio épülete áll.
A
következő termek sora több kisebb-nagyobb fürdőt is magába
foglal, és itt található a villa talán legcsodálatosabb része,
a Canopus, ami színpadias kialakításával Hadrianus császár
művészetek iránti rajongását jelzi. A kis völgyben lévő
széles csatorna rövid oldalait félköríves oszlopsorok díszítik,
míg a hosszabb oldalain szabadon álló szoborsorok futnak, híres
görög szobrok másolataival.
A
völgy a Serapeummal zárul, a nagy, félkör alakú exedrán egykor
sima és homorú szelvények váltakozásából felépített
félkupola emelkedett. A Canopus alaprajzát egyértelműen az
egyiptomi templomok ihlették, és így nagyon jól illeszkedik a
mellette lévő tóhoz. (Alexandriát annak idején csatorna kötötte
össze Canopus városával, ahol a híres Serapis templom állt.
A
csatorna partján, és magában a városban számtalan összejövetelt
és lakomát, úgynevezett symposiumot tartottak, melyek hangulatát
többek között a híres palestrinai Nílus mozaik is hűen
érzékelteti.)
Hadrianus
császár köztudottan mindkét nemhez vonzódott, a homoszexualitást
azonban eltűrték az ókori Rómában, az általa rajongva szeretett
Hellaszban pedig mindennapos dolog volt, sőt a férfiszerelemről
még a költők is ódákat zengtek. Hadrianus legnagyobb szerelme az
ifjú bithüniai Antonius volt, akinek szomorúan szép, érzéki
arcáért valósággal lelkesedett az esztétizáló, filozófikus
hangulatú császár, akinek szenvedélye talán még a fizikai
vonzalomnál is erősebb rajongásból táplálkozott.
Amikor
szerelme az egyik egyiptomi útjuk során a Nílusba fulladt
Hadrianus vigasztalhatatlan lett. Antoniust később istenné
nyilváníttatta, szerelme emlékének pedig számos szobrot
állíttatott, melyek közül többet a Canopus mellett helyeztek el.
A
csodálatos villa együttes az ókor végére elhanyagolt hellyé
vált, és később ugyanarra a gyászos sorsra jutott, mint számos
szebb napokat látott ókori építmény: kőbányának használták
a középkori építkezésekhez. A gyűjtők és kutatók érdeklődése
a 18. században éledt fel iránta, a szisztematikus feltárás és
kutatás azonban csak 1870-ben kezdődött el, amikor az olasz
kormány tulajdonába kerültek az épületek.
A
századok viharai, a természet és az emberi kezek rombolása
ellenére a Hadrianus villa igéző szépségű hely, ahol a múlt
emlékei között sétálgatva a letűnt kor csodája és hangulata
kézzel fogható közelségbe kerül.
Forrás:
http://www.amoreitalia.hu/Latnivalok/Hadrianus-Villa-Tivoli.html
http://www.amoreitalia.hu/Latnivalok/Hadrianus-Villa-Tivoli.html
Megjegyzések
Megjegyzés küldése