Kortárs művészet alatt már sok mindent
láthattunk, ám román szomszédaink mindig tudnak újat mutatni. Traianus szobrát
2012-ben avatták fel a Bukaresti Történeti Múzeum főlépcsőjén. Se le, se fel,
csak úgy két lépcsőfok között megállt, és anyaszült meztelenül, művészi
fedetlenségben, szó szerint leplezetlenül, szétvetett lábakkal áll a lépcsősor
közepén Traianus császár. Még egy jelképes babérkoszorút sem visel, de a
vonásai jellegzetesen tükrözik a császár ábrázolásának szokásait.
Szétvetett lábai ugyan nem holmi öncélú
hivalkodást fejeznek ki, hiszen karjaiban tartja Róma Farkasát. Ezt a
'karjaiban tartja' kifejezést azért szimbolikusan kell érteni, hiszen a Farkas
inkább valahol lebeg a császár hasa tájékán, semmint Traianus izmos karjai
nyújtanak neki biztos támasztékot. Ettől az egész valahogy olyan szürreális
lesz. A Farkas portréja a Capitoliumi Farkaséra hajaz, olyan etruszkos nyakszőrrel,
ám a teste hanyagul elnagyolt, kidolgozatlan, szemben a császár irigylésre
méltó, kockás hasizmaival. És szerencsétlen Farkas emlői – bár tudjuk, két éhes
embergyereket kellett táplálni a sajátjai mellett – mint egy tenyészkutya
viseltes emlői, bánatosan lógnak, némileg csökkentve a kompozíció
fenségességét. Kinyújtott, merev lábbakkal szinte úszik a híg levegőégben,
mintha a császár és a Farkas teljesen függetlenek lennének egymástól, épp csak
a szobor kedvéért sodródtak össze, a maguk természetellenes merevségében. A
Farkasról még csak annyit, hogy a farka, ami igen fontos tartozéka az ilyen
jószágoknak, oly könnyedén lebeg a semmiben, mint egy vattacukor. A császár
másik oldalán, hasonló könnyedséggel a végtelenbe lobogó valami egyébként egy
kígyó.
Talán az a vandál sem volt teljes mértékben
kibékülve a bizarrba hajló alkotással, aki 2017-ben, mind a Farkast, mint
Traianust és a dákoromán büszkeséget megtiporva lenyisszantotta a Farkas
farkát. A gyalázatot azóta orvosolták, az éterben lebegő kompozíció egyensúlya
helyreállt.
A szobor Vasile Gorduz
alkotása.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése