Autóval átszáguldva látható a Szentendrei
úton, pontosan az Aquincumi Múzeummal szemben, a sztráda két sávját elválasztó
zöld susnyásban bújik meg a néha vízvezeték konzervált maradványa. Egy kis
darab egészen magasra fel van építve, bár így is jóval mélyebben húzódik, mint
a mostani utcaszint. Azt talán már kevesebben tudják, hogy ez is a múzeum
szerves része, vagyis a kialakításakor úgy építették ki a vízvezeték látható
romjait, hogy látogatható legyen. Egész pontosan két helyen, az elején és a
végén gyalogos átkelőhely van, kifejezetten ezért, hogy átkeljünk és megnézzük!
Az útról egészen kis szakasz látszik, szinte csak az újra felépített, teljes vízvezeték-darab, de érdemes egyszer nekivágni és felfedezni, mert a burjánzó természet sok római kincset rejt! A szakasz mindössze kétszáz méter hosszú, ám annál izgalmasabb! A nyári viharoknál nincs szebb, talán csak a vihar utáni szivárvány, amint láthatjátok, sikerült egy ilyen nyári záport elkapnom (és igen, megáztam), de a haragos szürke felhők kavargó fodrozódása mindent megért. Az Auchan felőli oldalon kezdtem a kirándulást, ott keltem át a Szentendrei úton, nyomógombos lámpa van, de működik! Egy kis szakaszon egészen közel kell menni az autókhoz. Ezt persze nem így tervezték az eredeti sétautat így alkották meg:
Ez az a bizonyos vízvezeték-szakasz, amit
oly sokan előttünk még a felszínen láttak, rögzítettek, megemlékeztek róla.
Ahogyan az amfiteátrum is, ez is szép lassan 'elkopott'. Sajna azok a romok,
amelyek rég óta ismertek, mind erre a sorsra jutottak: elkoptak. Egész pontosan
az építkezésekhez elhordták őket, mint az éhes varjak szétcsipegették, de ezt
azért nem szokták így totum factum leírni, hanem eróziónak és romlásnak nevezik
a – gyakorlatilag – rongálást. Pedig a kősor a 14. századi oklevelekben még
mint birtokhatár szerepel, Marsigli utazó mérnök pedig még a teljes hosszában
láthatta a 18. században. Tehát a vízvezetékből is, mire a szakszerű feltárást
megérte, alig maradt valami (1857-ben már felmérték mint műemléket, de csak
1923-ban történt az első tudományos vizsgálata). Pedig ez nem ám holmi kis
kanális, mert nem csupán az aquincumi polgárvárost, fürdőit és kútjait és díszkútjait
látta el vízzel, hanem a Flórián tér alatt feltárt legiotábort is.
A vízellátás forrása a mai Római Strand
területén volt, ahol összesen 14(!) forrást tártak fel. Persze ezt ma már nehéz
elképzelni, látva azt a pinduri tavat, de a környék vízrajza a római korban
egészen más volt. A római kori Aquincum megismerését azt gondolom a vízrajz
alapos tanulmányozásával kéne kezdeni, hiszen ha csak az Aranyhegyi patakra
vetjük pillantásunkat, szinte hihetetlen, hogy nem is olyan régen még combos
malomkerekeket hajtott. És igaz ez a környező hegyekből lezúduló vizekre, a
Duna nyomvonalára és az akkori folyókra, patakokra is. Egészen más volt, így a
táj is másként festett. Nem is beszélve Gorsiumról, ahol a semmi közepén egy
kikötő áll. Ma már bizarr látványt nyújt, de érdemes foglalkozni a témával.
Akár csak a négy katonai felmérés térképe is érzékletes képet nyújt a mai
korunkat megelőző vízrajzi helyzetről. Tényleg mindenkinek jó szívvel ajánlom
ezeket a térképeket, hiszen elképesztő változások mentek végbe csak az elmúlt
száz évben is.
Miután elhaladtam a száguldó autók mellett a
derékig érő fűben (na jó, ez nagy kunszt ha az ember lánya csak másfél méterrel
nőtt ki a földből) a rekonstruált pillérsor mellett, impozáns látványként,
amolyan fenséges épület-királynőként tornyosul elő a régi trafóház, most már a
múzeum épülete, tetején Budapest címerével és oszlopsorával, mint egy birodalmi
székház. Itt épül az új sétány és új bejárat, a képeken még csak épül. A
sétányon dizájnos császár-portrékat is láthatunk, ami innen persze nem látszik,
de hát jóval a járószint alatt vagyunk. Tovább haladva a pillérek
megfogyatkoznak, csonkokat és torzókat látunk, amit már félig-meddig
visszakövetelt magának az anyatermészet. Azt is mondhatná, úgy fest az egész,
mint egy feltárásra váró, titkos, elsüllyedt rommező. Persze már fel van tárva,
de az összhatás egészen vadregényes. Igen, magammal kellett volna vinnem a
növényhatározómat is, akkor most be tudnék számolni nektek arról a számtalan
vadvirágról, aki a kővé dermedt pillérek repedésein, szegletein nő. Így sajnos
csak annyit mondhatok, hogy sok a pipacs. És a toklász. Az ebeket hagyjátok
otthon.
Az építését Traianus császár idejére teszik,
és elsősorban a legiotábor vízellátása volt a fő cél. Az i. sz. 3. század első
felére jött a szerepkör bővülése, vagyis ekkor fogták be a vízvezetéket a
polgárváros ellátására is. A kecses pillérek lábai közötti részeket a
polgárváros területénél befalazták, így a betörések, barbár hordák aljas
támadásai ellen is védelmet nyújtott, mint egy fal. A pillérek 3 méterenként
követték egymást (tényleg brutális kőmennyiség kellett a megépítéséhez!), ezek
tetején húzódott maga a csatorna, ahol agyagcsövekben folyt a víz. A
csatornából pilléreken vezették le a vizet elosztó tartályokban, és innen a
járda alatti szinten ágaztak tovább csövek, amelyek a házakhoz, fürdőkhöz
vezettek. Mivel ez a monstrum átszeli a várost, gyakorlatilag ketté is vágta.
Átjárni alatta csak meghatározott helyeken lehetett. A mai romkert felőli
oldalon kis sikátorok húzódtak végig a pillérsor alatt, a romkertben látható
üzletsor boltjai elválasztó sötét, kis utcák. Azt hiszen igazán baljós hely
lehetett! Ezt a hangulatot adja vissza az a szakasz, ahol a felüljáró alatt
haladunk, félig árnyékban, félig a növényzetbe rejtve. Az üzletek hátsó
ablakainak helyeit láthatjuk. A felüljáró egészen fölénk tornyosul, tényleg
sikátor hangulatú a hely. Régebben sok lakója volt ennek a helynek (mármint
emberek), most huzamosabb itt tartózkodásnak nem láttam nyomát, de lehet a
hatalmas pázsit az oka. Vagy csak télre jönnek ide, nem tudom. De nem kellett
hálózsákokat és szemétkupacokat kerülgetni, ellenben egy bozótvágó kés elkelt
volna. A sikátoros rész egészen kicsinek látszik, ám nem olyan miniatűr,
kényelmesen végig lehet alatta sétálni. A burjánzó zöldet amúgy sem ajánlom,
mert ugyan valaha volt itt egy kőlapokkal burkolt tanösvény, de az már
egyáltalán nem látszik, és a csatorna-maradványokat pedig teljesen benőtte a
növényzet, csak akkor lehet észrevenni őket, mikor már bokáig belesüllyed az
ember. Utunk végeztével pedig ismét kijutunk a felüljáró alól, ahol egy
lépcsősor földbe süppedt maradványai vezetnek fel az úttestre, a zebrához, ahol
ismét nyomógombos-lámpás megoldással a Záhony utca felé átkelhetünk a járdára.
Az utolsó kőpillér lába szép nagy és lapos, az ember itt kényelmesen
levetkőzhet, és kirázhatja ruháiból a toklászt. Én is így tettem.
A HÉV építésekor szintén sok pillércsonkot
emeltek ki a helyéről, ezeket mind-mind a HÉV mellett állították ki. Aquincum
megállót is kifejezetten a dinamikusan fejlődő romkert és kulturális örökség
tisztelete miatt hozták létre. Az 1970-es évek végén bővítették ki a
Szentendrei utat, az út terveit Topál József készítette, a pillérsor műemléki
helyreállítását és a rekonstrukciót pedig Hajnóczi Gyula tervezte. Ez a kis
sétány 1981-ben készült el, azóta gazdagítja Budapestet.
Nagyon szépek a képeid.
VálaszTörlésKöszönöm :-)
Törlés