Aiasz és Lokrisz |
Ha már szó volt a görögök második legnagyobb
harcosáról, Aiaszról (Nagy Aiasz, vagy Telamón fia Aiasz, Aiasz Telamóniosz),
ne feledkezzünk meg a 'kisebbikről' sem! Kisebbik Aiasz a lokriszi Narüxból
származott, Oileusz fia. Homérosz szerint a két Aiasz között nem csupán
rangbeli és érdembeli különbség volt, hanem kis Aiasz szerinte tényleg kicsi
volt.
„Oileusz
gyors fia volt vezetője a lokrisziaknak,
Aiász:
akkora épp nem, mint Telamóniosz Aiász,
apróbb
volt, kis testén vászon a vért, de gerellyel
messze
mögötte maradt a görögség és az akháj mind.”
(Homérosz Iliász II. 527 – 530 sorok,
Devecseri Gábor fordítása)
Marvel-Aiasz |
Lokrisz két részre oszlik: egyik részér az
Euboia melletti lokrok lakják (ennek fővárosa Opusz), a másik részt az
epiknémisiek. Aiasz Opus környékéről származott, csak úgy, mint Patroklosz.
„Homéros
szerint Opusból való volt Patroklos, s mert akaratlanul gyilkosságot követett
el, Péleushoz menekült, atyja, Menoitios azonban hazájában maradt, mert
Akhilleus megígérte Menoitiosnak, hogy a hadjáratból visszatérő Patroklost oda
fogja visszavezetni. Aias, aki állítólag Narykosból származott. A Patroklostól megölt embert Aianésnak nevezik; mutogatják is ott a róla elnevezett Aianeion
ligetet és egy Aianis forrást.”
(Strabón: Geógrahika Kilnecedik
könyvIV.2. Földy József fordítása)
Henri Serrur festménye Aiaszról |
Aiasz is részt vett a 'trójai falóba
préselődünk' akcióban, és így Trója pusztításában és lerombolásában is aktívan
szerepet vállalt. A róla szóló legendák, bár kiváló atléta és vitéz harcos
volt, mégis egy álnok tettét emelik ki. Trója már lángokban állt, az embereket
halomra ölték, akit értek, aprítottak, ám Aiasz ekkor kiszúrta magának a szép
és fiatal Kasszandrát. A lány Athéné templomába menekült, végső mentsvárként a
templom Athéné-istenszobrának a térdeit átkulcsolva könyörgött kegyelemért. Ám
Aiasz mit sem törődve a szentségekkel és a szakralitással (a kegyelemről nem is
szólva), ott helyben, az istennő lábai előtt megerőszakolta a lányt. Ettől a
gyalázattól nem csak Athéné istennő szemei forogtak vérben, de még a görögöknek
is túl sok volt és Aiasz ellen fordultak. Ám Aiasznak valahogy mégis sikerült
hajóra szállnia és kieveznie a nyílt tengerre.
Athéné egyenesen Zeuszhoz fordul bosszúért,
aki a maga szokásos nagyvonalúságával intézi el a dolgot: „Bosszuld meg!”
Vagyis tégy amit akarsz! Végül is, Athénénak nincs oka a panaszra, hiszen a
főisten akár rövid nemet is mondhatott volna...
Athéné apja fegyverét vetette be a
gyalázatos Aiasz ellen, hiszen a bölcs istennő, ha akar, maga is tud felhőket
tologatni, villámokkal csapkodni, meg fergeteges vihart kavarni. Így hát olyan
tengeri vihart küldött Aiaszék hajójára, hogy tényleg, becsületére legyen
mondva, esélyük sem volt a túlélésre. Na de. Mert az istenek kedvenc
játékszerei a halandók, Poszeidón is beszállt a tomboló viharba, hiszen mégis
csak az ő felségterületén, a nyílt tengeren történt a reváns. Poszeidón egy
apró beavatkozással megmentette Aiasz életét és a hőst egy a tengerből kiálló
sziklára menekítette.
Aiasz megerőszakolja Kasszandrát - vörösalakos vázafestmény |
És itt, ezen a ponton mutatkozik meg Aiasz
kicsinysége, a valódi arca. Csurom vizesen, épp a hajóját elpusztító
villámcsapások elől megmenekülve a falatnyi sziklán kuporogva nem az az első
dolga, hogy hálát adjon az isteneknek, megköszönje, hogy megkímélték az életét,
vagy legalább egy kis megbánást tanúsítson, nem, Aiasz az első levegőjével, az
első szuszával azt kiabálja az istenek felé, hogy lám-lám, milyen nagy harcos
is ő valójában, hiszen ezt a vihart is EGYMAGA úszta meg! Egymaga, nem csak mint
egyetlen túlélő, hanem egymaga, mint saját erejéből, vagyis saját
hősiességének, erejének és bátorságának köszönhetően. Ez kérem, a hübrisz
iskolapéldája, ami az amúgy békés Poszeidónt is fél pillanat alatt kihozta a
sodrából. Aiasz már következő lélegzetvételével nem is folytathatta az
öntömjénezést, mert Poszeidón maga nyársalta fel a háromágú szigonyára az
öntelt szájhőst, mint egy ropogós halfalatkát a szikla-menedékével egyetemben.
Aiasz nem tudta, hol az elég. Aiasz azt sem
tudta, hogy mikor kell disztingválni. Az istenek haragját oly mértékben
sikerült magára vonnia, hogy nem csak őt és az elbizakodott nagy száját
büntették meg, hanem népére, a lokrisziakra az istenek vezetőjük miatt
pestisjárványt küldtek. Lehet a lokriszi mentalitásban vagy lelkületben
lehet(ett) valami mérgezett vonás, mert bár hiába a pestis, a lokrisziak nem
akartak tanulni a történetből. Aiaszt, a hübriszbe fulladt vezetőjüket sokáig
gyászolták, és tiszteletére minden évben a vízre bocsátottak egy fekete hajót,
amit aztán felgyújtottak és elsüllyesztettek.
„Egész
Lokris megtudta, hogy mi történt, s teljes [gyász] időre feketébe öltözve
gyászolta a férfit, és évente egy teherhajót megtöltve nagyszabású áldozatokkal
és a hajóra tüzet fektetve, fekete vitorlát húzva fel rá, a tengerszorosokon
kívülre küldték, hogy a tengeren égjen le áldozatul a hősnek.”
(Lykophrón: Alexandra, 365. Fehér Bence
fordítása)
Solomon Joseph Solomon - Aiasz és Kasszandra |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése