Az előző írásban már foglalkoztam a vörösalakos vázafestészettel, és bár kronológiailag megcseréltem a sorrendet, lássuk most a feketealakos vázafestészet miértjeit és mikéntjeit!
Az
edények, vázák, ivó- és tárolóalkalmatosságok nagy része agyagból készült. Ez
egy olcsó, könnyen hozzáférhető alapanyag, nagy mennyiségben rendelkezésre áll,
és az agyag edények a társadalom nagy része számára elérhetőek. Éppen ezért a
régészeti feltárások során nagy számban kerülnek elő, többek között azért is,
mert bár könnyen törnek, repednek, de ritkán semmisülnek meg, ritkán zúzódnak
porrá: egy kis darab általában megmarad belőlük. Ezek a kis szilánkok kiváló
jelzői lehetnek koroknak és időszakoknak, nekünk, múzeumlátogatóknak és
érdeklődőknek pedig rengeteg érdekes dolgot árulnak el az ókori emberek
mindennapjairól.
A
feketealakos vázafestészet jóval korábban alakult ki, mint a vörösalakos. Ebben
az esetben az alakok, a mintázat jelenik meg a fekete színnel, és a 'háttér'
pedig az agyag természetes vörös színe. Az i.e.7.századra már széles körben
elterjedt görögföldön, és egészen az i.e.2.századig jelen vannak a görög
hétköznapokban. Művészeti központja Korinthosz, majd később Athén, de híres
feketealakos vázafestő központok vannak Lakóniában, Boiótiában és Itáliában is.
Természetesen az itáliai vázafestészet stílusát erősen áthatotta az etruszk
művészet, így ott egy más stílusú művészet fejlődött ki. A görög feketealakos
edényeket etruszk területekre is exportálták, ám ezek a darabok nem a görög
művészeti irányzatokat, nem a korabeli görög kánont követték, hanem az etruszk
piac igényeihez igazodtak. Idővel az etruszkok is elkészítették a maguk
feketalakos vázáit, amelyek technikájukban a görög előképet utánozzák, de az
ábrázolásukat tekintve már teljesen az etrusz ízlést követik.
A
fekete alakok esetében a finomabb részleteket karcolt vonalak jelzik, és
szemben a vörös alakokkal, a figurák kevésbé kidolgozottak. Néhány készítőt név
szerint is ismerünk (mint Exekiasz), néhányan csak egy szerény monogramot vagy
nevük kezdőbetűjét hagyták ránk, sok vázafestőt pedig a stílusáról lehet
felismerni (mármint a festési stílusnak adott gyűjtőnéven számon tartott
vázák).
A
kézművesek az ókori Görögországban nem voltak megbecsült tagjai a társadalomnak:
kétkezi munkát végezni nem volt polgárnak való. Épp ezért a felszabadított
rabszolgák, az idegenek és a rabszolgák végeztek ilyen munkákat. Ide tartozik
az agyagművesség is. Bár ma már leesik az állunk a hihetetlen és utánozhatatlan
remekművektől, ám a készítői nem arathatták le még életükben a dicsőség
babérjait. Egy teljes jogú polgárnak nem illett ilyesmivel foglalkoznia, noha
maguk a polgárok és a magasabb társadalmi osztályok is lelkes rajongói voltak a
szépségnek, a szép edényeknek és használati tárgyaknak.
A
vázák, edények festését még a kiégetés előtt készítették el. Ez egy nagyon
izgalmas dolog, mert hiába készül el a remek festmény, a végleges forma és
figura csakis a kiégetés után válik láthatóvá, és itt bizony érhetik még
meglepetések az embert. Sok antik agyagműves műhelyt ismerünk, és szép számban
kerültek elő olyan edények is, amelyek nem is kerültek kiégetésre, vagy a
kiégetés után derült ki, hogy a festés nem sikerült tökéletesre. Ezek akkor
hulladékok voltak, ma már fontos forrásai a kor megismerésének. Az edények
közismert megjelenése, a selymes fényű, meleg, vörös felület a kiégetés után
jelenik meg, tehát a ki nem égetett edények bizony nagyon másképp festenek!
És legyen szó bár vörösalakos, bár feketealakos festett edényekről, el tudom képzelni, hogy milyen remekül festhettek a gazdagon terített asztalon! Egy kicsit olyanok voltak, mint a mai képregények: minden edénynek története volt. És nem magának az edénynek a saját élettörténetére gondolok, hanem a rajtuk megjelenített képekre. Ezek a képek, azon túl, hogy csodálatosak és szépek és elnyűgözőek, élő képek, mesélnek, mint nekünk a több képkockára bontott képregények. Ezek a képek egyetlen 'kockában” mesélnek el rengeteg dolgot, ki kell bontani őket. Egy-egy mitológiai jelenet is a maga jelentésén túl a korszellem értelmezésében új és új tartalmat, árnyalatot, színezetet nyert, és az örök történetek új és új aktualitással vettek részt az emberek életében, mindennapjaiban. Ahogyan minden kor újrameséli a mítoszokat, már az ókori emberek is értelmezték maguknak az ősi történeteket. Talán nem is különbözünk annyira tőlük, mint gondoljuk!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése