Ezek az imádkozó mezopotámiai figurák mai szemmel nézve azért egy kicsit bizarrak. A gyapjúszoknyában álló férfiemberek amúgy felsőtestüket illetően meztelenek. Arcukon valamiféle túlvilági, elégedett mosoly, a szemük pedig akkora, mint egy teáscsésze kistányérja. Azt hiszem egy kicsit mindig is tartottam tőlük. De mire való a tudomány, ha nem arra, hogy sötét, babonás hiedelmeket szétoszlassa? Kalandra fel, most az ókori Rómánál régebbre kell utaznunk, tehát irány Mezopotámia!
Az
Enuma Elis valamikor az időszámításunk előtti második
évezredben keletkezett. Akkád nyelvű teremtéseposz, ékes
ékírással rótták, szóval a megfejtésre is sokat kellett várni.
Feltehetően Ugarit városából származik, maga a történet hét
táblából áll, természetesen nem maradt ránk az egész
hiánytalanul. A mezopotámiai kozmológia és teogónia
összefoglalása, vagyis az istenek születése, a világ teremtése,
de legfőképpen annak elmesélése, hogyan lett Marduk a főisten.
Vagyis Marduk története.
Kezdetben
volt a káosz. Ebben az őskatyvaszban volt Apszú (az ősapa) és
Tiamat (az ősanya), akik kezdetben vizeiket összekeverve egy testet
alkottak. Aztán ősanyává és ősapává váltak és utódokat
nemzettek: az isteneket. Gyermekeik: Lahmu, Lahamu, Ansar és Kinsar.
Ám a kis család nem élhetett felhőtlen boldogságban (igaz, még
felhők sem voltak akkoriban), mert a gyerekek folyamatosan zajongtak
és a szüleik idegeire mentek. Erre Mummu azt tanácsolja Apszúnak,
hogy pusztítsa el az utakat, amelyeken ezek az elviselhetetlen
gyermekek járnak (!), mert ha nem találják az utat, maguk is el
fognak veszni és mind meghalnak. Ez az isteni ivadékok fülébe
jutott, és igencsak elcsendesedtek, hogy apjuk a vesztüket kívánja.
Természetesen ők is azonnal cselszövésekbe kezdtek, hogyan
kerülhetnék el a pusztulást. Orvul elaltatták Apszút és Mummút.
Míg aludtak, Apszút megölték, Mummút pedig megláncolták és a
föld mélyére rekesztették el. Tiamat egyedül maradt és bosszút
forralt a leszármazottai ellen (igen, időközben többszörös
nagymama és dédmama lett). Szörnyeket, kígyókat és sárkányokat
teremtett a vérei ellen. Ezt a rettenetes hadsereget csakis Marduk
győzhette le, minden istenek közül a legeslegszebb, a legragyogóbb
és a legbölcsebb. Marduk diadalmaskodott Tiamat felett, majd a
testét kettévágta és megteremtette belőle a világot, az eget és
a földet. És ki bujtogatta Tiamatot, hogy a sajátjai ellen
forduljon? Kingu volt a rossz tanácsadó, ő sutyorgott Tiamat
fülébe. Ezért Marduk úgy döntött, hogy Kingut fel kell áldozni:
a kiömlő vérét agyaggal keverte el és ebből teremtette meg az
embert.
Mindezek
ismeretében nem csoda, ha a mezopotámiai vallás alapja –
hasonlóan az ősi vallásokhoz – az istenek kiengesztelése.
(Igen, vallásnak nevezem, mert a hiedelem olyan lealacsonyító
szó.) Az istenekkel való kapcsolat akkor van rendben, ha az istenek
elégedettek, mi több, boldogok. Hiszen ők teremtették az
emberiséget, és ők tartják egyben az egész világot, hogy az ne
omoljon megint a káoszba. A létezés egy kényes egyensúly. Az
istenek azonban nem mindig szépek és jók és kedvesek, hiszen a
démonok is az ő teremtményeik, egy kicsit istenek, amolyan
természetfeletti lények, akikkel szintén bölcsebb dolog jó
viszonyt ápolni, kedveskedni nekik, még akkor is, ha rosszat
tesznek nekünk, mezopotámiai embereknek. Mi is ugyanolyan teremtett
lények vagyunk, és isteni eredetűek vagyunk, hiszen Kingu kiömlő
véréből lettünk. Minden isteni lény egy kicsit hasonlatos
hozzánk és egy kicsit rokon velünk, tehát nekünk, mezopotámiai
embereknek kutya kötelességünk minden isteni lényt tisztelni és
a kedvükre tenni. Tehát a „rosszakat” is. Őket is boldoggá és
elégedetté kell tennünk, mi több, őket különösen, mert a
randalírozásuk végzetes lehet a törékeny emberi életre nézve.
Az
istenek tiszteletére emelték a templomokat, a zikkuratokat, amik
egyenesen az égbe vezetnek. Mind a mai napig a templom egy
spirituális lépcső a magasabb szférákba, az istenekhez, az
istenhez, az istenihez: bárhogyan is fogalmazzuk, egy olyan állapot
kapuja, ami a lehető legtávolabb van a profántól. Ezek a
templomok fő feladata, hogy az ember imádkozhasson benne. Akár
úgy, mint a régiek, akár úgy, amint a maiak: az ember párbeszédet
folytathat a lelkével, az istenével, magába nézhet, kérdéseket
és válaszokat fogalmazhat meg, eltöprenghet. Tehát a mezopotámiai
templomokban a mezopotámiai emberek imádkoznak. Ám ezt a szent
cselekedetet nem végezhetik szünet nélkül, hiszen a földeket meg
kell művelni, az állatokat el kell látni, az életet meg kell
élni. Ám a mezopotámiai ember nem hiába az istenek ivadéka:
ravasz. Ezért készültek a kis szobrok, hogy imádkozzanak az élő
emberek helyett a templomokban. Vagyis mindenkinek volt egy ilyen
„faragott” alteregója, amit elhelyezhetett a templomban maga
helyett, hogy a folyamatos imádkozás ne szakadjon meg. Ha viszont
otthon, a házi szentélyben volt szükség az imára, a
szobrocskákat hazavitték. Az otthon jólétét őrző kis szobrok,
kisistenek viszont már jól ismertek a rómaiak larariumaiból is.
Azért
a világ elég félelmetes hely egy mezopotámiai szemével. Sosem
tudhatod, hogy épp melyik isten mit forgat a fejében vagy mit
tervez ellened. Persze ott vannak a jósjelek és az álmok, az
ómenek, a különös jelek, amiből következtetni lehet az istenek
szándékaira. És természetesen az asztrológia tudománya, ami
azért nem olyan kispályás buli, mint a béljóslás. Ez egy nagyon
érdekes kérdés, hiszen ma szinte minden tudományos
kinyilatkoztatás hülyeségnek, babonának tartja az asztrológiát.
Ami talán igaz is lehet, hiszen semmilyen tudományos bizonyíték
nem támasztja alá az ellenkezőjét. De mi van, ha valahogyan mégis
működött a dolog? Nem kevés ember hitt benne, vagyonos uralkodók
nem kevés pénzt öltek bele. Talán volt benne igazság, talán
nem. Azt hiszem ezt már sosem fogjuk megtudni. Annyi viszont
bizonyos, hogy az istenekkel bölcsebb jó viszonyt fenntartani,
tehát vedd fel az üdvözült mosolyt, nyisd szép kerekre a
szemeidet és könyörögj az istenekhez! Mert ha az istenek
elégedettek, neked is jó sorod lesz...
Megjegyzések
Megjegyzés küldése