Variációk Herculesre

    Mindig olyan bizarr felfedezés, hogy egy rakás európai városnak/helynek létezik amerikai megfelelője. Mi több, még Budapest is van Amerikában! Így hát igazából nincs is min csodálkozni, hogy Ithaka is van, nem csak a Jón-tengeren, hanem Amerikában is. És mint ilyen történelmi – mitológiai jelentőségű nevet viselő hely, ápolják a klasszikus hagyományokat. Itt van mindjárt egy klasszikus alkotás: a Héraklész szobor. Klasszikus téma, klasszikus forma, ám modern kivitelezés és modern interpretálás. Az amerikai Jason Seley szobrászművész alkotása, életének utolsó darabja. 1983-ban halt meg (született 1919.), ekkor állították fel az amerikai Ithaca városban a szobrot. Később elbontották, de végül ismét visszakerült az eredeti helyére.

   A szobor első ránézésre talán kicsit szokatlan, egy kicsit...csillogó, ám a stílus mégis megnyugtatóan ismerős, hiszen a Farnese-Herculesnek modern interpretációja. A méltán híres Farnese-Hercules önmaga is egy interpretáció, hiszen az i.sz.3.században készült, az athéni Glükón munkája, aki viszont az i.e.4.századi Lüszipposz Héraklészt ábrázoló szobrát másolta le. Így az interpretáció interpretációja korokon keresztül vándorol, izgalmas élmény egy szobor ennyi értelmezését megfigyelni.

   Némileg hajaz az olasz Patrick Aló olasz kortárs szobrászművész munkáira, hiszen ő is fémből – bár főként fém hulladékból – készíti alkotásait. Aló is elkészítette a maga Farnese-Hercules interpretációját, érdemes erre az alkotásra is vetni egy pillantást!

Először is Jason Seley Héraklésze az amerikai Ithacában:





Patrick Aló Farnese-Hercules interpretációja:


Végül pedig maga a Farnese-Hercules az Uffiziban:

Megjegyzések