Ma már
persze sokkal egyszerűbb a fényképkészítés, hiszen rengeteg digitális eszköz
van, amivel pillanatok alatt profi képeket lehet lőni ezresével és megosztani
az egész világgal. Jó ez? Szerintem nem. De ez van. És mit tettek a rómaiak?
Emlékezni ők is szerettek. Szeretett emberekre, gyerekekre, régi dolgokra, a
letűnt szép napokra. Szóval ők is szerették ám a múlt képesített lenyomatait!
A
görögök lélegzetelállító szobrokat készítettek. Kinek nem ver félre a szíve,
amikor meglát egy tökéletes, isteni szépségű görög szobrot? Na ugye. Isteniek,
hiszen az isteni tökéletességre törekszenek. Vagyis nem élethűek, annak
ellenére, hogy olyan élethűnek tűnnek, hogy az ember úgy érzi, bármikor
leléphetnek a talapzatról. Élethűek, miközben mégsem azok. Micsoda?!? Igen,
élethűek, mert annyira tökéletesek és élettel teliek, mintha hús-vér emberek
lennének. Miközben mégsem azok, hiszen testük, arcuk, vonásaik messze
tökéletesebbek, mint bármelyik emberé. Isteniek és fenségesek, vagyis modell
után készültek, de messze túlszárnyalták az élő modellt. A görögök mindenben az
istenit keresték, a szépségben is.
Természetesen
mindez nem egy döntés eredménye, hanem évszázadok lassú változása. A korai
római szobrok is idealizáltak, vagyis az ábrázoltak esetében sokkal fontosabb a
jellem ábrázolása, mint a test, az arc fizikai valójának lemásolása. Tehát a
portré nem olyan, mint egy fénykép, nem azt mutatja meg, hogy milyen
arcvonásokkal rendelkezett az adott király vagy hadvezér, hanem a művészet jól
kódolt szimbólumainak segítségével azt mutatja meg, hogy milyen ember volt ő:
vagyis a jellemét, a kiemelkedő teljesítményét, és azt, ami kiemelte őt a
többiek közül. Gondoljunk csak a babiloni királyok szakállára! Attól még
nyilván lehetett valaki remek uralkodó, hogy nem született dús, selymesen göndörödő
köldökig érő szakállal! Ez egy ábrázolásmód, a művészet kifejezőeszköze az erős
és hatalmas férfi megjelenítésére.
A
gyerekek a szobrászok és a festők kedves témáivá váltak: előszeretettel
örökítették meg őket játék közben, amikor a figyelmük a játékra, kisállatra
összpontosul, amikor kizárják a külvilágot és átadják magukat annak az önfeledt
felfedezésnek, amit a legtöbb felnőtt már régen leveszített. A vidám
gyermekábrázolásokon újra és újra megcsodálhatjuk azokat a mókás kis
arckifejezéseket, ami miatt ma is imádjuk a gyerekeket szinte folyamatosan
fotózni: őszinték, önfeledtek és kíváncsiak.
Ez egy
lényeges különbség a görög és a római művészet között. A görögök nem törekedtek
az egyéni sajátosságok megörökítésére, a görögök egy kicsit idealisták, egy
kicsit álmodozók, vagyis ők mindenben a tökéletest látták és láttatták, míg a
rómaiak inkább az emberre lettek kíváncsiak, a részletekre, a különbözőségekre.
Nem
csak a síremlékeken találkozunk gyerekábrázolással, hanem életükben is szívesen
megörökítették őket. Érdemes megfigyelni azt is, hogy a gyereksírok, vagyis a gyerekkorban
elhunytak portréin és sírsztéléin a gyerekek sohasem szomorúak, a későbbi
keresztény ikonográfiával ellentétben nem bánatos kis puttóként siratják az
örökkévalóságot, hanem élettel teliek, vidámak, játszanak. Velük vannak a
kedves játékaik, állataik, és az arcuk általában boldogságot tükröz – talán
amilyenek életükben voltak. Még ha felnőttes frizurával vagy felnőttruhában
ábrázolják is őket, akkor is pontosan olyanok, mint a mai gyerekek, amikor
belebújnak a szüleik cipőjébe: imádnivalóan nevetségesek. Tágra nyílt, mindig
kíváncsi szemük és kerek arcocskájuk a legszívszaggatóbb latin sírvers mellett
is félreismerhetetlenül gyermeki. A kicsi fiúk, akiket katonának öltöztettek
be, már nem kisméretű felnőtt, vállán a világ gondjainak súlyával. Ők már
igazán gyerekek, az előredomborodó kerek pocakjukkal és a kurta kis lábukkal.
Aztán jött a kereszténység, és a gyerekek megint nem lehettek gyerekek, vagyis a keresztény kultúrában a gyerekek ábrázolásában visszatért az a szokás, hogy kisméretű felnőttként jelenítik meg. Jónéhány Szűz Mária és Jézus ábrázoláson is a kis Jézus egy felnőtt, morózus ember, aki azért fekszik Mária ölében, mert a pólyával gúzsba kötötték, és a helyzet szemmel láthatóan nincs ínyére az apró embernek. Néha egészen bizarr, amikor az élettől duzzadó Mária ölében egy aszott öregember ül, mint Jézus. Olyan öregen, amilyen öreg sohasem lehetett. És egészen a reneszánszig kellett várni, hogy a művészek újra felfedezzék, hogy a gyerekek nem törpe-felnőttek, és igen, mások, és ebben a másságukban kell/érdemes őket ábrázolni.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése