A görögök második legnagyobbja, Aiasz

Aiasz szobra Szalamisz szigetén

   A trójai háborúban két hős is Aiasz néven szerepel, ne keverjük össze őket, hiszen a nagyobbik Aiasz így is gyakorlatilag a szégyenbe halt bele! Szóval akiről a mai bejegyzésben szó lesz, nem más, mint 'A NAGY' Aiasz, vagyis Aiasz Telamóniosz, Telamón fia, Szalamisz és Periboia királya. A görögök úgy tartják, Akhilleusz után ő volt a második legnagyobb hős. Vagyis erejét és bátorságát csakis Akhilleusz múlta felül, de durvaságban és faragatlanságban méltó versenytársnak bizonyult névrokona, 'A KIS' Aiasz, vagyis Lokriszi Aiasz, a Narüxból származó kiváló atléta, Oileusz és Eriópisz fia. De lássuk az életét!

   Aiasz neve latinosan Ajax vagy Aiax. Bár Lykophrón Alexandra című költeményében olvassuk, hogy Aiasz az apja eredetileg Zeusz utasítására Aetosnak, Sasnak nevezte, később lett csak a neve Aiasz. A legenda szerint Akhilleuszhoz hasonlóan neki is volt egy gyenge pontja, de ezt leszámítva gyakorlatilag ő is emberfeletti erővel bírt. (Persze ez az erő mit sem ér, ha a hős önkezével vet véget az életének, de ne szaladjunk ennyire előre!) Az apja, Telamón segített Héraklésznak legyőzni Laomedón trójai királyt, ezért hálából, köszönetképp Héraklész azt kérte Zeusz atyától, hogy Telamónnak hadd szülessen egy rendkívüli, bátor és rettenthetetlen fia. Zeusz meghallgatta a kérést és meg is tette, egyetértése és beleegyezése jeléül egy sasmadarat küldött. És mivel Héraklész volt a „keresztapja”, amikor Aiasz megszületett, Héraklész a nemeai oroszlán bőrébe takarta (ami már szinte önálló életre kel a mitológiában és számtalan történet kapcsolódik hozzá), és mint minden 'mágikus' védelem, ennek is megvolt a maga gyenge pontja: a kulcscsont környékén maradt egy fedetlen terület (Lykophrón szerint Héraklész itt viselte az íjtegezt, ezért a mágikus hatás ezen a ponton nem érvényesülhetett), ami mint Akhilleusz sarka, emberi és gyönge maradt. Aiasz kétkezes harcos volt, vagyis mind a bal, mind a jobb kezével egyformán jól harcolt, és a sebezhetetlenségét maximálisan kihasználta, hiszen számtalan harcot vívott, és tényleg, haja szála sem görbült. Mit gondoltak erről a görögök? Homérosz nem írja, hogy Aiasz olyan 'mágikus védelemmel' rendelkezne, mint Akhilleusz, ám a görög vázafestészetben Aiasz halála (öngyilkossága) igen kedvelt téma, számtalan vázafestő örökítette meg a témát. És mit látunk? Aiasz a kardjába dől: a földön megtámasztott kardot (vagy a markolatát a földbe ásva rögzített kard fölé hajol) arra használja, hogy mint egy karóba, felnyársalja magát. És igen, a kard a mellkasa alsó részén döfi át a testét, viszont a kimeneti helye általában a kulcscsont környéke. Szóval kimondatlanul, de a görögök is egyet értettek Lykophrón állításával. Ez az érdekes Aiasz-adalék Pindarostól származik. És még egy adalék: Szophoklész Aiasz című drámájában is ezt írja, hogy Aiasz beledőlt a kardjába:

„A hős Aiasz frissen megölve fekszik itt,

A földbe ásott kardja átjárta őt.”

(Kerényi Grácia fordítása)

Aiasz szobra Szalamisz szigetén

   Mint a halhatatlan történetekben, nem csak az embereknek van különleges történetük, hanem a fegyvereknek is. Aiasz kardja is ilyen legendás kard, bár neve nincs, de története van. Az Iliász hetedik énekében Aiasz párviadalra áll ki a trójai Hektór ellen. Az egész hetedik ének róluk szól, kezdve az isteni beavatkozással, hogy ez a két legenda összecsapjon. Az istenek addig szervezkednek, amíg a leleményes görögök kitalálják (vagyis elplántálják beléjük a gondolatot, hiszen az Iliász annyira fatalista, hogy az embernek, hősnek még egy önálló gondolatot sem engedélyez – persze a lovak más megítélés alá esnek), hogy húzzanak sorsot, ki áll ki Hektór ellen. Ez a sorshúzás abból áll, hogy a neveket Agamemnón sisakjába teszik, összerázzák, és sorshúzással döntenek, ki nyeri el a megtiszteltetést, hogy megvívhat a bajnokkal. Megint az istenek beavatkozásának köszönhető, hogy Aiasz nevét húzzák ki a 'kalapból'. Persze Aiasz büszke magára és elégedett, hogy megint megcsillogtathatja harci képességeit. Az Iliászban így indul a Hektór elleni párviadalra:

„Majd miután minden fegyvert testére körített,

elsietett, ahogyan roppant Árész nekiindul,

hogy a harcba siet, hősök seregébe, kiket Zeusz

lélekölő cívódással taszít össze tusára:

így indult az akhájok tornya, a termetes Aiász,

rettentő arccal mosolyogva, a lábaival meg

jó nagyokat lépdelt, és rázta nagyárnyu dzsidáját.”

(Homérosz, Iliász VII. 143 – 149. sorok, Devecseri Gábor fordítása)

Aiasz a trójai háborúba 12 hajóval érkezik

   Aiasz hatalmas hős, ám minden lelkesülés ellenére nem bír Hektórral, de az sem vele. Szóval kiegyeznek egy döntetlenben, és egymás érdemei elismerése mellett, mintegy barátságban, kölcsönösen megajándékozzák egymást (ez a tisztelet jele). Halljuk ismét Homéroszt, hogyan meséli el:

„Híres ajándékot váltsunk egymással azonban,

hadd szóljon ekép egy akháj, vagy trójai később:

„Lám, ők lélekevő perrel szálltak viadalra,

és úgy váltak szét békülten, mint a barátok.”

Így szólt, s már oda is nyujtotta ezüstszögü kardját

és a hüvelyt s szépmetszésű szíját vele adta;

s Aiász bíbor övet nyújtott neki, szépragyogásút.”

(Homérosz, Iliász VII. 157 – 163. sorok, Devecseri Gábor fordítása)

   Szóval itt az a bizonyos kard, ami először nagy dicsőséget szerez Aiasznak, majd később a halálát okozza. Ő maga választotta ezt a kardot, nem véletlenül. Aiaszt tisztelik és félik a görögök, vagyis a trójai háború során úgy tűnik, hogy elismerik a nagyságát és vitézségét. Aiasz viszont nem csupán a saját vitézsége révén nagy, hanem tehetős, nagy hatalmú király is, ami szintén nem utolsó szempont az ókori görögöknél egy férfi megítélésében. Gondoljunk csak Odüsszeuszra, aki az eszével előkelő helyet vív ki magának a görögök rangsorában, ám mégiscsak egy irigylésre nem méltó, soványka kis sziget királya, szóval nem igazi 'nagykutya'. Aiasz tizenkét hajóval érkezik a trójai háborúba (az a bizonyos hajómustrás ének az Iliászban, amit szeretünk átlapozni: II. ének 53 – 54. sorok), Szalamiszból.

Szalamisz szigetén a fociklubot is Aiaszról nevezték el...

  A bajok akkor kezdődnek, amikor Akhilleusz meghal (Párisz lövi le a híres Akhilleusz-sarkánál). Bár ez is szerves része a történetnek, hiszen a trójai háború így kerek, ám ezeket a történéseket NEM az Iliászban olvashatjuk. Szóval Akhilleusz meghal és Thetisz istennő kihirdeti, hogy Akhilleusz fegyverzete örököst keres, mégpedig az arra legméltóbb, legvitézebb görög hős jogos jussa lesz. Aiasz számára egy gondolatnyi kérdés sem marad, hogy ez a legnagyobb hős – miután az egyes számú hős elbukott – csakis ő lehet, a kettes számú hős. Eltelve önnön fontosságától, tényleg övön aluli aljas támadásként éli meg, hogy a fegyverzet mégsem őt illeti, hanem Odüsszeuszt, aki lássuk be, minden, csak nem dicső bajnok és vérszomjas harcos. Hát ennyire értékes lenne Akhilleusz fegyverzete? A válasz: nem, mi több, Aiasznak a legkevésbé sem volt szüksége fegyverzetre és védőfelszerelésre, hiszen megvan az ő saját, legendás pikkelyes tetőtől-talpig érő vértje és hétrétegű pajzsa. Akhilleusz fegyvereit birtokolni presztízs-kérdés, és mint ilyen, a görögök ismét megmérettetnek.

Aiasznak nem csak egy szobra van Szalamiszon

   Természetesen ismét az istenek beavatkozását kell keresnünk a történetben. Pallasz Athéné egy kicsit bekavart a vezérkar gondolataiba, hogy mégiscsak Odüsszeusz kapja meg a fegyvereket. Miért is? Csakis azért, mert a sors, a végzet eleve elrendeltetett. Vagyis a megzakkant Aiasz feladata volt, hogy mészárlást vigyen véghez a saját táborában. Aiasz a sértés hatására teljesen kifordul önmagából és a sajátjai ellen támad. Persze az istenek kegyesek, és az őrület lehetővé teszi, hogy a bosszúja meg is valósuljon, meg ne is. Vagyis? Aiasz bekattan, vérengzésbe kezd és meg van róla győződve, hogy a görögöket segíti át a túlvilágra, miközben valójában a pásztorokat és a nyájakat öldösi le. Szophoklész Aiasz című drámája épp ezzel kezdődik, Odüsszeusz keresi Aiasz pusztításának nyomait.

„ Mert szem-nem-látta tettre kélt ma éjszaka,

Ha ő követte el valóban ellenünk.

Bolyongunk, semmi biztosat még nem tudunk,

S e fáradságot vállaimra vettem én.

Mert megtaláltuk tönkretéve épp imént

Zsákmányolt nyájainkat, és a pásztorok

Hulláit: emberkézre vall e gyilkolás.”

(Szophoklész: Aiasz 21 – 27. sorok, Kerényi Grácia fordítása)

   Aiasz és Agamemnón beszélgetéséből – természetesen már csak Alvilágban – megtudjuk, hogy Aiasz még holtában is igen haragos, sértett és bosszúszomjas. Lukianosz Holtak párbeszéde remekül megvilágítja ezt a visszás helyzetet: Aiasz Odüsszeuszt okolja a bajáért, Agamemnón pedig próbálja csitítani, már-már keresztényi megbocsátásra szólítja fel, amikor is a párbeszéd végén Aiasz mégiscsak elszólja magán, hogy ő valójában nem is Odüsszeuszra haragszik (ahhoz azért kevés ez a hősiességtől mentes ravasz róka), hanem tudja, hogy a gondok valódi forrása az istenek döntése, ám az istenekre mégsem lehet haragudni, ez még egy halott hősnek sem megengedett viselkedés, ezért az érzelmeit Odüsszeuszra vetíti ki.

„Jól tudom én, ki marasztalt el engem! De nincs jogom bírálni az isteneket. Odüsszeuszt gyűlölöm még akkor is, ha Pallasz százszor is megtiltaná!”

Lukianosz: Holtak párbeszéde 29. Aiasz és Agamemnón,

 Jánosy István fordítása)

   A halott Aiasz megdermedve lóg a saját kardján. Persze nem minden fegyver dicsőséges és mint láthatjuk, nem minden legendás fegyver feladata, hogy sikereket és diadalt hozzon a tulajdonosára. Vagyis talán mégiscsak igen, hiszen a kard eredetileg Hektór tulajdona, és tekinthetjük úgy is, hogy bosszút áll eregeti gazdája haláláért. Nyilván Akhilleusz halott, őt már nem érheti el, de Aiászt igen, és mint kettes számú díszgörög, így rajta áll bosszút a kard. Talán igen, talán nem.

   Senki sem mer pisszenni sem az eset láttán. Teukrosz, Aiasz féltestévre (apai ágon, Agamemnon rabszolgának nevezi)tartja meg a kardot. Ám a balszerencse rá is árnyékot vet, hiszen nem elég az, hogy nem tudta megakadályozni Aiasz halálát (ez is nagyon bántja), hazatérve Szalamisz szigetére apja gyűlölettel fordul felé, mert hagyta Aiaszt meghalni. Száműzi Szalamiszról, de azért jóval később még hazatér és megszerzi a trónt.

Aiasz halála: megágyaz a kardnak...

   Miközben Teukrosz száműzetésben kalandozik a Mediterráneumban, addig Aiasz fia, Eurüszakész Szalamisz királya. Aiasz, amikor már eldöntötte, hogy a becstelenséget nem cipeli tovább, hanem véget vet életének, legendás pajzsát fiára hagyta (innen a név: görögül eurüsz – széles, szakosz – pajzs). Eurüszakész anyja pedig Tekméssza, akivel szintén Szophoklésznál találkozunk.

...aztán beledől

   Aiasz történetének végére pedig emlékezzünk meg a temetéséről. Bár a görögök nem irtóztak az öngyilkosság gondolatától (bár más véleményen voltak, mint a rómaiak), mégis Kalkhasz szerint az öngyilkosoknak nem jár ugyanaz a végtisztesség, mint a hősi halált haltaknak. Vagyis: nem lehet elégetni, de eltemetni igen. Ez nem az antigonéi dilemma, hogy temetni vagy nem temetni, mert Aiasznak kijár a temetés, tehát szó sincs róla, hogy teljesen temetetlenül, megnyugvás nélkül kellene a túlvilágon kísértenie (illetve kísértete ezen a világon háborgatná az élőket), de a végtisztesség mikéntje azért fontos kérdés. A hagyomány szerint a Rhoiteion-foknál temették el (Apollodórosz) és templomot is szenteltek neki. És ki ellenzi a halott elégetését? Természetesen Agamemnón. Ám Odüsszeusz becsületére legyen mondva, hogy bár Aiász az esküdt ellensége volt, azt azért mégis elismerte, hogy a görögség nagy hőse, és igenis megérdemli a végtisztességet. Amolyan odüsszeuszosan ezt is kidumálta, így Aiasz békében nyugodhat. Bár Odüsszeusszal a túlvilágon sem áll szóba...

Aiasz a Total War szerint

   Még egy plusz adalék Aiasz történetéhez: a trójai háborúban szinte mindenkinek megvan a maga isteni szurkolótábora. Vagyis Odüsszeuszt támogatja Athéné, Akhilleuszt Thetisz, Páriszt Aphrodithé – ám Aiaszt senki sem támogatja. Mondjuk nem is igyekszik azon, hogy az istenek kegyeit keresse, így ő az a hős, aki a saját erejéből áll ki, a saját erejéből harcol. Persze a végzetet ő sem kerülheti el, a sorsát ő sem változtathatja meg, de amíg harcol, egyedül harcol.

Megjegyzések