„Megszentelt
törvényük nincs, gyűlésbe se járnak;
laknak
az égbenyuló ormok meredek tetejében,
mélyölü
barlangban, s törvényt kiki lát maga sarja
és
felesége fölött, egymással mitse törődnek.”
(Homérosz:
Odüsszeia IX. ének 1125-115. sorok, Devecseri Gábor fordítása)
Homérosz
szerint a küklópszok vadak és civilizálatlanok, mert nincsenek
törvényeik, nem járnak gyűlésbe, mi több, egyáltalán nem
járnak össze és nem vitatják meg a dolgaikat. A lassan két éve
tartó Covid járvány és a nyomában bekövetkezett lezárások és
elzárások is valami hasonlót tettek velünk, amit a küklópszok
tettek magukkal. Egymástól elzárva élünk, és lássuk be, nem
igazán kommunikálunk egymással. Persze ott a közösségi
virtuális tér, ahol lehet kommunikálni, sőt a lezárások
alatt/óta ezek a platformok új életre keltek, de azért, na.
Nézzük meg egy kicsit alaposabban, hogy milyenek is ezek a
kommunikációs csatornák! Mintha mindenki feje egy befőttesüvegbe
lenne beszorulva: a szelídebbek csendesen dünnyögik a maguk
igazát, a harsány ostobák ordítanak, az agresszívak meg
kötözködnek és próbálnak mindenkit megbántani. Lényegében
semmi különbség nincs a kis szigeteiken izoláltan élő, magányos
küklópszok és közöttünk, akik néhány durva sértést és
vaskos tréfát ordibálnak át egymásnak, odavetett félmondatokkal
kommunikálnak egymással, mit sem törődve a másikkal. Mi is
olyanok lettünk, mint a küklópszok? Magányos vademberek? Igen.
Egy kicsit biztosan.
A
kultúra, a civilizáció egy lassú tanulási folyamat, amit sohasem
lehet abbahagyni, megszakítani, mert hiányában egyetlen
szempillantás alatt a felszínre tör a természet zabolátlan
ősereje. Mint ahogyan a sérülés miatt befogott vadmadarak is
hamar kézhez szoknak, de amikor meggyógyulnak és visszaengedik
őket a természetes közegükbe, hamar visszanyerik a vadságukat.
Talán velünk is valami ilyesmi történik. A baj csak az, hogy
botrányosan sokan vagyunk ezen a kis bolygón, és természetes
ösztöneink és technikai tudásunk birtokában rettenetes károkat
okozunk. Egymásnak is.
Odüsszeusz
tíz évig harcolt Trójában és tíz évig bolyongott, mire
hazatalált. A trójai háború tíz éve, a tíz év szüntelen
csatározás kevésbé viselte meg, mint a Kalüpszó nimfa szigetén
töltött raboskodás (hiába a békés jólét). Trójában az
„övéivel” volt, és mint legfontosabb emberi lét-elemet, a
társasági életet nap mint nap gyakorolhatta. Megbeszélték a
haditervet, kivel mi történt, a miérteket: vagyis társasági
életet éltek, civilizált emberhez méltót. Ezzel szemben Kalüpszó
nimfa nem jelentett társaságot Odüsszeusz számára. Mielőtt
felhördülnétek, hogy ez egy nőgyűlölő dög, ne felejtsétek
el, hogy a legkevésbé sem azzal volt baja, hogy a bájos Kalüpszó
nimfa nő volt. Lássuk, Kirkénél igencsak jól érezte magát a mi
Odüsszeuszunk, olyannyira, hogy nem is ő maga sürgette a távozást,
hanem az istennő figyelmeztette, hogy ideje lenne indulnia. Szóval
Kirké jó társaság volt, de Kalüpszó nem.
Amikor
Odüsszeusz végre hazatérhet Ithakára, a megpróbáltatásainak
koránt sincs vége. Athéné szakadt koldussá változtatja, a kérők
megvetik, becsmérlik, sőt bántalmazzák is. Van tehát társasági
élet, de még sincs. Odüsszeusz mentális egészségét, szellemi
épségét épp az Eumaiosszal kialakuló kapcsolata menti meg. Bár
valaha ura volt a kondásnak, most egy új, tisztelettel teli, de
sokkal egyenlőbb kapcsolat alakul ki közöttük, és végtelen
hosszú sorokon keresztül beszélgetnek egymással. Így áll helyre
az egyensúly és Odüsszeusz újra ember lehet, és miután a kondás
előtt felfedte kilétét és immár nyíltan beszélhet a terveiről,
még koldus alakban is erőre kap, kivirágzik. Eumaiosz bár eleinte
nem hiszi, hogy képesek lesznek szembeszállni a kérők
hadseregével, de bízik Odüsszeuszban, támogatja a
vállalkozásában, és ami a legfontosabb, akkor is mellette áll,
amikor mindez ez öngyilkos küldetésnek tűnik. Ekkora hatalma van
az emberi kapcsolatoknak.
És
pontosan ez az Odüsszeia ereje: a történetek, amik összekötnek.
Szomorú történetek, veszteségek, letűnt szép napok és kitalált
történetek – mégis ezek építik fel az egész Odüsszeiát: a
kapcsolódás egymáshoz. Amikor Penelopé végre felismeri
Odüsszeuszt és boldogan egymásra találnak, Athéné megnyújtja
az éjszaka hosszát, hogy még több idejük legyen beszélgetni. A
hazatérés az elmesélt történetekben és a megosztott kalandokban
rejlik. A szavak hatalma, amelyeket kimondanak egymásnak. A szavak,
a beszéd, amely képessé teszi őket arra, hogy az elmúlt húsz
évet áthidalják és újra egymásra találjanak és újra együtt
lehessenek. Odüsszeusz, Pénelopé, a család és az egész ithakai
közösség.
A
digitális világ és a virtuális találkozás nem egyenértékű a
valódi kapcsolatokkal. Bármennyire is pótolhatónak tűnik a
személyes jelenlét egy párbeszédben, mint kiderült, semmivel sem
lehet helyettesíteni. Mi, emberek már csak ilyenek vagyunk:
szükségünk van egymásra. Hiszen önmagunkat is csak a másik
szemében láthatjuk meg.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése