A malacos sírsztélé kapcsán tegyünk egy kis kirándulást.
Látogassunk el a Via Egnatiára, ahol is a nevezett baleset történt.
Néhány bevezető információ az útról, a wiki szavaival:
A Via
Egnatia (ógörög Egnatia Hodosz / Ἐγνατία
Ὁδός) az ókori Római Birodalom egyik jelentős, mintegy
1100 kilométer hosszú kereskedelmi és hadi útja volt, amely az
Adriai-tenger keleti partvidékét kötötte össze nyugat–keleti
irányban Byzantiummal. Nyomvonala Illyricum és Macedonia, valamint
a későbbi Thracia provinciákat szelte át. Építése a független
illír királyságok, fejedelemségek Róma általi leverését
követően, i. e. 146 körül indult meg a birodalom prokonzulja,
Gnaeus Egnatius irányításával, aki az út névadójává is vált
(Via Egnatia a. m. ’Egnatius-út’). A terv az volt,
hogy a birodalmi fővárosból a brundisiumi partvidékig vezető,
addigra már teljes hosszában kiépült Via Appia végpontján –
esetleg Hydruntumban – kihajózók a Balkán-félszigeten hasonló
minőségben kiépített úton közelíthessék meg a keleti
országrészeket. A rómaiak a korban két jelentősebb kikötőt is
használtak a tengerszoros túlpartján, így a Via Egnatiának két
kiindulópontja volt: egyike Dyrrachiumnál, a másik pedig
Apolloniánál. E két útszakasz Asparagium Dyrrachinorumnál
egyesült, majd a Genusus (Shkumbin) folyó völgyét követve i. e.
120-ig a Hebrosz (Marica) folyó partján álló Cypseláig épült
ki. Az út befejezése, a Byzantiumig vezető szakasz kiépítése
Augustus római császár nevéhez fűződik.
A
római útépítési hagyományoknak megfelelően a Via Egnatia közel
6 méter széles, mélyen alapozott, kőburkolatú út volt.
Tartósságának tanúsága, hogy még a középkor évszázadaiban
is használatban állt mint fontos kereskedelmi út, illetve a hódító
hadak felvonulását megkönnyítő útvonal. Egyebek mellett a 11.
századi normann, majd 14. századi oszmán-török betörések és
hódítások sikeréhez is nagyban hozzájárult.
A
mai Durrës és Ohrid között húzódó, SH4-es, SH7-es és SH3-as
jelölésű albániai autóutak több szakasza az egykori Via
Egnatiára, vagy azzal párhuzamosan épült. A több mint kétezer
éves út egyes részei ma is láthatóak, így például Elbasan
közelében a Shkumbin felett átívelő, eredetileg ötlyukú híd
(topciasi híd), amelyet a későbbi évszázadokban is aktívan
használtak, és bővítettek. Albániában további Via
Egnatia-hidak és útszakaszok maradványai láthatóak ma is Xibraka
és Qukës térségében.
Emlékeztek,
hogy a malacka elmondja, hogy Dyrrachiumból indult? És Apolloniába
vágyott? Ezek az állomások láthatók a térképen:
És
hogy malackánkat még inkább (vagy emberünket?) el tudjuk
képzelni, íme néhány kép, hogy hol randalírozhatott a féktelen
jószág:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése