Kharübdisz, a szemérmes tengeri szörny

   Odüsszeusz kalandjainak egyik állomása a félelmetes Szkülla és Kharübdisz tengeri szörnyek. Már indulás előtt, a tizenkettedik énekben figyelmezteti Kirké Odüsszeuszt, hogy a két tengeri veszedelemmel nem lesz könnyű dolga.

„Látsz ott egy másik, nem olyan nagy szirtet, Odüsszeusz.

Nem nagy a távolság köztük, nyilad is berüpülné.

Rajta magas fügefát láthatsz, sürülombut; alatta

szívja magába a szörnyü Kharübdisz az éjszinü tengert.

Háromszor kiereszti naponta, de újra beszívja

rémesen; arra, mikor szürcsöl, te nehogy közeledjél:

mert sose tudna a Földrázó se kihúzni a bajból.”

(Homérosz: Odüsszeia XII. 101-107 sorok, Devecseri Gábor ford.)

   Ugyanebben az énekben útra is kelnek, és Kirké figyelmeztetése után néhány sorral már Odüsszeusz személyes élményét olvashatjuk a Kharübdiszről:

„Sóhajtozva hajóztunk ekkor szűk szorosába:

innen a Szkülla lesett, de amonnan a szörnyü Kharübdisz

szívta magába a tenger sós habjait iszonyúan.

És valahányszor okádta ki, mint nagy lángokon, üstben

fölkavarodva, a víz fölzajdult, és a magasba

szökve a tajték mindkét szirt tetejére csapódott;

és valahányszor a sós tengervizet újra benyelte,

látszott megkavarodva egész örvénye; a szikla

bömbölt rettentőn, s odalent feketén a fövenytől

tűnt föl a föld; elfogta a sápadt félelem őket.”

(Homérosz: Odüsszeia XII. 234-243 sorok, Devecseri Gábor ford.)

   Szóval valami rettenetesen félelmetes hely, ahol még a tenger tapasztalt kalózainak is inába száll a bátorsága. Ám nem csak Odüsszeusz és lelkes csapta találkozott a Kharübdisszel (és Szküllát módszeresen nem említem, megérdemel egy külön bejegyzést), hanem az Argonatuák is, az okos Argó fedélzetén hajózó legendás nagyágyúk:

„S elhagyták a helyet szomorúan – még iszonyúbbak

máshol, a víz közepén a hajókra leső veszedelmek.

Merthogy az egyik irányban volt Szküllé sima szirtje,

másikban pedig ott morgott zuborogva Kharübdisz,

másutt meg a nagy hullámot felverve a Bolygó-

sziklák zúgtak, ahol nemrég lángcsóva csapott fel

hegy tetején, tűztől hevülő kőszirt magasából”

(Apollóniosz Rhodiosz: Argonautika IV.920-926 sorok, Tordai Éva fordítása)

   Elég félelmetes helynek tűnik, nem? De mi is, ki is ez a Kharübdisz, vagy latinosan Charybdis? Egyik leírásból sem derül ki, hogy valamiféle mitológiai lény, szörny, isten vagy démon, vagy mi lehet? Egyáltalán, Homérosz sem ad semmiféle leírást a Kharübdisszel kapcsolatban, hogyan képzeljük el, pedig ő aztán előszeretettel részletezi minden más rémség fizikai megjelenését. Talán amiatt, hogy a tenger alatt fekszik, nem látható?

  Ez a veszélyes és hátborzongató hely Szicília és Itália között van: egész pontosan a Messzénai szoros. Kharübdisz a szoros szicíliai oldalán tanyázott. Strabón is ír róla:

„Az említett oldalon megmaradt városok közül Messéné a Pleórias öblében fekszik, amely erősen keletre kanyarodik, s bemélyedést alkot; Rhégiontól való távolsága 60 stadion, az Oszlopoktól azonban jóval kevesebb. A peloponnésosi messénéiek alapítása, akik megváltoztatták a nevét, minthogy a vidék görbülete miatt előbb Zanklé volt a neve (a görbületet ugyanis zanklionnak mondták), előzőleg a Katané vidéki naxosiak telepe volt, később egy kampaniai törzs, a mamertinosok laktak benne. Itt vetették meg a lábukat a rómaiak a karthágóiak elleni siciliai háborúban, majd Sextus Pompeius is itt vonta össze hajóhadát, amikor Augustus Caesarral háborúskodott, s mikor a szigetet elvesztette, innen menekült el. A tengerszorosban valamivel a város előtt mutogatják Kharybdist, ezt a szörnyű örvényt, amelybe az áramlás a víz sodrától az erős forgástól bukdácsoló hajókat természetszerűleg belehajtja. Az elmerülés és szétzúzódás után a hajóroncsok a tauromenioni partra vetődnek, amelyet éppen ezért Kopriának neveznek.”

(Strabón: Geographika VI.2.3 Földy József fordítása)

   Szóval valamiféle örvény, természeti jelenség. Mindez a mitológia nyelvén: Kharübdisz istennő, vagyis halhatatlan, Poszeidón és Gaia lánya. Igen, Gaia földanyának van egy-két kétes egzisztenciájú gyermeke, azt is mondhatnám 'bizarr lények'... Kharübdisz azonban szemet vetett a szemrevaló marhákra, akikkel szintén találkozunk az Odüsszeiában. Héliosz marháiról van szó, az isteni tehenekről, akiket Héliosz lányai őriznek Trínakhié szigetén. Odüsszeuszéknak tilos lenne belőlük enni, de természetesen megtörténik a baj, leölnek néhány szent és halhatatlan marhát, és hát igen... nem lesz jó végkimenetele a lakomának. De kanyarodjunk vissza Kharübdiszhez!

   A marhák, akik lévén isteni jószágok és haláltalanok, tekinthetjük úgy, hogy egy és ugyanazon csorda a mitológia minden történetében. És ha belegondolunk, igencsak sokat látott jószágok! Amikor Kharübdisz  istennőként grasszál a világban, a csorda épp a 'Héraklész marhái' néven fut. Vagyis legel. És a meggondolatlan Kharübdisz ezt a csordát hajtja el és nevezi magáénak. Ám ez így önmagában egy kis csúsztatás, mert Héraklész is csak zabrálta a marhákat: vagyis igazán nem voltak az övéi, hiszen ő is lopta. Tizenkét munkájának egyik állomása volt Gérüón marháinak elrablása. Mivel feladatként kapta, annyira nem is lopás, de mivel nem is ő találta ki, így nem is az övé. Bonyolult ügy. Kharübdisz tőle lopta el a csordát, ám lévén isteni marhák, a lopás is isteni büntetést vont maga után: Zeusz a villámával sújtotta, és Kharübdisz nem halt meg, hanem tengeri szörnnyé változott és azóta ott rémisztgeti az utazókat. Az isteni csorda aztán visszakerült Apollón tulajdonába, hiszen eredetileg is az övéi voltak, Apollón ajándékozta Gérüónnak a pompás állatokat. És az Odüsszeiában ezt a legendás történelemmel rendelkező csordát tizedelik meg Odüsszeusz társai! Már csak a múltjuk miatt is illetlenség...

   Egy kis érdekesség, hogy Kirké is azt mondja, hogy egy fügefa alatt van Kharübdisz, vagyis nem a tenger ALATT, ahogyan azt egy tengeri szörnyről feltételeznénk. Ehhez képest egyik ókori szerző sem ad leírást arról, hogyan néz ki, tehát azt sejtetik, hogy mégiscsak a víz alatt kell(ene) lennie. Elvégre a vizet pumpálja! Néhány kortárs fantasy-illusztrátor is hozzányúlt a témához, ami azért (is) egy remek dolog, mert bátran mernek játszani a lehetőségekkel. Ők is víz alattinak ábrázolják, képzelik el Kharübdiszt. És azt gondolom, a fügefa a legkevésbé sem fog víz alatt nőni. Szerintetek mi az igazság?

Megjegyzések