Az ember, amióta ember szereti az
ajándékokat. Adni is, kapni is. Maga az ajándék és az egész ajándékozási
rituálé koronként és kultúránként nagyon eltérő. Már maga az ajándékozási
szokások ismerete is magas szintű társadalmi és kulturális ismereteket követel.
Hiszen egy rossz ajándék sokkal rosszabb tud lenni, mintha semmit sem adnál.
Egy jól megválasztott ajándék viszont kapukat, új lehetőségeket nyithat meg.
Már a vadászó-gyűjtögető ember is kihasználta
az ajándékban rejlő társadalmi összetartó erőt. Aki ajándékot tudott adni,
megmutathatta, hogy a társadalomban, a csoportban fontos szerepet tölt be,
vagyis nem az ajándékozó az, aki a tápláléklánc legalján helyezkedik el. Ez
néha szó szerint a túlélés záloga is lehetett! A férfiak nőknek adott ajándékai
pedig a nőket határozták meg, és a nők közösségbeli pozícióját: minél több
ajándékot tudott adni a férfi, annál magasabb társadalmi szerepet tölthetett be
a nő is, és fordítva is igaz: a magas státuszú nőknek (társadalmilag értékes
egyedek) több és értékesebb ajándékokat kellett adni.
Az Iliászt és Odüsszeiát olvasva pedig
feltűnik, hogy mennyire fontosak az ajándékok a görögöknek. Mint a kapzsi kis
hörcsögök, úgy tartják számon a kincseiket, hogy kitől mit kaptak, kinek mit
adtak. A végtelen genealógiák, leszármazási történetek mellett a másik fontos
szál sok értékes kincs története: ki készítette, ki adta tovább, kinek. Vagyis
a kincsek ugyanolyan fontos és izgalmas életet élnek, mint az emberek.
A homéroszi eposzok ajándékai egy kicsit a cserekereskedelem lenyomatai, bár annál egy kicsit bonyolultabb a dolog. Ajándékokat adnak és kapnak, vagyis nem konkrét árucsere zajlik, de az ajándék hosszú távú kötelezettséget jelent. Mint a vendégbarátság, ami a későbbi kapcsolatok záloga, így az ajándékok is mintegy letétként működnek, hitel, megelőlegezett bizalom. Vagyis ha valakinek adsz egy szép és értékes ajándékot, joggal várod el, hogy ha arra fele visz az utad, akkor az illető vendégül lásson, elszállásoljon, etessen-itasson. Az ajándék, a xénia, az isteneknek tetsző dolog. Annyiban más, mint a cserekereskedelem, hogy az ajándék és az ellenszolgáltatás között akármennyi idő eltelhet, nincs időkorlát. És az ajándék értéke egy teljesen szubjektív dolog, nincs annyira egyértelműen lefektetve, mint a cserekereskedelem árucikkeinek értéke.
Szállodák és fogadók híján az utazó jobban
járt (vagyis biztonságosabban utazott) az ókori görög földön, ha voltak a
tarsolyában kapcsolatai. Ezek a vendégbarátságok, amelyeket pontosan valamilyen
értékes ajándékkal pecsételtek meg. Ez a 'lezsírozott' barátság volt a garancia
arra, hogy lesz szállás, ellátás – és legfőképp biztonságos utazás. És ez a jó
kapcsolat, ez a megkötött üzlet nemzedékről nemzedékre öröklődött. Az
Odüsszeiában is láthatjuk, ahogyan Télemakhosz Püloszba és Spártába megy:
Nesztór és Meneláosz barátja Odüsszeusznak, tehát barátai a fiának is. Nesztór
fia, Peiszisztratosz pedig értelem szerűen barátja Télemakhosznak, hiszen az
apjuk is barátok. Így öröklődik a barátság, a vendégbarátság, az ajándékokkal
megerősített kölcsönös egymást segítő kapcsolat. Az ajándék tehát egy
társadalmilag nagyon fontos és hasznos dolog (is).
Jó dolog ajándékot kapni, kincseket, de adni
sem haszontalan. Az ajándékozó számára határozottan jó lehetőség arra, hogy
megmutassa a társadalmi szerepét, súlyát, a vagyonát és tehetősségét. Az
ajándékozás hasznos mind az ajándékozónak, mind a megajándékozottnak. Szociális
kapcsolatépítés – ókori módra.
Természetesen nem csak az emberek
ajándékozták meg egymást a kölcsönös előnyök reményében, hanem az isteneket is
megajándékozták – hasonló céllal. Igen, az istenektől is vártak
ellenszolgáltatást. Ez lehetett magán célú, személyes 'kérés' is, de nagyobb
volumenű politikai alku is. Például a lüd király, Kroiszosz pazar ajándékokat
küldött a delphoi Apollón-templomba, hogy legyőzhesse a görögöket. Ha megnézzük
az ókori görög templomokat, hihetetlen gazdag kincseik vannak. Pont az ilyen
'ajándékokból'.
Egy kicsit kanyarodjunk vissza a nők
megajándékozásához. A nőknek való ajándékok sokkal inkább a 'fogyasztási
cikkek', étel-ital,fonal, kelme, illatszer. A férfias ajándékok a nemesfémekből
készült használati tárgyak, dísztárgyak, edények. A nők a legtöbbször a
házasságkötés alkalmával kaptak ajándékot. És ne felejtsük el, hogy a
házasságkötéskor leginkább a férfiak ajándékozták meg egymást, a házasságkötés
rituáléja maga is egyfajta ajándékozás, ahol a legfőbb ajándéktárgy maga a nő!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése