A sztoicizmus legrövidebb története

   A mi korunkban a filozófia valami nagyon szellemi dolognak, valami nagyon elvontnak tűnik, és egy kicsit az a kategória, amihez minél kevesebben tudnak hozzászólni, annál fontosabb és bölcsebb valaminek tűnik. Pedig haj, szegény filozófia, a tudományok legnemesebbike, miféle metamorfózison esett át az évezredek sodrásai közben! Valaha régen, még a görögöknél is, a filozófia nem egy öncélú valami volt, nem a saját szellemi magaslataink fitogtatása, sem nem a nyakatekert elméletek kieszelésének színtere, hanem a legfőbb dolog, eszköz, út ahhoz, hogy váljál valakivé, hogy ember lehess, hogy értékes lehess, hogy az életedet tartalommal és értelemmel töltsd meg. Vagyis a filozófia hajdan amolyan gyakorlati útmutató volt a 'jó' élethez. Az olyan élethez, amilyet élni szerettél volna. Akkoriban még nem pszichologizáltak, de azt gondolom, a filozófia sokkal hatékonyabb és gyakorlatiasabb útja a lélek megismerésének. Mármint az ókori filozófia...

   Ahogyan az lenni szokott, egyetlen filozófiai irányzat sem született meg előzmények nélkül (talán csak nem ismerjük az előzményeket, de attól még vannak), igaz ez a sztoicizmusra is. Ennek az irányzatnak a gyökereit a cinikusoknál kell keresnünk, egészen szinópéi Diogenészig ássunk vissza! A cinikusok a szigorú önuralom vezérelte élet elvét hirdetik, az erény kifejlesztésére és az önmegtartóztatásra koncentrálnak. Első ránézésre talán egy kicsit aszkétikus, önsanyargató társaságnak tűnik. Azt hiszem második ránézésre is. A sztoikusok azonban sokkal lazábbnak tűnnek. Talán épp azért, mert a sztoikusok nem törekednek a dogmatikusságra és a „végső igazságok” hirdetésére. Hát hol az igazság?

   A sztoikus gondolatok ősatyjának kitioni Zénónt tekinthetjük, aki ugyan még bőven telve volt cinikus gondolatokkal, ám lelkesen farigcsálta azokat, alakítgatta, kiigazította, felülvizsgálta, így a sok formára szabás eredményeként új filozófiai iskola született. Természetesen nem egyenesen a legendás Diogenész szavait itta: Zénón Athénban a thébai Kratésztől tanult bölcseletet, aki szintén cinikus filozófus volt. Tehát a cinikus tanok a nagy elméken való átcsorgás során egészen elsztoikusodtak, ez a mentális útvonal pedig a következő:

szinópéi Diogenész => thébai Kratész => kitioni Zénón

   Valahogy így. Zénón a maga iskoláját Athénben a Sztoa Poiklié-ben tartotta, vagyis a 'színes csarnokban' (a 'sztoa' csarnokot jelent). Zénón nem csak a maga újításait tette meg, de folyamatosan kutatta Szókratész örökségét, és mindezeket igyekezett szintetizálni. A zénóni sztoicizmus három alappillére az etika, a logika és a fizika (ide tartozik a metafizika és a teológia is). Mindeközben Euklidész és követői kifejezetten a logikára koncentrálnak, a Platón alapította Akadémia pedig a valóság alapjául szolgáló metafizikára vetik figyelő szemeiket, és hát igen, Zénón pedig úgy gondolta: minden fontos.

  Zénón halála után a Sztoa vezetését Kleanthész vette át, őutána pedig az iskola élén Khrüszipposz állt. Róla fontos megemlíteni, hogy az ókori világ egyik legnagyobb koponyájának tartották, és tartják ma is. Rengeteget írt és gondolkodott. Ők hárman alakították ki a sztoikus iskola gondolatrendszerét.

   Aztán a rómaiak. Mert ugye minden kellett nekik, ami görög, így a filozófia is. Így Musonius Rufus, majd az ő tanítványa, Epiktétosz, aztán Seneca, és a legismertebb sztoikus Marcus Aurelius. Epiktétosz Neró titkárának felszabadított rabszolgája volt, azt gondolom, ha valaki, akkor ő tényleg tudott mit mondani az önfegyelemről. Marcus Aureliusra nagy hatással volt, de kérem, azért más a filozófia megélése is, ha az ember római császár (ez nem a könnyebb-nehezebb viszonylatban értem, hanem abban, hogy két elképesztően különböző élethelyzet). És ne hagyjuk ki a sorból a római Catót se, a legrómaibb rómait, aki sokáig ellenállt, de idősebb korában végül beadta a derekát, és csak megtanult görögül. És bár nem maradt utána filozófiai tárgyú írás, mégis, Cicero (aki viszont bőséges olvasnivalóval örvendeztette meg az utókort) azt írja róla, hogy Cato maga a sztoicizmus megtestesülése. Cicero a platóni Akadémia elkötelezett híve volt, ezek ellenére/ezzel együtt jól ismerte a sztoikus tanokat is, így mindenképp higgyünk neki.

   Végezetül a sztoikusokról gyakran azt hiszik, hogy érzelemmentes agytrösztök, akiket semmivel sem lehet kimozdítani a közömbös lelki állapotukból, de ez nem igaz. A sztoikusok telve vannak érzelmekkel, kérdésekkel, kételyekkel, félelmekkel, de épp a filozófia megélése, a gyakorlati filozófia segíti őket abban, hogy az élet hullámai elviselhetőbbek legyenek. Például épp az érzelmek analizálásával, a folyamatok megmagyarázásával, a józan ész, az értelem segítségül hívásával, és nem utolsó sorban, hanem legfőképp, a kritikai gondolkodással. Számos sztoikus gondolat átszivárgott a pszichológiába, így talán épp ez a fiatal tudomány maradt meg a gyakorlati filozófia utolsó menedékeként. A sztoikus gondolatok azért is nagyon fontosak számunkra, mert egyre inkább valódi segítséget tudnak nyújtani, hogy megőrizzük az ép elménket és az emberségünket ebben az egyre őrültebb világban.

   Már maga az erény felosztása a sztoikus tan szerint is fontos jelentéssel bír a mai korban (is):

bölcsesség

igazságosság

bátorság

mértékletesség

Megjegyzések