Manapság nagy divatja van a piálós játékoknak. Bárhogyan is szépítjük a dolgot és próbáljuk játékos formába csomagolni, a cél az önfeledt és totális lerészegedés. Meg különben is, a közös lerészegedésnek van valami kulturális felhangja. De mi a helyzet az ókoriakkal? Ők talán civilizáltabbak voltak nálunk? Az ókori szimpóziumokról olvasva (ha csak Platón Lakomájára gondolunk) azért a filozofikus ivás nem egészen a megfontolt, józan borélvezet mértékletes fogyasztását tükrözi. Már az ókorban is ismerték a függőséget, az alkoholizmust és természetesen a részegség minden fajtáját és fokozatát. Pontosan erről szól az ókor egy népszerű játéka, a kottabos.
Ez egy
olyan fajta játék, amit józanul biztosan senki sem játszana, viszont teljesen
lerészegedve sem lehet, szóval amolyan spicces, enyhén ittas, becsiccsentett
állapotban bontakozik ki a játék lényege. Egy hosszú botot állítottak fel,
aminek a tetejére egy másik botot fektettek keresztbe, amiről egy-egy csésze
lógott le, mint egy mérleg két serpenyője. A versenyzőknek ezekbe a csészékbe
kellett beletalálni. Célozni borral és szájjal kellett, a kevésbé vizuális
embereknek mondom: bele kellett köpni a csészébe. A két csésze alatt egy-egy
bronz szobrocska volt, és a cél az volt, hogy a csésze meglökje az alatta lévő
bronzfigurát.
Ennek egy egyszerűbb változata, amikor egy
vízzel telt edénybe több kisebb, üres csészét merítenek, és ebbe kell ajkuk
csücsörítésének segítségével a résztvevőknek belejuttatni a bort (vagyis az
üres csészékbe kell köpködni). Nem kis köpetekről van ám szó, hanem az üres
csészéket el kell süllyeszteni. Az nyer, aki a legtöbb csészét tudja
elsüllyeszteni. Nyilván a csészék másodlagos feltöltése közben a verseny
résztvevői tetemes mennyiségű bort eresztettek le a saját torkukon is.
Maga a játék szicíliai eredetű, ám igen keveset tudunk róla, mert a források igen ellentmondásosak. Vagy talán annyira egyértelmű és nyilvánvaló volt, hogy kár lett volna írni róla. Athenaeosnál olvashatunk egy olyan játékoról, amikor is Eróst és Hymenaeost játszottak. Egy ezüst tányér volt felállítva. A játék bírája Ganümédész volt, aki egy koszorút tartott a kezében. A szokásos Manes szobor helyett Hébé istennő szobra volt a célpont, amit el kellett találni. A sors akarata szerint Hymenaeos célzott először, de ő túllőtt a célon. Utána Erós következett, aki így fohászkodott anyjához, Aphroditéhez:
„Kimerte a teret biztos
tekintetével
S a távolból doba a cél
fele borát.
Nektárja édes cseppjei
repültenek fel
A kép feje felé, keresve
cél sorát;
A légből hangosan esett le
üstökére,
Habzó nektárnak édes
cseppje mind.
A kedves tiszta kép, mint
az, a kit baj ére
Könnyezni látszik, Vénusfi
örömmel int.”
A
kottabost használták szerelmi jóslatokra is: a borral megtelő edény hangjából
olvasták ki a szerelmi kérdésre adott választ, vagyis az edény hangja a
szerelmes hangján szólalt meg (nyilván kellő mennyiségű bor után már egy bégető
birka hangja is a szerelmes hangját hallatja).
A görögöknél még hatalmas népszerűségnek örvendett a kottabos, a rómaiaknál már kezdett divatjamúlttá válni. Vagy legalábbis azon minimális irodalmi emlékek szerint, amik ránk maradtak. Viszont a játék úgy tűnik, ma is él és virul, tehát inkább hiszek a szokás egyfajta underground túlélésében, mintsem a teljes kihalásában.
Móra Ferenc 'Aranykoporsó' című regényében is van egy jelenet, ami a kottabost örökíti meg:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése