De kicsoda is Mentész valójában?

   Mentész: talán ez a név elsőre nem mond semmit. De ha lelkes rajongója vagy Homérosznak és az Odüsszeiának, akkor mindjárt leintesz, hogy ugyan-ugyan, már ki ne ismerné Mentészt? Ha mégsem ismerős, vagy egy kicsit szeretnél jobban megismerkedni vele, akkor olvass tovább!

   Az Odüsszeia legelső énekében Athéné istennő, miután Zeusz rábólintott, hogy Odüsszeusz végre hazatérhet sanyarú száműzetéséről Kalüpszó nimfa szigetéről, elviharzik Télemakhoszhoz, Odüsszeusz kicsit magatehetetlen fiához, hogy újabb feladatokkal lássa el. Vagyis rávegye a birka engedelmességű, ám az önálló ötleteknek teljesen híján lévő fiút, hogy menjen el Püloszba és Spártába, Nesztórhoz és Meneláoszhoz, hogy az apja felől érdeklődjön. Teszi mindezt álruhában, vagyis egész pontosan álbőrben, hiszen az istenek nem mutatkoznak a maguk isteni alakjában a halandók előtt, mert annak végzetes következményei lesznek (lásd Dionüszosz mamája, Szemelé, aki azt kérte a szeretőjétől, Zeusztól, hogy mutassa meg magát isteni alakban – porrá égető élmény volt. Mármint Szemelének). Athéné pedig amikor felkeresi Odüsszeusz házát, ahol dorbézoló pasasok tömkelegét találja, Mentész alakját ölti magára.

   Egy kis kitérő Télemakhoszra. Ha úgy érzed, egy kicsit élesen bírálom a bölcs és leleményes Odüsszeusz fiúsarját, jól látod. Mivel akkor született, amikor Odüsszeusz elindult Trójába, kiscsecsemő volt, karonülő baba, amikor az apja elhagyta Ithakát és a családját. A trójai háború tíz évig tartott, Odüsszeusz még tíz évet hajókázott a Mediterráneum festői és mágikus szigetein, Télemakhosz húsz év körül jár. Vagyis nem kisfiú, ő a ház ura, neki kell(ene) fenntartani – ha nem is a királyságot, de az otthon rendjét mindenképpen – a családi életet, a gazdaságot, a házat, a palotát: vagyis neki kellene a családfőnek lennie. Ehelyett sokat sopánkodik, morog magában, de hatékonyan NEM tud fellépni. Ami még súlyosabb, hogy még kósza ötletei sincsenek, hogy mit lehetne tenni. Erre a magatehetetlenségére és fantáziátlanságára egyébként Athéné is utal:

„(...) mert nem kell sohatöbbé

gyermek módra viselkedned, már nem vagy olyan csöpp.”

(1. ének, 296-297 sorok)

De Devecseri Gábor még egészen finoman fogalmazta meg az istennő véleményét. Szabó István már egy kicsit határozottabb:

„(...) Mert nem illik

Gyermekileg báboznod odébb, nem kis fiunak már.”

(1. ének 296-297 sorok)

Mészöly Gedeon pedig egészen nyíltan fogalmaz:

„Encenbenc dolgokkal már ne bíbelődjél,

Hisz' a gyereksorból ugyancsak kinőttél.”

(1. ének 382-383 sorok)

Nem csak én érzem úgy, hogy Télemakhosz finoman szólva nem áll a helyzet magaslatán...

   No, de kanyarodjunk vissza Mentészhez! Athéné Mentész alakját ölti magára, és senki sem lepődik meg rajta, hogy Mentész beállított. Vagyis olyan valaki, akit jól ismernek, akit Télemakhosz is ismer. El is mondja, hogy az apja  Ankhialosz, és vendégi barátoknak valljuk ma magunkat/ még az apákról” (187-188.sorok). Hivatkozik is az öreg Láertészre, hogy ő a megmondhatója annak, hogy igazat szólt. Vagyis Ankhialosz és Láertész kötöttek még annak idején barátságot, és ez a viszony hagyományozódott a fiaikra is. Mivel Mentész nem idegen Odüsszeusz házában, feltehetőleg többször is felkereste Odüsszeuszt, és az őt viszont. Ám Télemakhosz nem ismeri fel, tehát talán rég látta, vagy amikor Odüsszeusz elment Trójába, Mentész már nem ment többet Ithakára. Ankhialoszról nem tudunk többet, talán a jó viszony alapja a két királyság közelisége. Mert azt is megtudjuk, hogy:

„és a nevem Mentész, evezős Taphoszon vagyok én úr.”

(1. ének, 181. sor)


Néhány sorral később megtudjuk, hogy Odüsszeusz valóban járt Mentésznél. Ám ez nem egy sima baráti látogatás volt, vagy amolyan fejedelmi találkozó, hanem valami egészen más. Odüsszeusz ugyanis épp Ílosz Mermeridésznél járt egy kicsit füvezni: szó szerint értendő, hiszen egy közelebbről meg nem határozott gyógyfüvet/mérget keresett Ephüriában, amivel be lehet kenni a nyílhegyeket. Ám Ílosz nem adott Odüsszeusznak, hanem a fékezhetetlen agyvelejű fordíthatta vissza a hajóját Ithakának. Hazafele azonban betért Mentészékhez, és Ankhialosztól kapott ebből a bizonyos növényből, amivel mérgezett nyilakat lehet készíteni.

„(...) mint amilyennek láttam először

házunkban, mikor ott borozott, mulatott a körünkben,

megtérvén Ephüriából, Ílosz Mermedidésztől

mert Odüsszeusz elment oda is gyorsröptű hajóján,

emberölő mérget keresett, hogy véle, mikor kell,

ércnyilait kenhesse be; ám nem adott neki abból

Ílosz, igen remegett a hálátlan égilakóktól;

édesapám meg adott neki, mert kedvelte kiváltkép.”

(1. ének 257-264 sorok)

   Strabón leírásait, térképeit a mai Görögország térképével összevetve nem lehet pontosan megállapítani, hogy hol is volt ez az Ephüria. Strabón térképén Élisznál található, a tengerbe ömlő Peneius folyó partján. Annyit megtudunk, hogy az ephyrosok lakják, és híres a föld erről a méregről.

  Hol van Taphosz? Forduljunk Strabónhoz! A térképeket tanulmányozva Ithakát is az Acarnania (szárazföldi terület) nyugati oldalán található szigetvilágban találjuk. A mai térképpel összehasonlítva ez a sziget ma Meganisi. Strabón szerint pedig ezek a kis szigetek lakói...nos, kalózok. De mást is mond még Strabón, halljuk őt:

„A költő azonban nem mondja azt, hogy a taphosiak uralkodtak az akarnánok fölött, mielőtt még a kephallének és Laertés odaérkeztek, csak annyit mond, hogy barátai voltak az ithakaiaknak, úgyhogy vagy egyáltalában nem voltak urai ennek a területenek Laertes idejében, vagy maguktól félreállottak, vagy mint telepesek laktak ott. Valószínűleg Lakedaimónból is mentek telepesek Akarananiába, mégpedig Ikariosnak, Pénelopé atyjának a társai...”

(Strabón: Geographica X.2.24. Fordította Földy József)

A térség legnagyobb szigete Kefalónia, Strabón térképén Cephallenia néven szerepel. Kephalosz viszont egy ismert mitológiai alak, a sziget is róla kapta a nevét. Éósz istennő szerelmes lett a szép fiatalemberbe, aki nem viszonozta az istennő szerelmét, mert ő a feleségét Prokriszt szerette. A mítosznak sok változata ismert, a közös bennük a végkimenetel: Kephalosznak volt egy célt soha nem tévesztő dárdája és egy utolérhetetlenül gyors kutyája, Lailapsz. Ezek a varázslatos holmijai okozták végül is Prokrisz halálát. Ekkor Kephaloszt száműzték Athénból, Thébaiba menekült, ahol Amphitrüón fegyvertársa lett. Legyőzték a teleboszokat és a taphosziakat, Kephalosz pedig vitézsége jutalmául királyságot kapott, ami az ő nevét viseli, azóta is.

  Milyen volt tehát az ithakai udvar, ahová Athéné istennő betoppant? Egy kalóztanya, ahol a szomszédos kiskirályok dorbézoltak, mert a palota ura hosszan távol maradt. A környéken kecskék legelésznek, mert mezőgazdálkodni nem lehet – vagy kifizetődőbb a kalózkodás? Ennek némileg ellent mond, hogy Mentésztől -az álbőrbe bújt Athénétől – azt is megtudjuk, hogy Temeszába megy, vasat akar eladni rézért. Vagyis kereskedik. Talán a regényes kalóz-élet már a múlté, Láertész idejében kalózkodtak, a fiúk már csendesebb vizekre eveztek és kereskednek.

   Strabónt olvasva megtudjuk, hogy Temesza legendás volt a rézbányáiról Homérosz korában, de Strabón idejére már azok a bányák kimerültek. Persze a nyomai még láthatóak voltak, de már nem működtek. Homérosz viszont tudott róla. Mentész ide készül, hajóval vasat visz. Nem kis útról van szó, hiszen Temesza Dél-Itáliában van. Az ókori Temesz a mai Temé. Viszont Strabónnál újabb érdekességet olvashatunk Temeszával kapcsolatban:

„Temeséhez közel van Politésnek, Odysseus egyik társának vad olajfákkal körülvett temploma, ez, minthogy a barbárok csellel megölték, nagy haragot táplál irányukban, úgyhogy a környékbeliek egy jóslat következtében adót fizetnek neki, s közmondás is van a balgákról, akik azt mondják, hogy a temeséi hős szorongatja őket.”

(Strabón: Geographica VI.1.5. Fordította Földy József)

   Mentész tehát egy jó üzlet nyélbe ütése közben, mintegy indulás előtt, beugrott Odüsszeusz palotájába, ami tökéletesen természetesnek tűnik, még akkor is, ha rég nem járt arra. Athéné istennő nem random felkapta egy Télemakhosz által ismert ember alakját, hanem egy precízen kidolgozott történetbe illeszkedett bele, ami akár meg is történhetett volna. Mese a mesében. Akár igaz is lehet...


Megjegyzések