Az aquincumi katonavárosi temetőkről

emlékművek a Via Appia mentén

   A rómaiak a legkorábbi időktől kezdve komoly hangsúlyt fektettek a halállal és a temetkezéssel kapcsolatos problémakör törvényi szabályozására. Már a XII táblás törvények (i.e.451/450) X. táblájának első helyen idézett cikkelye rendelkezett a halottégetés, illetve a temetkezés Róma megszentelt határain, a pomeriumon belüli szigorú tilalmáról, aminek szavakba is öntött tűzvédelmi, illetve kimondatlan epidemiológiai okai voltak. A tapasztalatból táplálkozó félelem olvasható ki a senatusi határozatok végrehajtását megörökítő magistratusi feliratokból, amelyek a lakott terület határain belül tilalmazták az ürülék (stercus) és tetemek (cadavera) lerakását.

   A rómaiak ősi felfogása, miszerint az élők városától határozottan el kell különíteni a „halottak városát” (necropolis), a világbirodalom kiépülése után is érvényben maradt. Az elkülönítés mértékét, vagyis a halottégetők és temetők lakóhelytől való távolságát a városi jogú települések alaptörvényeiben határozták meg. A temetők kezdetben a városból kivezető utak mentén létesültek. Az utak mellé a leggazdagabb családok temetkeztek, sírépítményeik maradványai az egykori birodalom több pontján ma is a felszínen állnak. Az utak mentén hosszan elnyúló temetők az idő előrehaladtával szélességben is mind tagoltabbá váltak, terebélyesedtek, végül a jelentősebb élettartamú településeket teljesen körbefogták.

   A törvényi előírások alól Aquincum sem volt kivétel. A katonaváros nyugati temetője a mai Bécsi út nyugati oldalán húzódik, hozzávetőlegesen a Nagyszombat utcai amfiteátrum vonalától a Zay utcáig. Az északi temető a legiotábor északi kapuján kilépő és a polgárváros forumához vezető út két oldalán terül el, a mai Bogdáni úttól északra. A főút két oldalán elnyúló sírmezők – északnyugaton a Benedek Elek utcai és Kaszásdűlő-Raktárrév, az út másik oldalán pedig a Ladik utcai temető – fokozatos északi irányú terjeszkedésük során fokozatosan összeolvadtak a polgárváros déli temetőjével. A Duna és a Filatorigát egykori patakjai közé szorított északi temetők terjeszkedési lehetőségei végesek voltak, ezen a területen az egymásra temetkezés idővel mind nagyobb mértéket öltött.

   A római temetők gazdagon festett sírépítményei és sztéléi között zajlott az élet, az elhunytakat látogató hozzátartozók mellett a nem rendeltetésszerűen használók köre is meglehetősen népes volt. Utóbbiakat olykor illendő viselkedésre intették a sírkövek feliratai. Aquincum katonás társadalmában a sírfeliratok pragmatikus szövegezésűek, kicsit talán egysíkúak is, a római lélek művészi, humoros vagy éppen bizarr megnyilvánulásai inkább a birodalom belső területein érhetők tetten.

   A Severus-kori konjunktúra lecsengésével a katonavárosi terület növekedése leállt, majd szép lassan zsugorodni kezdett. Az amfiteátrumtól délre fekvő külvárosi sávot feladták, majd rövid idő elteltével, a 3. század közepétől temetkezési célra vették igénybe. Ezzel a katonavárost nem csak nyugatról és – amennyire a sajátos vízrajzi viszonyok megengedték – északról, hanem már délről is sírmező ölelte körbe. A „halottak városának” terjeszkedését ekkor még a régi temetők túlzsúfoltsága indokolta, a folyamat azonban néhány évtized leforgása alatt új indíttatást nyert, jelentősen és végzetesen megváltozott.

a sírköveket is festették

Egyszer valamikor régen volt a Pacsirtamező utcai Táborvárosi Múzeumban egy tájékoztató tábla, a szöveg onnan származik...

Megjegyzések