Az Odüsszeia talán egyik legismertebb
epizódja a küklópsz-kaland. Vagyis amikor Odüsszeusz és társai kikötnek a
küklópszok szigetén, bemennek Polüphémosz barlangjába, ahol csapdába esnek, és
csak úgy tudnak kiszabadulni, hogy Odüsszeusz indítványozására kiszúrják a
küklópsz egyetlen szemét, megvakítják, és a reggel legelni induló birkák hasába
kapaszkodva kisurrannak. Ugyanis Polüphémosz, mivel egyetlen szeme híján nem
lát, minden egyes birkáját végigtapogatja, mielőtt kiengedné őket a legelőre.
Röviden ennyi a történet.
Valahogyan mindig olyan magától értetődő,
hogy a küklópszok rosszak és gonoszak. Minden irodalmi elemzés hosszú sorokat
szán az elvetemültségük taglalására. A küklópszok képi megjelenítése pedig
mindig riasztó, félelmet keltő. Ostobának, nagy, tohonya tuskóknak ábrázolják
őket, akár egy illusztrált könyvben, akár egy képregényben vagy egy filmben.
Tényleg ilyenek lennének? Sokáig én is elhittem a küklópsz-marketinget, amit
elém tártak. De mivel már messze tíznél többször olvastam el, végre felmerült
bennem a kérdés, hogy valóban annak alapján ítélem meg őket, ahogyan látom a
küklópszokat, ahogyan megjelennek akár a különböző fordításokban, vagy én is
csak úszom a többiekkel, és nyilvánvaló evidenciának tekintettem (mindig is),
hogy a küklópszok rosszak, gonoszak, ostobák és agresszívek. Sajnos én is
bedőltem a tézisnek, hogy ők a rossz oldalon állnak. Persze az, hogy
Polüphémosz megevett egy csomó embert, nem 'jó' dolog. De azért ennél sokkal
árnyaltabb a kép. Ezt szeretném most egy kicsit körüljárni.
Odüsszeusz kis csapatának néhány tagja a
lótuszevők szigetén rekedt, egy örök gondtalan boldogságba ragadva, ami a
társadalom-és rendszerető görög léleknek ugyanolyan veszteség, mintha meghaltak
volna. Vagyis Odüsszeusz számára meghaltak. Innen hajóznak tovább, a
küklópszokhoz.
„Onnan előrehajóztunk
hát, keseregve szivünkben;
s törvénynélküli dölyfös
Küklópsz-nép mezejére
ért a hajónk, kik a nemmúló
örök égilakókban
bízva, kezükkel nem
szoktak soha szántani-vetni,
s minden megterem ott,
noha földbe nem ültet senki:
búza meg árpa, s a szőlő
is, mely a nagy szemű fürtből
adja a bort és Zeusz
zivatarja növeszti a termést.
Megszentelt törvényük
nincs, gyűlésbe se járnak;
laknak az égbenyuló
ormok meredek tetejében,
mélyöblü barlangban, s
törvényt maga lát kiki sarja
és felesége fölött,
egymással mitse törődnek.”
(Homérosz: Odüsszeia IX. 105-115 sorok,
Devecseri Gábor fordítása)
Andrej Ribovtcsev |
„Mert hisz a küklópszoknak
nincs vörösarcu hajójuk,
és ácsmestereik sem
akadnak jóevezőjű
gályát elkészíteni,
mellyel az ő ügyeikben
más városba elérjenek,
úgy, mint szoktak a népek
járni a tengeren át
egymáshoz a fürge hajókkal,
kik mívelhetnék e sziget
mezejét virulóra.”
(125-130 sorok)
Ezek alapján joggal jelenik meg az olvasó
lelki szemei előtt egy őskorban ragadt, primitív lény. A küklópszok sok kis
szigeten laknak, és amikor Odüsszeuszék megérkeznek és kikötnek, épp egy
(talán) laktalan szigeten ütnek tábort. Jól bevacsoráznak a sziget kecskéiből,
és következő reggel Odüsszeusz egy hajóval nekivág, hogy felfedezze a
legközelebbi szigetet, ugyanis este hangokat hallottak. Ez a leírás a
kilencedik ének legelején senkit ne tévesszen meg, mert Odüsszeusz nem tudta,
hogy hova érkeztek. Az előzetes ismertetés oka, hogy Alkinoosz phaiák király
udvarában van, ott meséli el a küklópsz-kalandot: vagyis ő már tudja a végét,
nem az eposz valós idejében történik.
A kiadós kecske-reggeli után áthajóznak a
szomszédos szigetre, ahol egy barlangban még a reggeli álmukat alvó pihepuha
nyájat látnak. No és a gazdáját:
„Benne aludt az órjás
férfi, ki félrevonulva
egymaga őrizgette a
nyáját, nem közeledve
másokhoz, külön élt, s
értette lenézni a törvényt.
Roppant termetü szörny,
nem olyan, mint búzafogyasztó
férfi, hanem mint erdős
hegycsúcs, égbemagasló
bércek legtetején, mely
a többi fölött kimagaslik.”
(186-190 sorok)
Steve McAllister |
Bár szemmel láthatóan nem ember, hiszen
hatalmas, Odüsszeusz meg se retten, meg se inog, hanem egyenest a barlang felé
veszi az irányt. Egy embere marad a parton őrizni a hajót, tizenkettőt pedig
magával visz (vagyis összesen tizennégyen indultak el a hajón). Mire felérnek a
barlanghoz, a küklópsz már nincs ott. Üres. Viszont szépen berendezve találják:
a házi tejfeldolgozás és sajtkészítés szinte minden eszköze szép rendben ott
sorakozik. És van is kész sajt, amire úgy tekintenek, mint szabad préda:
„Ott legelőször is engem
kértek szóval a társak,
hogy vigyük el sajtját,
forduljunk vissza, s utána
gyorsan a fürge hajókra
vezetve a sok gödölyét és
bárányt aklukból,
hasogassuk a sós vizet újra;
s én, noha jobb lett
volna bizony, nem ügyeltem a szóra,
mert őt látni akartam, s
azt, hogy ajándékot ád-e”
(224-229 sorok)
Tehát Odüsszeusz úgy értelmezte, hogy ha
nincs otthon a barlang lakója, akkor ő annak javaival bátran kiszolgálhatja
magát. Miközben a görögök annyira el vannak telve a humanizmusukkal és szellemi
magaslatukkal, hogy észre sem veszik, hogy Odüsszeusz, a fékezhetetlen agyvelejű hős nem
több, mint egy enyves kezű kis tengeri kalóz. Ilyen értelemben viszont az
erkölcsi lecke, hogy a küklópszok miért nem 'jók' nem igazán állja meg a
helyét. Alkinooszt egy olyan dologról próbálja meggyőzni, ami őrá is áll.
Vagyis hogy a küklópszok nem ismernek törvényt. A görög törvények sem
támogatják a másik kirablását.
Mégsem viszik el a sajtot meg a tejet, hanem
ott helyben fogyasztanak belőle. Mert mint a szemelvényben is olvasható,
Odüsszeusz nem érte be azzal, hogy élelmet zabrál maguknak, látni akarta a
küklópszot, szemtől szembe állni vele, és a pofátlanság csúcsa, még el is
várta, hogy kapjon valami szép és drága holmit! Nyilván, a görög vendégbarátság
az ajándékozást is magába foglalja, de azzal Odüsszeusz is tisztában volt, hogy
épp nem görög területen van: elvárni a másiktól, hogy ismerje az ő szokásait
(és be is tartsa) elég vakmerő, öntelt és ostoba dolog.
A tolakodás folytatásaként meg is szólítja a
küklópszt, aki sokáig nem is veszi észre, hogy van valaki (valakik) a
barlangjában. Hosszú monológjában így szól a küklópszhoz:
„(...)S most a te térded
elé ideértünk.
Hátha te megvendégelsz,
vagy tán még ezen is túl
adsz oly kincset, mit
vendégnek az ősi szokás oszt.”
(266-268 sorok)
Nem kertel, egyenesen 'követeli' az
ajándékát. Itt tényleg úgy viselkedik, mint egy ostoba, harácsoló kalóz.
Szüksége van kincsre? Nem. Élelemre lenne szüksége, hogy megetesse a
legénységét, és élelemre, ami kitart, amíg hazaérnek. És útmutatásra lenne
szüksége, hogy merre is van Ithaka. De egyiket sem kéri, hanem kincseket kér.
Erre a gondolatmenetre tényleg nem lehet azt mondani, hogy bölcs, megfontolt és
helytálló lenne!
A végkifejlet pedig az, hogy a küklópsz
hamm, bekapja őket. Odüsszeusz erre kitalálja, hogy meg kell vakítani, és akkor
elszabadulhatnak. Igen ám, de a küklópsz a barlang szája elé minden éjszaka egy
hatalmas sziklát görget, amit csak ő tud eltolni. Ezért kapaszkodnak a birkák
hasába, hogy amikor reggel Polüphémosz végigtapogatja őket, ne vegye észre,
hogy a nassolnivaló foglyai megszöktek. Odüsszeusz megmenekül, és még a nevét
is elárulja elbizakodottságában, ami újabb problémákhoz vezet.
Tehát a küklópszokról csupa szörnyű és
hátborzongató dolgot olvashatunk. Először is: magányosak. És úgy tűnik, őket ez
nem zavarja. Vagyis nem magányosak, hanem azok az emberek, akik szeretnek
társaságban lenni, azt mondják azokra, akik nincsenek társaságban, hogy
magányosak. A társaság szónak a magány az ellentéte. Nincs rá külön szavunk,
hogy valaki nem AKAR társaságban lenni, vagy szeretne ugyan, de a vágya
bizonyos okokból nem valósulhat meg. Pedig a különbség nagyon fontos. Aki nem
akar társaságban lenni, az a legkevésbé sem magányos. Egyedül lenni nem rossz
dolog. Az ember hallja a saját gondolatait (nyilván ez a bökkenő, hogy van, aki
nem szereti hallani ezeket, és inkább kényszeresen egy humán nyájba menekül),
önálló gondolatokat fedezhet fel. A küklópszok szemmel láthatóan jól érzik
magukat egyedül. Akkor miért szörnyetegek, hogy nem járnak gyűlésbe?!?
Ugyanazért, amiért az autistákat szellemi fogyatékosnak nevezik. Pedig azok, akik
az önellátásra képesek, de 'antiszociálisak', a társadalom azonnal beteg
embernek, rokkantnak, fogyatékosnak, hiányosnak címkézi. Van persze több ilyen
állapot is, nem mondom, furcsa dolog szembesülni vele, amikor valaki úgy néz
rajtad keresztül, mint az üvegen, de ettől ő még nem rossz és nem lóg ki a
közösségből. Más. A küklópszok nem vitatják meg egymással a dolgaikat. Na és?
Az őket érintő döntéseket maguk hozzák. Vannak ilyen renitensek a társadalomban
is, de csak úgy, mint a magányosok, őket is megbélyegzik. Önfejűek, nyakasok,
öntörvényűek, satöbbi. Miért baj ez? A döntések következményei így is, úgy is,
az érintetten fognak lecsapódni. Vagyis ha másvalaki dönt helyetted rólad,
akkor is a következményeket neked kell viselned. Rossz döntés esetében áldozat
leszel, aki aztán nyalogathatja a sebeit és hibáztathat másokat. Ha viszont
magad hozol rossz döntést, csakis magadat hibáztathatod, vagyis sokkal
motiváltabb vagy, hogy helyrehozd (és talán több eszközöd is van mindehhez). A
küklópszok ilyenek, önfejűek. Akkor ez most rossz dolog?
Pavel Alarcon |
Másodszor: nincsenek törvényeik. A törvény
és az igazság egymásnak nem szinonimái, noha szeretnék ezt sugallni, de már
Antigoné tragédiája óta tudjuk, hogy e két fogalom a lehető legtávolabb állhat egymástól. A történelem során pedig a jogrendszer kifejlődésével párhuzamosan
az igazság egyre mélyebbre süllyedt a társadalomnak nevezett fertőben. Semmi
más nem történt, mint hogy az élősködők ide is beették magukat, és a közjó meg
az igazság nevében kiépítették a gyengék társadalmát. A küklópszoknak nincsenek
törvényeik. Mégsem irtották ki egymást, és nem indultak pusztító hadjáratokra.
Mi több ,a kecskéiket sem ették meg az utolsó szálig, tehát valahogy működik a
dolog. Csak pont ez az apró momentum sikkad el: valahogy működik a dolog. Bár
nincs társadalmuk és nincsenek törvényeik, mégis egymás mellett, együtt élnek –
valahogy. Na, ez a nagy titok.
Andrew Drownes |
Harmadszor: nem gazdálkodnak, csak lezabálják
azt, ami magától megterem. Valami hasonló lehetett az ősközösségekben is. Erre
a jelenségre ráhúzni, hogy 'rossz' szintén nem ilyen egyszerű. Amikor
túlszaporodik egy közösség, egy csoport, nem lesz elég a 'magától megtermő'
élelem. Adott a gazdálkodás. De az a jól szervezett társadalom, amire
Odüsszeusz oly büszke, és amiről úgy gondolja, hogy a világ minden szegletét át
kellene hatni, nos, ez az a társadalom, ahol már a homéroszi kor óta is a
csoport egy nagyobb hányada dolgozik azért, hogy egy kisebb rész felzabáljon
előle mindent. És ehhez kell a jogrendszer, hogy lenyomja a dolgozó tömegek
torkán, hogy jól van ez így. Homérosz még nem is sejtette, hogy ez a remek
struktúra egészen addig fog 'fejlődni', amíg azt is elhitetik a csoport
tagjaival, hogy neked szükséged van rá, hogy mértéktelenül fogyassz.
Megteremtik a vágyat az olyan dolgok után, amik abszolúte feleslegesek. A
küklópszok annyit fogyasztanak, amennyi van. És bár a mezőgazdasági munkákat
vérmesen hiányolja a kultúrájukból, azért kiderül, hogy a kecsketejjel (ami
mellékesen veszettül finom) egész jól gazdálkodnak, hiszen sajtot, savót és
egyéb tejtermékeket készítenek. És egy ember leélheti az életét tejtermékeken,
megelőlegezem a külkópszoknak a bizalmat, hogy ők is vígan eléldegéltek
tejtermékeken (és egy kis husin, de ez a mi korunkban már vérlázító
kannibalizmusnak hat).
Jon Hodgson |
Összegezve mi a baj a küklópszokkal? Hogy
nem felelnek meg a görög társadalmi normáknak. Az elfogadás, ami a mai korunk
talán hangzatos vezérmottója is lehetne, a legkisebb mértékben sem valósul meg.
Elfogadás, mert a küklópszok, köszönik szépen, nagyon jól elvoltak, amíg
Odüsszeusz és kis csapata meg nem jelent és nem akarta rájuk erőszakolni a maga
világképét. Itt a baj gyökere, hogy Odüsszeusz egy átlagos erőszakos,
köldöknézegető európai, aki képtelen elfogadni, hogy máshogy is lehet élni. És
mindennek tetejébe még felvilágosultnak, széles látókörűnek tartja magát, aki
önkényesen elítélhet bárkit, aki az ő mércéinek nem felel meg. Odüsszeusz
egészen olyan, mint egy mai brit a Balkánon: kegyként tekint rá, hogy eljön
hozzánk, és mindegyik úgy viselkedik, mintha ő hozná el a fényt és nélküle még
a kőkorban élnénk. Az alkalmazkodás, a tolerancia hiánya. És az elfogadás,
amiről nagyon szeretünk beszélni, de csinálni már kevésbé. Odüsszeusz itt az
európai ember prototípusa, azt gondolom itt van hozzánk a legközelebb, mintha
nem is választana el minket az évezredek szakadéka.
David Plunkert |
A küklópsz megette a társakat? Őszintén
szólva, nem csodálkozom. Lássuk be, nem minden előzmény nélkül tette. Ha én
lettem volna Polüphémosz, garantáltan Odüsszeusszal kezdtem volna a
lakmározást!
Howard David Johnson |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése