A mozaikokat gyakran kötjük a rómaiakhoz,
pedig nem ők voltak ám elsők, akik összetört kődarabkákból fantasztikus képeket
raktak ki! Itália földjén a mozaikok az i.e.2.században tűnnek fel,
természetesen görög mintára. Az első mozaikok a falfestést utánozták, vagyis a
padlót, a járófelületet tették izgalmasabbá, csak egy kicsit tartósabb módon. A
mozaik művészet viszont teljesen meghódította a szépre éhes rómaiakat, és rövid
idő alatt a mozaikkészítés mestereivé váltak. Nem csupán fekete-fehér,
nonfiguratív mozaikokat készítettek, hanem izgalmas, színes képeket, amik egész
történeteket mesélnek el. A mozaikok szeretete nem csupán Itáliát, de rövid idő
alatt az egész Római Birodalmat meghódította. Észak-Afrika nem csupán a
lelőhelye a legszebb mozaikoknak, de egész manufaktúrák alakultak a Birodalom
ezen területén, és Africa Provincia nem csupán követte a mozaik-divatot, hanem
ő diktálta! Villákban, magánházakban, középületekben is voltak mozaikok, idővel
nem csak a padlót, hanem a falakat is díszítették vele, sőt bútorok, használati
tárgyak felületeit is mozaikkal vonták be. És ha már a rómaiak rajongtak érte,
nézzük mi is az ő szemükkel ezeket a csodálatos műremekeket! (Persze amit mi ma
már műremeknek tartunk, az az ő korukban a mindennapok része volt, ahogyan a
festett vázák és agyagedények is. De azért a mozaik azért nekik is egy kicsit
luxus volt!)
Egyik kedvenc mozaikom a medvevadászatot
ábrázoló mozaikpadló. Részletgazdag jelenet, alapos kidolgozással. Egy medvét
ejtenek el, a vadászok nagy testű kutyákat is bevetnek. A kutyák agresszíven
vicsorognak, az egyik még hátra is néz, mint minden kutya ma is, aki a
gazdájától vár megerősítést. A medve pedig a maga szelídségével elfogadja azt,
amit a Végzet számára elrendelt. A vadászok pedig lelkesen rohannak a kutyák
nyújtotta biztonságban a leterített vad után.
A vadászat kedvelt időtöltés volt, azt
hiszem az emberiség történetében mindig. A rómaiak is szerettek vadászni, és a
vadállatokat legyőzni, leigázni, megölni, mindig valamiféle dicsőséget
jelentett. A rómaiak szerették a kiömlő vért, és az amfiteátrumokban is
előszeretettel nézték a gladiátorviadalokat. A gladiátorok párharca mellett
nagy népszerűségnek örvendett a venatio,
vagyis a vadászat, amikor az amfiteátrumban nem emberek küzdöttek meg
egymással, hanem egy jól képzett vadász vadállatokat gyilkolt le. Persze a
kérdés sosem hagyott nyugodni, hogy sok állat esetében hogyan vették rá őket a
megfelelően vad és vérszomjas viselkedésre, amikor egy aréna kellős közepén a
legtöbb állat inkább fél. No, de kérdéseket félretéve, a vadászatok
megtekintése és a részvétel ősi hobbi, és ez a medvevadászat is egy pompás
példája ennek.
A mozaikpadlót 1901-ben fedezték fel Baiae-ben, a népszerű római üdülőhelyen (nem messze Nápolytól). Az épület egy hatalmas komplexum, ahonnan pazar kilátás nyílik a Nápolyi-öbölre. Miután az épület egy darabkáját feltárták, a lelkesedés hevében abba is maradt a kutatás. És igen, bármilyen hihetetlen, hogy egy ilyen fantasztikus mozaikot találtak (egész pontosan akkor még csak egy darabkáját), nem folytatták a feltárást. 1906-ban egy darabját kiemelték, hogy egy raktár mélyén pihenjen. 1929-ben egy műkincskereskedő vásárolta meg. Az idők során persze több darabot is kiemeltek, ezek a dirib-darabok végül 1971-ben Amerikába, a híres Getty Múzeumba kerültek. Ma mindössze négy darab képezi a Nápolyi Múzeum tulajdonát, a többi Amerikában van. Tehát így egyben csak könyvekben lehet látni.
A Getty kiállításán csak a képmező látható, az indás keretet ők sem állították ki. Szóval teljes pompájában talán az 1900-as évek elején láthatta bárki is a mozaikot! A furcsa alakja (vagyis hogy nem négyszögletes a mozaikpadló) arra utal, hogy két köríves helyiség közötti teremben kapott helyet a medvevadászatos mozaikpadló. Ez jellemző a fürdők központi helyiségeire, tehát feltehetően a mozaikot tartalmazó épület is fürdő lehetett (vagy egy magánház fürdő részlege).
Megjegyzések
Megjegyzés küldése