Mit
adott Homérosz a világnak? A világirodalom azóta is töretetlenül
felülmúlhatatlan gyöngyszemein túl egy halom legendát, mítoszt
és szóbeszédet hagyott maga után. A görögök mind a mai napig
büszkék rá és életben tartják a költészetét. Platón egész
Görögország nevelőjének nevezte, és Aiszkhülosz sem kevesebbet
állított, minthogy ő maga is csak morzsákat csipeget Homérosz
asztaláról. Horatius szerint pedig Homérosztól többet lehet
tanulni, mint az összes görög filozófustól együttvéve. Ki ez
az ember, aki előtt az ókori nagyágyúk térde is megremeg?
Nos,
ezt minden bizonnyal mi, kései utódok már soha sem fogjuk
megtudni. Ugyanis a kortársai, ha írtak is róla bármit, az nem
maradt fenn. Minden, ami Homérosz személyével foglalkozik, jóval
későbbi magánál Homérosznál. És bizony ezek az írások nem
spóroltak a költő halhatatlanná tevésével, de ezek igencsak
anekdota szerűek. Ezzel együtt kilenc(!) teljes életrajz is ránk
maradt, de a jó görögökhöz méltóan ellentmondásosak,
meseszerűek azon túl, hogy a kutatók már rég megdöntötték
ezek szavahihetőségét. A kilenc életrajz nagy részét névtelen
szerző jegyzi, ám kettőnek igencsak illusztris szerzője van: az
egyik Plutarkhosz, a másik Hérodotosz. Persze egyik sem az a
Plutarkhosz és nem az a bizonyos Hérodotosz, akinek neve hallatán
az ember szíve megdobban, hogy végre egy megbízható jó barát a messzi
múltból. Talán valaki más, akit ugyanígy hívtak, vagy egy
lelkes imposztor, aki nem átallotta a nagyok nevét felvenni, hátha
hitelesebbé tudja tenni a mondanivalóját.
Mivel
másunk úgysincs, csak a mesék, hallgassuk meg, mint mond
Homéroszról az az író, aki magát Hérodotosznak nevezi!
Homérosz
beszédes név, azt jelenti hogy vak. A legenda (mármint a most
tárgyalt verzió) szerint Homérosz eredetileg a Melesigenes
nevet kapta és csak később vált 'homérosszá'. Nagyapja
Melanopos, aki egy magnésziai szegény ember volt, és Kümé
városának alapításakor ő is a gyarmatosítók között volt,
bízva egy jobb sorsban. Feleségül vette Omyres lányát, akitől
hamarosan meg is született a lánya, Kritheis. Melanopos
előrelátó volt és lányát rábízta egy argoszi származású
barátjára, Kleanaxra. És milyen jól tette, mert Kritheis
mindkét szülőjét hamar elvesztette, így Kleanax be is válthatta
a fogadalmát barátjának. A lány felnőtt és Kleanaxban nem az
apját látta, hanem egy csinos férfit, és vonzalmát nem is
titkolta. Kleanax szégyenében a lányt tovább küldte egy
barátjához, Ismeniashoz küldte Kümébe. Itt történt,
hogy Kritheis a Meles folyó partján részt vett egy ünnepségen,
ami olyan jól sikerült, hogy ugyanitt szülte meg a kisfiát,
Melesigenest is. Hogy ki az apa? Elvileg lehetne Kleanax is, bár
szerintem kizárhatjuk, mert épp azért küldte el a lányt magától,
mert az vonzódott hozzá. Ismenias, a boiótiai barát? Talán. Egy
isten? Valószínű.
Kritheis
viszont nem maradt sokáig egyedül, a rendes és megbízható és
becsületes Phemios iskolamester elvette feleségül és a kis
Melesigenést sajátjaként nevelgette és szerette. Melesigenés jó
fiú és jó tanítvány volt, apja halálakor átvette az iskoláját,
ami a vezetése alatt messze földön híres lett. Híre eljutott
egészen eljutott a leukádiai Mentes fülébe, aki miután
maga is megtapasztalta Melesigenes zsenialitását, felajánlotta
neki, hogy a hajóján járja be a világot és együtt fedezzék fel
a világ titkait. Melesigenes persze szomjazza a tudást és egy
ilyen csábító ajánlatnak nem tud ellenállni. Együtt járják a
világot és Melesigenes feljegyzéseket készít. Ithaka szigetén
kapott valamiféle szembetegséget, épp amikor az Odüsszeuszról
szóló történeteket gyűjtötte össze. Itt hosszabban időzött,
mivel Mentesnak máshol volt dolga. Mikor Mentes visszament érte,
hogy folytassák útjukat, Melesigenes teljesen megvakult. Nem
utazott többet hanem hazament Szmürnába és megkezdte a költői
munkásságát.
Talán
nem volt egy köldöknézegetős fajta, így hamar újra útnak
indult, hogy vándorként éljen. Neontikhoszban egy Tükhiosz nevű
varga fogadta be és élelmezte, nevezhetjük a vargát Homérosz
első hivatalos rajongójának, mivel nagyra tartotta a költészetét
és ezért cserébe el is szállásolta. A legenda szerzője még
azzal is hitelesebbé teszi a történetet, hogy ő a saját szemével
látta azt a helyet Neontikhoszban, ahol a vak költő szavalta a
szerzeményeit!
Sikert
sikerre halmozott és visszatért szülővárosába, Kümébe, ahol
megkérte a városi tanácsot, hogy tartsák el őt közköltségen,
cserébe halhatatlan hírnevet ad a városnak. Persze a kis
nyomorultak már akkor sem láttak tovább az orruknál, és inkább
haljon éhen mindenki, csak nekik jó legyen, azt mondták, hogy „nem
lehet minden homéroszt befogadni, mert akkor az összes haszontalan
oda fog tódulni és a kincstár azonnal kiürül”. Szóval így
lett Melesigenes Homérosz, aki csalódottan továbbvándorolt, és
bár ihletmentes átkot szórt a városra egy költeményben, épp
ezzel tette a várost halhatatlanná.
Homérosz
Phókaiába ment, ahol egy Thesztoridész nevű iskolamester
ajánlotta fel a segítségét és éléskamráját. Állítólag itt
és ekkor született meg a Kis Iliász. Ám
Thesztoridész fogta az elkészült művet, Khioszra száguldozott
vele és a sajátjaként árulta. A nem kevés vagyon mellett szép
kis hírnévre is szert tett, ám Homérosz megneszelte az árulást,
a nyomába eredt, de Thesztoridész továbbállt. Homérosz viszont
ott maradt Khioszon, megnősült, iskolát alapított és két lány
papája lett. Megírta az Iliászt és az Odüsszeiát és már
életében hihetetlen népszerűségre tett szert. Rajongói
javaslatára elindult Athénbe. Ám oda sosem érkezett meg, mert
Iósz szigetén megbetegedett és hosszan időzött. Állítólag a
tengerparton halászfiúk olyan találós mesét adtak föl neki,
amit nem tudott megfejteni. Itt halt meg és a tengerparton temették
el. A sziget lakosai ezt írták a sírkövére:
Szent
tetemet takar a föld itt, amaz isteni költőt,
Hősök
híre-nevét ki dicsővé tette, Homerost.
Végezetül
a legenda írója úgy véli, hogy Homérosz Xerxész hadjárata
előtt 622 évvel született, tehát ő i.e.1102-re teszi Homérosz
születését. Ez már csak azért is érdekes, mert Hérodotosz a
történeti munkájában nem 1102-re, hanem a IX. század közepére
teszi Homérosz születését: „Hesiodost... és Homerost korra
nézve 400 évvel tartom magamnál korábbinak és nem többel.”
(Herodotosz II.54.)
Bármi
is az igazság, ez egy szép történet, és én szeretem a szép
történeteket akkor is, ha nem igazak!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése