Érzelmei
mindenkinek vannak, ha tetszik, ha nem. Ám az érzelmektől félünk:
kontrollálhatatlan, irányíthatatlan, mi több kiismerhetetlen
valaminek tarjuk. Félünk attól, aki túlságosan kimutatja az
érzelmeit. Kérdés az, hogy az érzelmeitől félünk, vagy a
megnyilvánulásától. De attól még jobban félünk, aki nem
mutatja ki az érzelmeit. Mert tudjuk, hogy ugyanazok a viharok
dúlnak benne is, mint bennünk, ám azáltal, hogy uralni tudja
őket, valami elérhetetlen távolságba kerül tőlünk. Egyáltalán,
meddig lehet uralkodni az érzelmeken, és van-e értelme a
kontrollnak?
Tacitus
érdekes dolgokat mond az indulatról. A dolog első része nem
meglepő és váratlan, hiszen annyira azért ismerjük a rómaiakat,
hogy nagyon szeretik maguk kézben tartani a dolgokat, és szeretnek
irányítani (no és uralkodni). Igaz ez az érzelmekre és az
indulatokra is: egy valamire való rómaitól elvárták, hogy az
indulatai ura legyen. Hideg fejet, megfontoltságot vártak el, semmi
hebrencskedés, semmi hirtelen fellobbanás. A józanság, az
érzelmek kontrollálása az egyik legfőbb római erények közé
tartozott. Mi több, a józanság nélkül a római nem is római. A
másik része, hogy Tacitus szerint az indulatok, a kegyetlenség, a
gyűlölet folyamatosan jelen vannak az ember jellemében (nem az
ember lelkéből fakadnak, hanem mint a sár, rátapad), és csak az
alkalmat várják, hogy megnyilvánulhassanak. Az írásaiban nagyon
erős és kifejező szavakat használ a témában: erumpere (kitör,
kirobban), corrumpere (a
pusztítás) és a perrumpere (kitörés
kifakadás) igéket. Ezek a szavak egy olyan folyamatos belső
háborút sejtetnek, amelyben az ember lelke mindig vesztésre áll.
Tacitus
szerint az ember a természeténél fogva hajlamos az indulatra. És
ez ellen semmit sem tehetünk. Ám egy kis reményt is ad: néhány
ember (természetesen római) képes az indulatait ideig-óráig,
hosszabb-rövidebb ideig kontroll alatt tartani. Ez egészen
biztatóan hangzik, ám ne feledjük, hogy az indulat nem hagyta el a
lelket, csak a kellően erős emberek felül tudnak emelkedni rajta -
átmenetileg.Ugyanis bennünk marad, hiszen a lelkünk legmélyén
fészkel, és alattomos módon várja a lehető legrosszabb alkalmat,
amikor megnyilvánulhat, kitörhet, utat törhet magának és
lealacsonyíthatja a létezés nemesebbik arcát. Kiváló példát
szolgáltat Tiberius és Domitianus császárok: hónapokon keresztül
képesek voltak semmit sem mutatni az érzelmeikből és az
indulataikból, hogy aztán végzetes tombolást engedjenek neki.
Tacitus
szerint az indulatok kontrollálása egy részről adottság, más
részről választás: szerinte az önuralom tanulhat, fejleszthető,
kellő gyakorlással művészi fokra lehet juttatni. Ezzel
természetesen nem mindenki ért egyet: Senenca szerint a legjobb,
amit az ember tehet, ha fékezi az indulatait, mert idővel az okát
is el fogja felejteni. Szerinte a düh idővel lecsillapodik,
elmúlik.
Az
érzelmek kontrollálása midig is nagy dolognak számított,
különösen az olyan emberek körében, akik a nyilvánosság szemei
előtt élnek, mint a császárok. Hogy az ő esetükben miért
különösen fontos a kontrollálás, annak számos oka van. Először
is, az érzelmek és indulatok féken tartása egy fontos római
erény, nemesség, a dignitasegyik
legfontosabb megnyilvánulása és a civilizáltság fokmérője. A
barbárokat gyakran úgy írták le, mint akik ösztönösen,
indulatból cselekszenek. Ezzel szemben a rómaiak a körülmények
mérlegelése és magasabb szempontok figyelembe vétele után
döntenek. Mi több, tiszteletreméltó dolog volt semmilyen érzelmet
sem mutatni.
Természetesen
ha az ember minden természetes érzelmét elnyomja, az megint egy
szélsőség, egy rossz dolog. Az elfojtás a frusztráció
táptalaja. Mennyi energia, mennyi indulat gyűlhetett össze a
folyamatosan kontrollált, fegyelmezett rómaiakban! Minden bizonnyal
ez az energia nem elpárolgott belőlük, mint a hónaljszag. Talán
ez az energia manifesztálódott és öltött testet a római kultúra
egynéhány szélsőséges, brutális és kegyetlen vonásaiban. Vagy
a bizarr társadalmi szokásokban. Így lett elfogadható az
elfogadhatatlan. Így érthető a megérthetetlen.
Tehát
egy civilizált ember elfojt minden indulatot és az érzelmeit nem
mutatja ki. Bár sokkal fontosabb az, hogyan fejezi ki az érzéseit,
hogyan mutatja meg, mi zajlik benne. Mert annak is lehet civilizált
formája. Aki semmit sem mutat meg a belső világából, azért
félelmetes, mert sosem tudhatjuk, mi jár a fejében. Egymás
érzelmeiből olvasunk. Így egy érzelemmentes császár esetén az
ember könnyen találhatta magát az aréna porondján szemben egy
éhes oroszlánnal - mint áldozat. Mert akinek hatalma volt az
illetőt oda juttatni, mégsem úgy gondolta, ahogyan az illető
gondolta hogy a másik gondolja. Szóval bonyolult és ingoványos
talaj az érzelmek világa.
Bárhogyan
is, a harag és az indulat létező, jelen lévő dolog, bármit is
gondol róla Seneca vagy Tacitus.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése