Szent Szkarabeusz!

  Az Egyiptomban szentként tisztelt skarabeus sacer, magyar nevén ganajtúró bogár, vagy egy kicsit barátságosabb nevén galacsinhajtó bogár talán az ókori Egyiptom ma is legismertebb és talán méltán legnépszerűbb szereplője. Szinte mindenhol találkozunk vele, díszítő mintaként és kisebb-nagyobb bogár szobrokat is készítettek, sőt olyan 'egyiptomis', ezért mind a mai napig kedvelt motívum. Ez a kis bogár igazán szédületes népszerűségre tett szert, mert több ezer év alatt a kultusza mit sem csökkent, legfeljebb egy kicsit átalakult. Igen, már maguk az ókoriak is tisztelettel néztek fel (le) a mini bogárra, akit talán ez kevéssé izgatott fel, hiszen nem került a kultuszának kulináris középpontjába, vagyis őt nem ették meg, és nem kellett megölni és feláldozni sem. Szóval bátran hajthatta a kis kakigolyókat, miközben a képzeletbeli válla fölött lazán hátraint nekünk: 'tiszteljetek, ha akartok!'. Na jó, ezt nyilván nem tette, de lássuk az egyiptomiak mit láttak benne!

  A ganajtúró bogár a lárváit épp a gömböcbe pottyantja, és ezért készíti a kakigombócot, hogy a felnövekvő nemzedéknek legyen betevője. Vagyis a tápanyagokban, ásványi anyagokban gazdag gombócban fejlődnek ki a kis szkarabeuszok, és a már ismert alakjukban, mini változatban bújnak ki a labdájukból, jóllakva és tettre készen. Az egyiptomiak számára ez az élet körforgását és az újjászületést jelentette, vagyis az egyiptomi vallás és túlvilághit esszenciáját vélték felfedezni ebben a jelenségben. Nem tudom, hogy mennyire igaz az az állítás, miszerint nem tudták, hogy a bogarak petékből kelnek ki, nem gondolom, hogy nem vették volna észre, hiszen sokkal közelebbi kapcsolatban éltek a természettel, mint mi. Szerintem inkább szimbolikusan tekintettek a jelenségre és az élet körforgására koncentráltak, de ez csak a személyes véleményem. Bárhogyan is, a szent szkarabeusz egyik megnyilvánulási formája a szkarabeusz fejű Napisten, Khepre, aki az élet körforgásának a jelképe. Az élet, ami nem csupán az emberi életet jelenti, hanem az égbolt ciklusait is. Hiszen a Nap is reggel felkel, megszületik, majd lehanyatlik és ahogyan a magyar szó is kifejezi, meghal. Az égi pályáján pedig az egyiptomiak szerint egy szkarabeusz görgeti keresztül.

szkarabeuszos karkötő Tutanhamon sírjából. Egyiptom, Királyok Völgye.

  A szkarabeusz-minta az életet, az új életbe vetett hitet, a meglévő élet védelmét jelképezte. Eleinte az élők viselték, majd a múmiák túlvilági felkészítésénél is szép számban tűnnek fel. Háromféle szkarabeusz motívumot különböztetnek meg a kutatók. Az élethű kis figurákat, amelyek megszólalásig olyanok, mintha valódiak lennének, a nyakban viselt amuletteket és a pektoráliszokon viselt szkarabeuszokat. Ez a pektorálisz egy különleges 'ékszer': nyakban viselik, de nem nyaklánc, hanem teljesen rásimul a nagy felületével a viselője mellkasára. Ez lehet elefántcsontból, drágakőből, berakásos, faragott vagy akár készülhet textíliából is, hímzett mintával.

  Valószínűleg azért, mert a tudományos régészet legelőször a kincsekkel megrakott múmiák felé fordult, a szkarabeuszt sokáig a halállal, a halottkultusszal és a túlvilági élettel azonosították. Pedig ez a szépséges bogár az életet jelenti, az élet élni akarását, a létezés gyönyörét!

   A múmiák esetében a szívre helyezett szkarabeusz a megmérettetésnek szól, vagyis amikor a túlvilági bírák 'megmérik a halott szívét', hogy mennyire volt igaz ember, a szkarabeusz segít a mérleget a jó oldalra billenteni. Ebből az amulettből csak egyetlen egyet kapott a halott, ám a szkarabeusz-faragványokból, az élethű bogarakból akár egy egész hadseregnyit is mellé tettek. Ezekre a kis szobrokra általában a Halottak Könyvéből írtak mondatokat, szemelvényeket. A pektorálisz szkarabeusza pedig a kulcscsont kiterjeszkedő ívét követve kinyitott szárnyakkal ábrázolja a bogarat, vagyis mintha a bogár a nyitott szárnyaival védelmezőn a múmia mellkasára borulna. Hihetetlenül szép művészeti alkotások, mind a mai napig lenyűgözőek.

  Bár még mindig lenyűgözőnek tartjuk őket, a kaki-ügy azért sokat rontott a nimbuszán. Egyiptomban ebből még nem csináltak ügyet, de a hálátlan utókor már jóval finnyásabb. A magyar szólásunk is, hogy valaki 'bogaras' azt jelenti, hogy nem egészen okés. Vagy 'bogarat tesz a fülébe' is olyasmit jelent, hogy egy felbujtó gondolatot ültettek el benne, ami nem valószínű, hogy a jó útra vezet. Szóval aki bogaras, az egy úttal furcsa is! Viszont a szkarabeusz mintán ma is lépten-nyomon látni Egyiptom-rajongók ruháján, ékszereken, csecsebecséken.
  Végezetül mit szólnak mindehhez a görögök? Ők úgy tartják, hogy egy bogár görgette fel az Olümposzra Zeusz sasának a tojását, szóval részükről is áll a tisztelet.

Megjegyzések