Kedveseim, mint sejthetitek, véres,
erőszakos és nyaszatolós történet következik. Ezt a zsenge ifjúság védelmében
mondom, bár tudom, mi sem izgalmasabb, mint egy hátborzongató, erőszakos és
véres történet. Én szóltam.
Talán a legkevésbé kedvelt, ám annál inkább
tisztelt isten az olümposzi tizenkettőből. Bár Zeusz és Héra fia, maga az apja,
az istenek és emberek vezére sem kifejezetten szívlelte, ahogyan azt az Iliászban
is olvashatjuk:
„Ej, ne nyafogj,
mellém ideülve, nekem, te csapongó;
minden olümposzi
isten közt legjobban utállak:
mindig a harc
kedves neked és a viszály meg a dúlás:
mert az anyád
konok és iszonyú lelkét örökölted,
Héráét: kit alig
tudok én leigázni szavammal”
(Iliász, V.889-893 sorok, Devecseri Gábor
fordítása)
Amennyire a görögök nem tudták, hogyan
utálják finoman, Mars, Árész római megfelelője mindjárt Jupiter után a
legnépszerűbb isten a római vallásban. A családi boldogtalanság még az isteneket
sem kerülheti el. Zeusz ezzel az Árésznak címzett becsmérlő mondatával saját
feleségét is minősíti. De hogyan lehet egy isten...borzalmas? Lássuk!
A rómaiakkal ellentétben a görögök a háborút
nem tartották valami fenséges, patetikus, dicsőíteni való dolognak.
Természetesen tisztában voltak vele, hogy a hadakozáshoz bátorság (szó szerint
isteni eredetű inspiráció) szükségeltetik, ezért ugyan megadták neki a kellő
tiszteletet, de nem rajongtak érte kitörő lelkesedéssel, mint mondjuk
Apollónért (aki szintén jó néhány kellemetlen dolgot is adott az emberiségnek).
Mindeközben nem feledkezünk meg a spártaiakról, akikre a fentebb elmondottak
nem igazak. És bár az ókoriak sommásan megállapítva nem igazán kedvelték a
hadistent, az újkori kultúra felfedezte magának, és a számítógépes játékoktól
kezdve a mitológiás filmekig nagy népszerűségnek örvend a vérontás és az
erőszak istene.
Árész neve átkot vagy romlást jelent. Ezzel
együtt/ ennek ellenére a mükénéi görögöknél már i.e.1200-ból nyomai vannak az
Árész-kultusznak. Kevés kultuszhelye és temploma volt, ám Hérodotosznál a
szküthák kapcsán egy érdekes leírást olvashatunk az Árész-kultuszról:
„Ilyen módon és
ilyen áldozatokkal áldoznak a többi sitennek, Árésznek azonban a
következőképpen. Minden terület központi helyén emelnek Árésznak egy szent
dombot, úgy, hogy rőzsekötegekből hatalmas – széltében és hosszában három-három
sztadion, magasságában valamivel szerényebb – halmot raknak, amelynek lapos
teteje négyszög alakú, három oldala meredek, de a negyediken fel lehet rá
jutni. Erre évente még százötven szekér rőzsét hordanak, mert a zivatarok
idején megsüllyed az építmény. Ezen a dombon aztán minden kerület elhelyez egy
régi vaskardot, Árész jelképeként. A kard előtt minden évben juhot és lovat
áldoznak – sokkal több áldozatot mutatnak be neki, mint a többi istennek. Az
elfogott ellenségből minden századikat feláldozzák, de nem úgy, mint a
jószágot, hanem másképp. Mert az embereknek bort öntenek a fejére, aztán egy
edény fölött levágják őket, majd felviszik az edényt a rőzsedombra, s a vérrel
lelocsolják a kardot. Eközben a domb mellett a következők történnek. Tőből
levágják a lemészárolt ember jobb karját, majd feldobják a levegőbe, aztán
elvégzik az áldozati szertartás egyéb teendőit, és elvonulnak. A kar pedig ott
hever, ahová hullott, s a holttest külön.”
(Hérodotosz: a görög-perzsa háború, IV. könyv 62. Muraközi Gyula fordítása)
Ha már férfias játékok, a hadisten szép
termetű, atlétikus férfiember volt. Ábrázolásain elengedhetetlen kellékei a
sisak, pajzs és a kard...és itt gyakran az ábrázolt attribútumok felsorolása
véget is ér, hiszen ezeket a kiegészítőket leszámítva csont pucéran szokták
ábrázolni. Na jó, saru azért néha van, de a tökéletesre formált idomait nem
szokták rejtegetni a hadistent lelkesen tanulmányozó halandók elől.
Állata a kutya, és bár a kultuszában
megesik, hogy kutyát áldoznak neki, ez azért mégiscsak furcsa dolog, mert egyik
istennek sem illik az ő szent állatát feláldozni. Persze a kutya nem mint szent
állat szerepel, csak mint kísérő...de akkor is.
Úgy tartják, hogy valahol Thrákiában született, ami illik is az istenhez, hiszen vad, kegyetlen és barbár vidéknek tartották. Árészt nem csak a saját apja, de a többi isten is megvetette és elítélte. Történt egyszer, hogy a lányát, Alkippét (aki majd Daidalosz anyukája lesz) megerőszakolta Halirrhotiosz, Poszeidón fia. Árész, a felbőszült apa, amolyan balkán-tempóban le is gyilkolászta Halirrhotioszt. Az istenek tanácsot ültek, hogy mi legyen a sorsa. Először kimondták a bűnösségét, de másodszorra megváltoztatták az ítéletet és felmentették. Történt mindez Athénban, az Akropolisszal szemben, azon a helyen, amit később Areiopagosznak neveztek el, vagyis Árész dombjának. Itt tanácskoztak az arkhónok a fontos ügyekben és súlyos vétkekben.
A háború istene nem jár egyedül: egész kis
udvartartása van, akik versenyt rendezhetnének, hogy melyikük a legkevésbé
népszerű. Első helyen mindjárt Árész nővére szerepel, Erisz, a viszály
istennője, a rendetlenség isteni megtestesítője. Még egy nő szerepel ebben a
rettegett csapatban: Énüó, a harci zaj és a háború megszemélyesítője (ő a
rómaiaknál Bellona), aki kedvét leli a kifosztott városok és a patakokban folyó
vér látványában. További kísérők Árész fiai: Deimosz, a rémület megtestesítője és Phobosz, a rettegés
istene, aki halálfélelmet kelt a harcosokban, hogy megfutamodjanak. Mindkét fia
a szerelemistennőtől, Aphroditétól született.
Árész, a szemrevaló, istentestű isten,
igencsak nagy kanállal falta a nőket. Ennek a tökéletes testnek Aphrodité sem
tudott ellenállni. A szerelemistennő Héphaisztosz, a sánta kovács felesége
volt, amikor is szerelmi viszonyba keveredett a nőcsábász, arrogáns istennel.
Héphaisztosz egy láthatatlan finomságú hálót sző, ami egy romantikus délután
alkalmával foglyul ejti a szeretőket, és hát igen, ott és úgy, ahogyan és amit
csináltak, gyakorlatilag becsomagolta őket a háló. Történt mindez az istenek
nagy mulatozására, hiszen nem maradt egyetlen halhatatlan sem, aki ezt a
megalázó jelenetet ne tekintette volna meg. Mindezt részletesen elolvashatjátok
az Odüsszeia VIII. énekében, amikor Odüsszeusz Alkinoosz királynál
vendégeskedik, és az énekmondó Démodokosz épp ezt a történetet adja elő.
Aphroditéval a viszonyukat ne mis titkolták,
összesen hat közös gyermekük született, Phobosz és Demiosz, akikről már volt
szó, Erosz és Anterosz (Anterosz a boldogtalan szerelmesek bosszúálló istene).
Nem csak Aphrodité volt a szeretője, hanem még sokan mások is, például Aszeria
nimfa, akitől Oinomaosz született (éliszi király, Hippodameia apja) vagy Küréné
nimfa, aki Diomédészt szülte neki (igen az a Diomédész, aki az Iliászban is
szerepel). Szintén Árész lánya Pentheszileia, a harcos amazon, erősen az apja
természetét örökölte.
A trójai háborúban a trójaiakat segíti, akik az isteni támogatással meg is nyerték volna a háborút, ha Athéné nem kavar be. Aki szintén szegről-végről háború-istennő, ám őt mégis tisztelik, szeretik, talán épp azért, mert nem az öncélú öldöklést támogatja, hanem a szükséges rosszat igyekszik ésszel, csellel és bölcsességgel átvészelni. Az Iliász amellett, hogy Akhilleusz haragjának eposza, vastagon Árész gaztetteinek és (nem gaz) tetteinek tárháza.
A trójai háborúba akkora szenvedéllyel vetette bele magát, hogy még a csatákban is részt vett. És hogy értsük, a trójai háború nem volt egy kismiska csata, még maguk az istenek is megsebesültek, sőt, a háború rettegett isten, Árész maga is megsebesült, kénytelen volt visszavonulni! De ezt mondja el inkább Homérosz maga, hiszen nála jobban nem lehet:
„Szólt s megütötte
az aigiszton őt, bojtos hadivértjén,
félelemébresztőn,
mit Zeusz villáma se ver le:
itt sujtotta a
véresArész őt dárdahegyével:
ő meg
hátraszökellt, sziklát ragadott fel a földről
izmos markával,
feketét, nagyot és egyenetlent,
melyet az
emberek otthagytak, hogy lenne határkő:
ezzel ütötte
nyakon dühös Árészt: tagja elernyedt,
s elnyúlt hét
holdon, porral mocskolta be fürtjét,
felcsörrent
körülötte a vért; nevetett nagy Athéné
és dicsekedve
beszélt hozzá, szárnyas szavakat szólt:”
(Iliász, XXI. ének 400-409. sorok, Devecseri Gábor fordítása)
Athéné, a bölcs és megfontolt istennő így győzedelmeskedett a dühödt Árészon, és mindennek tetejébe még ki is nevette, vagyis megszégyenítette a másik istent.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése