Van egy igazán izgalmas és szenzációs leletünk itt Budapesten, ami méltán lehet(ne) világhíres, mégpedig egy aranyozott római sisak. Igazán kevés ilyen pompás darab került elő eddig, a miénken pedig szépen kidolgozott mini domborművek is láthatók. Még nem is hallottál róla? Nahát!
a restaurált sisak |
Először is a sisak anyaga vas, tehát ez egy vassisak, amire arany lemezeket rögzítettek. Tehát nem egy színarany sisak, hanem „be van vonva”. Ezenkívül a felületét ékkövek díszítik, amit a kutatók jól le is fitymáltak, hogy nem valódi drágakövek. Az antik ember fogalmai a drágakövekről erősen eltértek a mi, mai elképzeléseinktől. Gondoljunk csak a homéroszi világképre: ami szép, az jó, és ami jó, természeténél fogva szép. Tehát a sisakba foglalt köveknek nem a fizikai értéke számít, hanem a szépsége. És elég egyetlen pillantást vetni a restaurált sisakra, hogy megértsük, a mai értelemben vett drágakövek nélkül is káprázatos látványt nyújt!
Díszítésképp apró domborművek is vannak a
sisakon: szárnyas Victoria (győzelem istennő a ragyogó harcosok tiszteletére),
lépkedő oroszlán és Iuppiter Conservator (védelmező Iuppiter) és egy sajnos
erősen megrongálódott képmező, amit már nem lehet kivenni, hogy mit ábrázolt.
Nagy Géza szerint még egy kratérnak kellene lennie, így a sisakon ábrázolt
szimbolika a Mithras-kultuszhoz kapcsolódik.
Felirat is volt ám a sisakon, ám Danuvius
isten az évszázadok alatt szinte olvashatatlanná torzította. Egy OR és egy M
betű vehető ki, többet Nagy Géza sem tudott megállapítani.
A másik érdekessége, hogy bár római
készítmény, mégsem igazán római sisak, hiszen a barbároknak készítették.
Micsoda? Aranysisak? Barbároknak? Contra Aquincumban?!? Értem, nekem is a
torkomban dobogott a szívem, miközben ezeket a sorokat olvastam. És igen,
megint ott tartunk, hogy eltelt 123 év, és a régészek és a kutatók nemzedékei
tudtak ellenállni ennek az izgalmas bizsergésnek, ami a kíváncsi embert tüzeli.
De a válaszokat továbbra is Nagy Géza adja meg. 1900-ban. Legyen ez a cikk
tisztelgés a munkássága előtt, amiért egy régészeti tanulmányból egy izgalmas,
kalandos nyomozást tárt elénk, és ennyi év távlatából is inspiráló írás.
A tanulmány kontextusba helyezi a sisakot,
vagyis számba veszi az akkor ismert, hozzá hasonló vagy valamilyen
tulajdonságában rokon vonásokat mutató leletekkel. Természetesen azokat a
sisakokat, amiket már 1900 előtt is ismertek. Többek között ezért is nagyon
izgalmas lenne foglalkozni a sisakkal napjainkban is, hiszen a közben eltelt
idő alatt számtalan új lelet került elő és sok új felfedezés történt. Ezért is
furcsák a későbbi írások, amik az első tanulmány Monarchia-világát idézik.
Tehát lenne mit számba venni...
egy 1979-es kép a sisakról |
Aztán ott a híres lechfeldi sisak, amit
pedig állítólag egy múmiafejen (!) találtak. Végig ilyen izgalmas ám a
tanulmány, tele rég elfeledett kincsekkel, amiket nemcsak az emlékezet nem őrzött
meg, hanem valahol a történelem sodrában elvesztek. Mintha egy elsüllyedt
múzeumban sétálnánk...
Mindegyik sisak egy kicsit hasonlít is a miénkre, meg nem is. A konklúzió pedig az, hogy bár hasonlítanak, össze lehet kapcsolni a különböző leleteket, ám mégsem azonosak. Valami sosem stimmel. Valami más. Római, de mégsem az. Nagy Géza szerint egy jazig (jász) fejedelem számára készülhetett. De miért? Ki készíthette? Viselte a gazdája? Csatában viselte, vagy csak parádés felvonulásokon erődemonstrációként öltötte magára? Egyáltalán valaha is viselte bárki is ezt a sisakot, vagy csak egy gazdag ajándék volt, a bizalom megvásárlásának eszköze, aztán egy láda mélyén tengette napjait?
a sisak az Aquincumi Múzeumban |
A sisakot III-IV. századinak tartják. A híd
építésekor a római kori Contra Aquincum területét bolygatták meg, ennek a
régészeti feltárása egy kicsit később történt meg. Contra Aquincum, a régi Eskü
tér, a mai Március 15. tér, katonai erőd a Duna pesti oldalán, a 'Barbár'
parton, hiszen Aquincum, Pannonia Provincia és a római kultúra a Duna budai
oldalát jelenti. Contra Aquincum amolyan előretolt helyőrség, a dunai átkelők
ellenőrzésére és a barbár területek felügyeletére szolgáló római fennhatóság. A
kérdés mindig az, itt a keleti végeken, hogy ami római, az valójában mennyire
római. Hiszen láthatjuk a sírköveket, hogy bár névlegesen ugyan romanizálódtak
az 'őslakosok', de a lelkükben és gyakran a viseletükben (különösen a nők)
aligha. És mi a helyzet a nem őslakosokkal, a későbbi betelepülőkkel? A perzsa
népek, akik magukkal hozták Mithras tiszteletét, a 'barbár oldalról'
áttelepültek, és azok, akik a római birodalom kényelemét hátrahagyva a
barbárokhoz csatlakoztak?
Az ókori világot a rómaiak szemén keresztül
nézzük. Nyilván, a győztesek írják a történelmet, de jelen esetben ez nem
feltétlenül igaz. Itt, Magyarországon hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy van
a római birodalom, meg a nagy büdös barbár semmi. Barbárok. Olyan kellemes
gyűjtőfogalom arra, hogy valójában nem ismerjük a Kárpát-medence népeit. Kik
ezek a barbárok? Germánok? Kelták? Jazigok, perzsák? Lássuk be, nem tudjuk
biztosan. Csak úgy barbárok, gyűjtőfogalom mindazokra a népekre, akik nem
vették fel (teljes mértékben) a római kultúrát. Oké. De fordítsuk meg a
kérdést: mennyire rómaiak a rómaiak itt, a Duna mentén? Talán nem is annyira
éles ez a különbség, mint azt gondolnánk.
Miért kap egy barbár (felvállaltan nem
római) egy római sisakot? És miért 'római jellegű' a sisak, ha mégsem egy
rómaié? A birodalmi sasból sem csináltak kitűzőt, hogy minden marha magán
viselje, akinek tetszik. Kapta a sisakot? Zsákmányolta? Megfizette?
Átalakították a számára? Egyedi darab volt vagy több ilyen is készült (mint egy
diplomáciai repi-ajándék)? Ki adta ennek a nem római valakinek? És legfőképp
MIÉRT?
A sisak rengeteg új kérdést vet fel, amelyek
messze túlmutatnak egy ókori lelet kérdésén. Talán egzakt válaszokat sosem
kapunk, viszont a keresést nem hagyhatjuk abba. És a sisak sokat látott a
világból, még akkor is, ha az élete nagy részét a Duna iszapjában töltötte.
Van egy arany sisakunk. Egy pompás lelet, értékes műtárgy, letűnt korok tanúja, gondolatok elindítója. Ne hagyjuk, hogy a közöny temesse el!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése