Aqiuncum, polgárvárosi amfiteátrum

   A jelenlegi Aquincumi Múzeumtól északnyugatra, az esztergomi vasútvonal és a Szentendrei út szögletében láthatók a polgárváros amfiteátrumának nyomai. A két amfiteátrum között feltűnő a méretbeli különbség, ami magában véve is jelzi a polgárváros kisebb jelentőségét. Körszínházának ellipszise 86,5, illetőleg 75,5 méter hosszú tengelyvonalakon alapul. Ezért nézőtere, kb. 3320 négyzetméternyi területével, csak 6-7000 főnyi közönséget fogadhatott be. Ez a szám megfelel a polgárváros felnőtt, szabad lakosságának. Aquincum két városában i.sz. 150 körül eszerint, a gyermekekkel és a rabszolgákkal együtt, mintegy 50-60 ezer főnyi lakosság élhetett.
   A polgárvárosi körszínház külső övező fala csak 125-170 cm vastagság között változik. Viszont negyvenhat, vagyis a katonai amfiteátruménál több sugárirányú támfal, illetőleg támpillér erősítette. Az aréna felé elágazó sugárirányú falak valószínűleg az ülősorok besüppedését akadályozták meg. Az ülősorok a két övező fal közét feltöltő földlejtőn nyugodtak ebben a körszínházban is.
   A polgárvárosi amfiteátrum alaprajzi tervezése kevésbé világos és egységes. A külső körfalból befelé és kifelé elágazó támfalakat kissé rendszertelenül helyezték el. Az aréna felé tartó falak tudatosan sűrűsödhettek az északnyugati és délkeleti karéjrésznél, ahol a külső zárófalhoz a két lépcsőtorony kapcsolódott. Eszerint, mint a pompeji amfiteátrumnál látható, a közönség itt nem sok kisebb kapun át, a nézőtér alá vágott folyosókon, hanem a lelátó koronájához épített lépcsőtornyokon keresztül juthatott ülőhelyére. A 17-20 méter hosszú, 3-4 méter széles lépcsőtornyokból már csak falnyomokat találtak a feltáráskor. A pompeji amfiteátrumnál kétoldalú lépcsőtornyok voltak, de Aquincumban csak egyoldali lépcsőfeljárattal számolhatunk. Melléklépcsők nyomai a keleti és a nyugati főkapu két oldalán bukkantak fel. Ezek azonban 50 cm keskenyek voltak és lehet, hogy az elkülönített díszülőhelyekhez vezettek. A nézőknek előbb kívülről kellett felmenniük a lelátó tetejéig, majd innen jutottak le a lejjebb lévő ülősorokba.
   A gladiátorok díszes menete a nyugati kapun vonulhatott be, amerre a viador- laktanya falnyomait állapították meg. A polgári amfiteátrum főkapuinak oldalfalait több szobor díszítette; a keleti kapuban egy, a nyugatiban három, falba vágott üreg tanúskodik erről. Az egyikben az a Fortuna mészkő- szobrocska állott, amelynek 42 cm magas torzóját a régészek megtalálták. Egy másik fülke márvány férfiszobrát fej nélkül találták meg; ez Apollo istent ábrázolhatta.
   „Libitinae porta”-ját ennél a körszínháznál is az aréna északi oldalán létesítették. Nemezis szentélye a nyugati főkapunál épült. Az aréna szennyét az a kőfalakból alkotott csatorna vezette el, amely a keleti főkapu kőburkolata alatt visz a Duna irányába. Az aréna porondjának keményre döngölt agyagtalaját itt is kaviccsal kevert homok fedte. A porondot környező mellvédfal vörösbarna trachit kőkockákból épült. Eredetileg 2 méter magas lehetett, de ezen felül még 60 cm magas kőhasábokból rakott korláttal toldották meg. Néhány ilyen korlátkő jelenleg is az aréna körül látható. Legfelül a mellvédre kb. 75 cm széles és 40 cm magas kőlapokból a falánál szélesebb párkányt fektettek. A pódium eszerint mintegy 3 méter magas mellvédet képezett. A küzdőtér egyébként csak 53,3x45,5 méter kiterjedésű volt, de még így is nagyobb lehetett a pompeji arénánál. A küzdőtér méretei alapján a polgárvárosi körszínház az eddig feltárt, hasonló építmények sorában középhelyet foglalt el. A nézőtér befogadóképessége alapján harmincnegyedik helyen áll a birodalmi amfiteátrumok között (1956-os adat).
   Az aréna peremén sorban lerakott kőtömbök közül azok, amelyek nem a mellvéd, korlát vagy párkányzat tartozékai voltak, az előkelő nézők ülőpadjai lehettek. A lakosok nevüket vagy nevük kezdőbetűit bevésték a kőlapokba, amelyek a legújabbkori kőanyagkitermelés során a nézőtér lejtőjéről kerülhettek a jelenlegi lelőhelyükre. Az ülőpadok magassága 25-67 cm között változott, szélességül 35-70 cm, hosszúságuk 67-163 cm. Feltűnő, hogy az egyik kőhasábon egy nő foglalt magának helyet: G(aia) Valeria Nonia. Természetes, hogy az előkelők nem a kőlapok kemény felületén ültek órákon át, hanem párnákat hozattak a rabszolgáikkal. A pompeji amfiteátrum példájára itt sem szektorok és kapuk különítették el a társadalmi csoportokat, hanem a nézőtéren vontak övezeteket. A legalsó sorokat az előkelőségeknek, tisztségviselőknek tarthatták fenn, a középső lelátó- részlegeket a jegyet vásárló vagy az ingyen jegyekkel rendelkező polgárok számára jelölhették ki. A felső sorba a belépés itt is szabad lehetett. Augustus császár rendelete szerint a nők csak a legfelső sorokban helyezkedhettek el. Az említett „ingyen” jegyeket azok a gazdagok vásárolhatták meg, akik a jegyek osztogatásával népszerűséget akartak szerezni a szegények körében.

   Az aréna teréből nagy tömegben kerültek elő a tetőfedő téglák. Aquincum éghajlata miatt állandó tetővel fedhették a nézőtér egy részét. Másutt, pl. a katonai körszínháznál is, a tűző napsütés vagy a zápor ellen vitorlaponyvát feszíthettek ki. A téglatetőt fapillérek tarthatták, erre egyik pódiumfedő kőlapon látható két, hosszúkás négyszögű lyuk is utal. A küzdőtér földjéből őz, farkas- és vadkancsontokat vetett fel az ásó. Nyilvánvalóan az állatviadalok alkalmával elhullott állatok maradványai.

   Az amfiteátrum romjait ma földtöltés veszi körül, amelyet a feltáráskor kiemelt földből emeltek. A töltés a rajta nőtt fák koronájával együtt csökkenti a szelek romboló erejét és völgykatlanszerű védett térbe zárja az antik műemléket.

Megjegyzések