Küzdősportok az ókorban

   Az első sporteseményeket a görögországi Olümpiában rendezték kre. 776-ban, majd négyévente hirdették meg újra. Az ünnepséggel egybekötött, több napos játékok idejére a görög városok szüneteltették az egymás közti harcokat. A legkorábbi versenyszámok közé a stadionfutás/rövidtávfutás, 400m-es, 4800 m fegyverrel futás, a diszkoszvetés, a gerelyhajítás, az ökölvívás, a birkózás és a durva pankráció tartozott. Emellett a fiatalok a fogathajtásban, a lovaglásban, a távolugrásban és az öttusában is összemérték az erejüket. A győztes jutalma koszorú vagy pálmaág volt, de elismerésként bronz- vagy márványszobrot is készítettek róluk. Az atléták ruha nélkül küzdöttek, ezért nők nem vehettek részt – még nézőként sem – a játékokon.

   A római korban a versenyek színtere áthelyeződött Rómába. A császár által rendezett mérkőzések közt a legnagyobb népszerűségnek az amphitheatrumokban bemutatott gladiátorküzdelmek és állatviadalok örvendtek. A küzdelmekben már nem az atléták, hanem kiképzett gladiátorok,  rabszolgák és elítéltek szerepeltek. Aquincumból két amphitheatrum is ismert, az egyik a katonavároshoz, a másik a polgárvároshoz tartozott. Az ún. hippodromusban, pl. Rómában a Circus Maximusban rendezett kocsihajtó versenyek továbbra is nagy érdeklődésre tartottak számot. A hajtók és a lovak különböző pártokhoz (factio) tartoztak, amelyet egy-egy gazdag istállótulajdonos támogatott. Rómában négy factio működött: a vörösek, zöldek, a fehérek és a kékek. A kékeket a gazdagok, a zöldeket a nép kedvelte jobban.

   A római kor folyamán csökkent az érdeklődés a sport és az atlétikai játékok iránt. Többnyire a fürdők (thermae) környezetében létesített ún. palaestrakban (tornacsarnokokban) gyakorolták a birkózást vagy az ökölvívást, de a fürdőzés előtt végzett könnyed testmozgások közé tartoztak a különféle labdajátékok, a súlyemelés és a futás is, amelynek legjobb példája a szíriai Piazza Armenia villájának egyik mozaikja.

   Aquincumból is ismerünk két palaestra jelenetet ábrázoló padlómozaikot, amelyek szintén fürdőkhöz kapcsolódnak. Az egyik a polgárváros magánfürdőjének vetkőzőhelyiségét díszítő birkózójelenet. A másik a Meggyfa utcai Herkules-villában bemutatott ökölvívást ábrázoló mozaikpadló, amely a küzdelem végét, a győztes és vesztes atlétát mutatja be.

   A versenyzők kezükre szöges szíjat kötöztek, hajukat fejtetőn összefogták. A jobb oldalon ábrázolt, kellékeket tartalmazó asztalkára két vakarókést (strigilist) akasztottak, amely a testükre ragadt por és olaj eltávolítására szolgált; tetejére kenőccsel vagy porral teli, emberfejet formáló balsamariumot helyeztek, oldalához a győztesnek kijáró pálmaágat támasztották.

Megjegyzések