Középiskolai Homérosz-sommázások alkalmával szokott felmerülni a lakonikus megállapítás, miszerint az Iliász „harcos” eposz, az Odüsszeia pedig a „béke” eposza. Első ránézésre talán igaznak is tűnhet a megállapítás, ám az Odüsszeia már első olvasásra sem tűnik egy kifejezetten „békés” műnek. Na jó, nem dúl éppen véres háború és nem folyik a vér literszám a lapokról, de az erőszak és a hadakozás, az agresszió igencsak fontos eleme az Odüsszeiánk. Mindenesetre a béke eposzának semmiképp sem nevezném. Ahogyan az Iliász Akhilleusz haragja köré épül, úgy az Odüsszeia Odüsszeusz fejlődése kerül bontakozik ki. És bár az Iliász a nagyon rövid idő miatt egy brutálisan feszített tempójú eposz, az Odüsszeia a maga tíz éves bolyongásával egy hosszú fejlődéstörténet, egy önébredés, sőt mai divatos pszichológiai futamokkal élve az örökölt sors kibontakoztatása. Hiszen Odüsszeusz Sziszüphosz leszármazottja, és az Odüsszeia alatt bontakozik ki az igazi énje, a családi öröksége, a valódi leleményessége. Lássuk ezt a nagy kalandot!
Az Iliászban is sokat találkozunk Odüsszeusszal, és lássuk be, nincs okunk gyanakodni, hogy ne lenne elég leleményes. Tényleg vannak frappáns ötletei és megoldásai, de ezek még nem a tudatos furfangosság eredményei. Az igazi Odüsszeusz, a leleményes Odüsszeusz valójában a Trójából való hosszú hazatérés alatt születik meg. Az az Odüsszeusz, akit csodál és tisztel és egyszerre mélységesen megvet az utókor és a világirodalom. Az Odüsszeuszság esszenciája. Az isteni eredetű agyafúrtság, amit Télemakhosz már nem birtokolt.
Tehát Odüsszeusznak van egyfajta adottsága, benne van az isteni szikra, ám ez mégis másként működik, mint Helené szépsége: ennek az adománynak/átoknak ki kell bontakoznia, be kell érnie. És erről szól az Odüsszeia: Odüsszeusz felfedezi a saját képességeit. Hiszen útja során különféle emberekkel/ lényekkel találkozik és szinte észrevétlenül, de egyre jobban képessé válik kezelni és irányítani a helyzeteket, amelyekbe akarva-akarattalanul belekerül. Lássuk ezeket a szitukat!
Ezután Odüsszeusz megérkezett Kirké szigetére. Gyakorlatilag nincstelenül, megalázva, kifosztva. Hiszen amikor elhagyták a küklópszok szigetét, távolodóban Odüsszeusz még odakiáltotta Polüphémosznak a saját nevét, hogy tudja meg a küklópsz, ki bánt el vele. Hiába a társai ellenvetése, Odüsszeusz a saját feje után ment. Ez minden volt, csak leleményes és bölcs döntés nem. Viszont Kirké szigetére már tapasztalatokkal felvértezve lép, erőszakot egyáltalán nem alkalmaz. Na jó, lássuk be azért van egy icipici kivétel, de azt csakis Hermész javaslatára tette, és csakis a saját testi épségének érdekében, hogy elkerülje a további malackodást (szó szerint). És csak fenyíteni kell az istennőt, valódi erőszakra nincs is szükség. És láss csodát, milyen jó alakulnak a dolgok! Az idilli ott-tartózkodásnak Odüsszeusz sem akar véget vetni. Itt már megmutatkozik a diplomácia képessége Odüsszeuszban, és talán a nők terén aratott siker Kirkével szökken szárba a Nauszikaa-kalandban is. Nauszikaa királylánnyal szemben Odüsszeusz alázatos és könyörgő, tud kérni és tiszteletet mutat mások iránt. Igaz, mire a phaiákok szigetére ér, már egy testét elfedő kicsi cafat ruhája sem marad, nem hogy kincsei, szó szerint egy szál neglizsében veti partra a tenger, tehát rá van szorulva a királylány segítségére és könyörületességére. Talán ez a kisemmizettség, talán a kalandozások során szerzett tapasztalatok hatására változik meg Odüsszeusz. A kikónoknál fosztogató gőgös rablóvezér szinte semmiben sem hasonlít a phaiák királylány térdeinél könyörgő Odüsszeuszra.
A legszebb jelenet mégis itt bontakozik ki, Ithakán. Senkiben sem bízik, mindenkit próbára kell tennie, még a saját fiát is, aki valójában szinte idegen a számára, hiszen még csecsemő volt, amikor Odüsszeusz elment. Tehát mindenkinek különféle próbákat eszel ki, hogy meggyőződjön a hűségéről, egyedül az apját látva gyengül el. Az öreg Láertész tesz-vesz a kertben. Szegénységben és nyomorúságban találja őt Odüsszeusz, mégis büszkén, méltósággal. És húsz évnyi keserves élet után elgyengül a szíve, ahogyan az öreg apjára néz és a régi kertjüket szemléli, tele van egész életük emlékeivel. Ez egy gyönyörű jelenet, az isteni ravaszsággal és hermészi logikával megáldott Odüsszeusz újra egy pillanatra emberi, közeli, valóságos figura lesz. Ahogyan az Iliászban Szarpedón halálakor, egy pillanatra megdermed minden, egy pillanatra megfagy az idő és még a föld is elfelejt forogni. Szarpedónt Zeusz siratja, Odüsszeusz és Láertész találkozását pedig az olvasó tenné soha el nem múlóvá. Ez egy felejthetetlen pillanat!
Akkor most béke-könyv az Odüsszeia vagy sem? Azt gondolom nincs igen-nem válasz. Ahogy a világban sem létezik béke. Az Iliász lapjairól szó szerint csöpög a vér és az erőszak, nyers és harcias eposz. Mégis isteni és fenséges, hiszen minden egyes halott hős, Szarpedónt mindig megsiratom és Hektór halála is olyan elkeserítő, de fenséges is egyben. Szemben az Odüsszeia harcai realisztikusabbak (igen, még a Szkülla is), kevésbé hősiesek és kevésbé fenségesek. Emiatt talán nyersebb, mint az Iliász, könyörtelenebb, személytelenebb. Az Iliászban nincsenek alvilági monológok, nem tudjuk meg, hogyan érzi magát Hektór halottan. Semmit sem tudunk a halottak gondolatairól és érzéseiről. Ellenben az Odüsszeia halottai igencsak beszések, és minden egyes megnyilvánulásukkal a halál hiábavalóságát hangoztatják. Talán végszóként azt fogalmaznám meg, hogy a háború, az erőszak, a pusztítás különböző arcait ismerjük meg a két eposzban és az élet illékonyságát, törékenységét. Ez választja el és köti össze a kettőt, és Odüsszeusz, aki az Iliász dühét viszi tovább az Odüsszeiába. Bárhogyan is nézzük, mindkét eposz remekmű, ami rengeteg alkalmat kínál, hogy gondolkodjunk róla és beszéljünk róla!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése