Az előző aquincumi őslakosokat ábrázoló sírkőhöz hasonlóan ez is egy helyi házaspárnak állít emléket. Ebben az esetben egy picit több írás maradt meg, ezt el is tudjuk olvasni.
A
kő alul-felül csonka, a képmező felső sarka és a felirat alsó
fele letört. A képmezőben házaspárt ábrázoló dombormű.
Ruházatuk hasonló a más őslakos házaspárt ábrázoló sírsztélé
alakjaihoz; a nő eraviscus viseletben: nagy turbánján fátyol van, és hiába a kőből készült sírkő, még az évszázadok kopásai ellenére is látszik, hogy finom esésű fátyol keretezi az arcát. A haja is gondosan van elkészítve, a frizurára szó szerint ráomlik a légies fátyol. Az arca kedves, nyugodt derűt sugároz. Nyakperecet (torques), karpereceket hord, igazi kelta divatékszerek, talán a legjellegzetesebb kelta ékszer. A vállán pedig nagy
biztosítótű (fibula) tűzi össze ruháját, mivel a ruhákat kevésbé varrták, inkább ilyen kapcsokkal rögzítették, ami a funkcióján túl még díszített is. Ezek a fibulák a
viselet jellegzetes darabjai, ásatásokon is gyakran előkerülnek.
A férj feje sajnos letört, csak a testét látjuk. Római viseletben (tóga)van, a megmaradt részen semmi keltásat nem látunk, nem úgy, mint a feleségén, aki a helyi nőkhöz hasonlóan őrizte a hagyományokat, jobb kezében
kalapács.
A házaspár képe
alatt egy másik domborműves mezőben egy kétlovas kocsi látható,
rajta kocsissal, amellyel szemben egy másik ló áll. A jelenet a
halott túlvilági utazását ábrázolja, szintén gyakori jelképe a síremlékeknek, kedvelt szimbolikája a halotti kultusznak. Ugyanerre az elképzelésre
(mármint a túlvilági utazásra) vezethető vissza az a szokás is, hogy a halottal együtt díszes
kivitelű kocsit is eltemettek. Mindkét szokás az eraviscus törzs
vallási elképzeléseivel hozható összefüggésbe. Hogy a házaspárral temettek-e el kocsit, azt nem tudjuk, de nem tartom valószínűnek, hiszen abban az esetben nem kellett volna a sírkövön megjeleníteni, hiszen a maga valójában ott lenne a sírgödörben. Szóval ez valószínű egy szimbólum, egy utalás, nem temettek velük el egy egész kocsit, de a régi Aquincum lakóiban élt az elképzelés, hogy a másvilágra utazik az ember, és ez egy hosszú utazás. A lóról, mint halotti szimbólum bővebben olvashatsz az Októberi Lóról szóló cikkben. Mert nem véletlen ám az sem, hogy a rómaiak, akik amúgy nemigen voltak a lovak nagy barátai, mégiscsak ezt a pompás állatot jelenítik meg a síremlékeken.
[---]ucus
At(a)e f(ilius) vi(v)us sibi t(itulum) p(osuit) [---]/[---c]oniugi
Lucit(a)e/Kapitonis (?) f(i)lia(e) [---]/[---] an(norum) XXXX[---
…ucus.
Attia fia még életében állította magának a sírkövet és
feleségének, Luctiának, Kapito leányának, aki 40 évet élt…
Megjegyzések
Megjegyzés küldése