Óbuda számtalan római kincsével egyszerűen
nem lehet betelni. A centurio lakóházáról korábban már írtam, de érdemes ide
visszatérni. Maga a műemlék nem is olyan régi darab, mégis saját története van.
De lássuk végre, miről is van szó!
A Flórián téri (rettenetesen ronda)
bevásárlóközpont főbejáratával szemben egy buszmegálló található. Innen
rápillantva szinte észre sem lehet venni a római emléket. Ha az ember a
felüljáró felől közelíti meg a shopping-monstrumot, a műemlék szintén nem
látható. Ám a szerencsések, akik a villamosmegálló felőli zebra irányából
közelítenek, kitűnő rálátást nyerhetnek az említett lakóház maradványaira.
Persze ami még látszik belőle. Itt lakott a centurio. De ki is ő? Valami
ilyesmi:
igen, ő is lehet, de
mégsem...
...ő már inkább!
Aztán az Ókori lexikont
fellapozva ezt olvashatjuk a centurióról:
És még egy kicsi a római
hadsereg szerveződéséről, tényleg csak szőrmentén:
Míg a katonák egészen szűkös barakkokban
aludtak, emeletes ágyon, addig a vezér egy kicsit tágasabb, határozottan
elegánsabb lakást kapott, amit nem utolsó sorban nem kellett tíz másik társával
megosztania. Ez a privát lak a kaszárnyaépületek végében kapott helyet, szóval
szemmel tartotta az embereit – és azok is őt, viszont (ezt sokan hajlamosak
elfelejteni).
Öt hasonló épület állt itt, de csak ez az
egyetlen épület került bemutatásra. 1984-ben, a Flórián téri aluljáró mellékhelyiségeinek
kialakításakor került elő az épület, egészen pontosan egy csőtörés miatt az
illemhelyet el kellett telepíteni máshová. Némi turkálás és furkálás után
találták meg a Vitruvius szavaival élve, 'korinthosi rendszerű lakóházat'. A
lakóháznak elegáns oszlopos belső udvara van, az udvaron pedig vízmedence. Két
oszlop is előkerült, megtörve bár, de az udvar eredeti magasságát megőrizték
nekünk.
A főbejárata a Via Principialisszal (erről
is lesz majd szó egy másik óbudai sétában) egy párhuzamos, 4 méter széles útról
nyílik. A ház mérete nagyjából 28x20 méter lehetett – a bizonytalan adatok oka
nem az, hogy nem tudták lemérni a falak hosszát, hanem amolyan jó magyar szokás
szerint a feltárás is csak amolyan félig-meddig történt meg. A bejárat egy kőburkolatos
folyosóra nyílt, ez vezetett a peristyliumba, az oszlopos udvarba. Innen
nyíltak a lakóhelyiségek, és egy másik, az átellenes oldalon található kisebb
kijárat. A legnagyobb helyiség (reprezentatív helyiség – vagyis itt lehet
fogadni a vendégeket) kétszárnyú ajtóval nyílott erre a belső udvarra, és a
terrazzo padló nyomait is megtalálták (persze ezt mi már sajnos nem láthatjuk).
És még a festett fal is elképzelhető ebben a helyiségben!
Az épület falaiból viszonylag sok megmaradt,
így a régészek megállapították, hogy a kőből készült lábazati falakon
vályogtégla volt. Erről a megoldásól már túl lelkesen így ír Vitruvius:
„Ami a favázas falat
illeti, jobb szeretném, ha fel sem találták volna; mert amennyire hasznos gyors
megépítésénél és a térnyerésnél fogva, annyira nagyobb és általánosabb bajt
okozó is, mert szinte a tűzveszélyek fáklyájául van teremtve. Jobb tehát az
égetett téglafal költségeire nagyobb kiadásokat is fordítani, mintsem az ilyen
favázas, kevésbe kerülő házban örökös veszély közt élni. Ide járul, hogy ennél
a függőleges és ferde dúcok szakadásokat idéznek elő a vakolaton; midőn t.i.
bevonják őket, a nedvességet magukba szívják és megdagadnak, de megszáradva
ismét összehúzódnak, s így eltávolodva a vakolattól, ennek vastag rétegét összeszaggatják.”
Ennek ellenére az egész Birodalom, és
Pannonia is hemzseg az ilyen építészeti megoldásoktól. Ám mi, a romok
látogatói, csak a kőfalat látjuk, így megengedhetjük magunknak, hogy egy
pompás, Vitruviusnak is kedvére való ókori mediterrán lakóházat képzeljünk el!
Az udvart övező oszlopokból kettő előkerült,
így a magasságot pontosan meg lehetett határozni (ami 237 cm-t jelent). Az is
kiderült, hogy az oszlopok nem talapzaton álltak, hanem az alapozáson
elhelyezett kő hasábon. Mi több, mivel
csapolásra utaló nyomot nem találtak, az oszlopoknak feltehetően
fejezete sem volt, így az áthidaló fagerendák közvetlenül az oszlopokon
feküdtek! Ez azért is érdekes, mert az eredeti műemléki helyreállításban egy ilyen
keresztbe fektetett fagerenda is szerepelt, hogy érzékeltesse az udvar
méreteit, az oszlopok magasságát. Persze ezt már hiába keressük. Valahogy így
festett a frissen helyreállított 'a centurio lakóháza':
A lakóház rekonstrukciójának leglátványosabb
eleme a medencés udvar, és az azt körülvevő oszlopsor. Ezek nagyjából ma is
látszanak, bár az eredeti öt plusz egy csonka és öt ép oszlopból három csonka,
meg két kiborított oszlop maradt. 2015-ben is jártam ott és fotóztam, akkor még
egy utolsó oszlop tartotta magát. Azóta volt ott egy baleset: egy autó
belerohant a mini romkertbe. Természetesen a romok helyreállítása évek múltán
sem történt meg, így mára egyetlen büszke oszlop sem hirdeti a néha peristylium
méreteit.
Nagy változás még a kövezet. A szabadtéri
múzeumokban oly sikeresen alkalmazott vörös és fehér kavics hiánya. A vörös
kavics jelzi, hogy egy falakkal határolt tér belső helyiség, fedett. A fehér
kavics a szabad ég alatt álló, vagy félig fedett részt jelenti. Ezek nagyon
hasznos információk, pláne a római emlékek esetében, ahol a falak gyakran még
térdig sem érnek. Persze az 1984-es fotó fekete-fehér, de azért nagyjából
látszik, hogy melyik a belső terem, azaz a nagy, reprezentatív terem, a
szárnyas ajtókkal és az eredeti helyen hagyott küszöbkővel. Mára ezek a kavicsos
jelzések teljesen eltűntek. Nem tudom, mi lett vele, a zsúfolt Flórián téren
nem álltam neki kapirgálni, hogy lássam, ott lapul-e a színes kőzúzalék a
gazdagon burjánzó növénytakaró alatt. Felteszem nem vitték el, csak a természet
visszafoglalta, ami az övé.
Szintén látunk a régi fotón egy lépcsősort,
amin kulturált módon a látogató lejuthat a romokhoz. Első látogatásomkor csak
átadtam magam a leplezetlen örömnek, és megvadult strucc módjára vágtattam le a
domboldalon. Lentről már feltűnt a lépcsősor, ám mentségemre szóljon, hogy
nyáron, a dús és burjánzó növényzetben azért nem feltétlenül lehet
észrevenni... Persze a téli – kora tavaszi képeken már jól látható a bizonyos
lépcső, amit a civilizált látogatók számára készítettek. Szemét, kosz – erről
már nem is szólok. És a rengeteg patkánycsapda. Gondolom nem ok nélkül...
A romkert kialakítása mélyítéssel történt,
vagyis jóval a mai járószint alatt látható (ezért is a lépcső). A római kori
oszlopsor mögött egy könnyfakasztóan rusnya beton támfal van, amiből időnként
szivárog a víz. Nem akarom tudni, honnan és mi. Így néha maga a római udvar is
vízben ázik, ami igencsak megnehezíti a megtekintést. De mint tudjuk, az
ókorbubusok megszállott rajongók, holmi modern kori nehézség vagy apróbb
kellemetlenség nem tarthatja őket vissza! Bár egy szép falfestés, vagy egy
művészi graffiti sokat emelne a hely fényén, de csak csendben álmodozom.
A beton támfalon, a falanszter tetején, a
bevásárlóközpontból kifele menet némi tájékoztató tábla is olvasható. Azért
valami.
Azt gondolom mindenképp érdemes felkeresni, mert bár az Aquincumi Múzeum nem érzi a sajátjának és nem tekinti becses kincsének (ahogyan a budapesti római romok nagy részét), azért még így a rom romjaiban is káprázatos látvány. Egy peristylium azért megdobbantja az ember szívét!
+1 érdekesség: az áruház
is a római örökséget meglovagolva reklámozta magát (dátum nélkül):
És végezetül jöjjenek a legújabb képek!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése