A
római birodalmi építészetet- a körszínházak tervezésében is-
teljes mértékben a szükségesség és a hasznosság szempontjai
irányították. Így például a tojásdad alakot az követelhette
meg, hogy a gladiátorcsapatoknak tér álljon a rendelkezésre az
előrerohanásra és visszavonulásra. A körszínházak építésénél
nagy térséget kellett gyorsan és kevés anyagi erő árán
beépíteni. Így alkalmazták itt is az opus caementicum, a rómaias
beton, az „öntött falazás” technikáját. A katonai mérnökök
munkája is megérződik a tervezésen: Pompeji városfalához
hasonló szerkezetben építették meg a nézőtér alapépítményét,
ahogyan Vitruvius építészeti író a legerősebb sáncműhöz
javasolta; a két párhuzamos körfalat keresztfalak és földkitöltés
kapcsolta össze.
Építészettörténetileg
az amfiteátrum eredeti római alkotás. A görög színház
legfeljebb csak akkor szolgáltathatott volna kiindulópontot, ha az
„amphitheatron” szó dupla színházat jelentene. Ez a szó
valójában olyan épületet jelent, amelynél a nézőtér, a
„theatron” körbe fut.
Az
aquincumi amfiteátrumok méreteikkel, építészeti megoldásukkal,
műemlékeink között ma is értékes helyet foglalnak el. A mai
szemlélőre még rom- állapotukban is lenyűgöző hatást
gyakorolnak. A római birodalom rabszolgatartó urai a tömegeket
akarták maguknak megnyerni az ilyen monumentális építményekkel.
Az arénában lezajló játékokkal megpróbálták a nép figyelmét
eltéríteni egyre szaporodó és növekvő bajoktól. Ez a törekvés
egy ideig sikerült. A római rabszolgatartó társadalom elpusztult
a rabszolgák forradalma és a barbár hódítások közös csapásai
alatt.
Szilágyi
János: Az aquincumi amfiteátrumok, 1956.
a trieri amfiteátrum makettje |
További
cikkek az aquincumi amfiteátrumokról:
Katonavárosi amfiteátrum - első rész
Katonavárosi amfiteátrum - második rész
Polgárvárosi amfiteátrum
Katonavárosi amfiteátrum - első rész
Katonavárosi amfiteátrum - második rész
Polgárvárosi amfiteátrum
Megjegyzések
Megjegyzés küldése