A szépség mindig korfüggő, minden nemzedék, minden kultúra mást és mást ért alatta. Gyakran amit régen szépnek találtak, ma már nem értjük, hogy mit istenítettek rajta. De mi számított szépnek? A mai írásban ennek járok utána!
Ez a már-már szélsőséges szépség-imádat miatt sokáig úgy gondolták, hogy a görög szobrok (amitől ma is elakad a lélegzetünk) nem valódi minta után készültek, hanem idealizáltak, vagyis azt gondolták róluk, hogy a görögök csak megveszekedett módon keresték a fizikai szépséget, és a saját fantáziájukban találták meg. Vagyis: ember ennyire szép és tökéletes nem lehet. Pedig mint a későbbi kutatások kiderítették, ezek a tökéletes testű férfiak, fiatalemberek bizony léteztek! Volt, akinek tökéletes testét szó szerint kiöntötték, mint egy halotti maszkot, mert annyira szépnek találták. Tehát kérem, a lélegzetelállító görög istenek valaha tényleg görög földön jártak!
A nőkkel, a női szépséggel viszont teljesen más a helyzet. Amíg egy férfi szépségét isteni ajándéknak tekintették, addig a női szépségnek volt valami baljós felhangja. Vagyis egy nőnek nem illett szépnek lennie, mármint botrányosan szépnek, hiszen annak volt valami álnok színezete. A női szépség a romlásba taszítja a férfiembert. Kalon kakon – mint Pandóra, akit Zeusz ad az emberiségnek: szép is, de rossz is. Pandóra szép és kegyetlen, mert egy romlott nő, és romlott nő, mert szép. Ördögi kör. Tehát egy nőnek nem túl szerencsés, ha túlságosan szép…
Ezzel együtt vagy ennek ellenére a szépség megítélése folyamatos kérdés volt az ókoriak számára. Előszeretettel rendeztek szépségversenyeket - kallisteia, ahol alaposan kielemezhették a szépség minden apró megnyilvánulását. Itt aztán büntetlenül mustrálhatták a legszebbeket!
A görögök, déli emberek általában sötétebb hajszínűek és a bőrük is sötétebb tónusú, mint az északiaké. Talán emiatt, hogy a világosabb árnyaltok ritkábbak a Földköz-tenger medencéjénél, a világos haj és a fehér bőr kifejezetten szépnek számított, egy magára valamit adó nő lelkesen fehérítette az amúgy csodálatosan bronzos bőrét. Különösen a krétai nők (akik azokat a kis provokatívan szexis mellénykéket hordták) látjuk, hogy az arcuk hófehér, és hajuk nem ritkán vöröses (talán a rosszul sikerült szőkítés eredményeként – mindenesetre szépnek találták). A hajszínezés másik „isteni” módja az aranypor használata volt. Az igazi arany a hajban tényleg nagyon lenyűgöző látvány lehetett. Mi több, isteni.
Homérosz nem részletezte, hogyan fest Helené, mitől szép, mit talál rajta vonzónak és ellenállhatatlannak. Mégis miden sorából süt, hogy ez bizony egy femme-fatale. Nyilván emiatt ma már a mai közízlésnek megfelelően ábrázoljuk Helenét. Pedig ha egy bronzkori szépségideálnak képzeljük el, akkor egészen más képet látunk, mint a mai filmekben. A bronzkori Helenének hófehérre van festve az arca, mindkét oldalon egy-egy piros nap ragyog (talán oda is van tetoválva). Szemei vastagon körbe vannak rajzolva szénnel, a haja pedig lenyírva, egy tincset hagy meg a fején. Ő is kacér kis mellényt visel, ami nem takarja el a fiúsan lapos melleit. Ez a csábító nő pedig kígyókkal játszadozik, akik a karján tekeregnek, minden férfit az ágyába csábít, azután pedig a halálba.
Nos, ilyen antik különbségek vannak a férfi-szépség és a női-szépség között. Hiszen az ókori görögöknél semmi sem történik véletlenül, mindennek oka, célja és funkciója van. A szépségnek is.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése