Azok a szép szőkék...

    Talán napjaink legdivatosabb színe a szőke haj. Nők milliói szőkítik a hajukat, legyen bár az eredeti hajszínük ébenfekete vagy akár vörös. Semmi nem számít, a jó ízlés elbújik a sarokba, ha szőke fürtökről van szó. Valamiért ezt a színt tartjuk a legszebbnek. Sőt. A szépségen túlmenően a másodlagosan annyi jelentés rakódott rá, hogy a szépségen túl boldogságot, kiegyensúlyozottságot, harmóniát, fiatalságot és számtalan más fogalmat jelent. Nekem is megvolt a magam szőke-korszaka. Persze egy fekete brezsnyev-szemöldökkel belátom ez inkább nevetséges. Mi több, a Barbik közül is a kedvenc Barbik mindig a szőkék voltak, a barnák csak amolyan másod-hegedűsek lehettek. Szóval valami elemi vonzalmunk van a szőke fürtök iránt, akkor is, ha szemmel láthatóan mesterséges, ha csak illúzió, ha tudjuk, hogy meg akarnak minket vezetni. De mi a helyzet az ókorral? Akkor is ilyen átható erejű volt a szőke hajzuhatag?

    Naná, hogy igen! De nem egészen úgy, ahogyan ma azt gondolnánk. A görögök és a rómaiak általában kicsit sötétebb tónusúak, mint mi, magyarok. Mondom, általában, hiszen ott a szőke Meneláosz az Iliászban, Akhilleuszról nem is beszélve (és személyes favoritom, Rhadamanthüsz). Hosszú, lobogó szőke fürtökkel mészárolták végig az egész Iliászt. És az istenek közül, a legbájosabb istennő, a szépség istennője, Aphrodithé is szőkeként szerepel az ókori szerzőknél, majd később a reneszánsz festőknél. Tehát szőkének lenni szépség vagy csak állapot? Vagy valami pozitív ki nem mondott jellemzőt is elárul a gyanútlan szemlélőnek? Szerintem igen. Főként a szépség istennőjének szőke haja üzen egyfajta ártatlanságot, romlatlanságot (bár mi tudjuk jól, hogy Aphrodité bizony igencsak csalfa és megbízhatatlan istennő, nem szabad vele ujjat húzni). Az üzenete mindenképp egy ősibb, szűziesebb, természetes állapot, egy boldog Aranykor, hiszen maga az egészségtől csillogó szőke tincsek is a folyékony aranyat juttatják eszünkbe. Távoli és elérhetetlen, megközelíthetetlen, mégis vonzó, hívogató, elbájoló. Visszacsábít az emberiség létezésének bölcsőjébe, a boldog és harmonikus Aranykorba, amikor minden szép és jó volt.

    Róma a hódításaival számtalan népet leigázott, beolvasztott magába, szép szóval illetve a folyamatot: romanizálta a barbárokat. És ott voltak a germánok, kelták, akik között hemzsegett a természetes szőke, a boldog Aranykor két lábon járó barmai. Barmok, hiszen a rómaiak mindenkit barbárnak és baromnak tartottak, aki nem született római. Mivel az ősök tisztelete nagyon fontos része a római kultúrának, a felmenőiket számon tartották, így nem volt könnyű a romanizálódás egy ilyen kritikus társadalomban... Szóval ezek a szőke barbárok a maguk összes barbarizmusával bizony az idilli, természet és istenközeli életmódot juttatták a rómaiak eszébe. A római embereszmény az eke szarvánál álló büszke férfi, aki maga műveli a földjét, paraszti életet él és naivan ártatlan, ám ha úgy hozza a szükség, mégiscsak egy minden hájjal megkent római. Kicsit ellentmondásos, mint a római konyha, de fogadjuk el. Hiszen így szeretjük őket! Tehát jönnek ezek a romlatlan barbárok, szőkén, mint a dúlt Akhilleusz a bevehetetlen Trója falainál, és minden lesajnált barbarizmusukkal és rómaiatlanságukkal együtt valahol pontosan úgy élnek, ahogyan a mi derék és sötét hajú polgáraink szeretnének. Mit tesz a római? Levágja a szűke hajakat (néha fejjel együtt) és parókát készít belőle!

    A római nők rajongtak a szép szőke parókákért. A szépség és divat elszánt harcosai nem rettentek vissza attól sem, hogy a saját hajukat fessék be szőkére. A szőkítés ma is az egyik legkockázatosabb frizurászati beavatkozás (bár lelkesen tagadják), pláne az ókorban, amikor még az alkímia nem állt a szépség szolgálatába. Mit tehettek? Például lehet vizelettel szőkíteni. Hosszan kell benne áztatni a hajat, és mivel főként maró hatású, a színt ugyan kiszívja, de nem az áhított mézes-arany szőke színt eredményezi, hanem a mérgezett patkányok vöröses-szőkés bundáját... Nem volt ritka, hogy valaki a saját haját elvesztette a festési kísérletek miatt, de ez nem törte meg a lelkes rajongást az aranyszín fürtök iránt.

    Változást a prostitúció hozott. Az örömlányok előszeretettel hordtak szőke parókát, vagy festették be a saját hajukat, hiszen ez volt a legszexisebb szín. Gyorsan elterjedt a prostik körében a divat, és mivel már mindenki csinálja, fordul egyet a kocka, és az úrinő többé nem festi szőkére a haját, hiszen az a kéjnők divatja. Így a szőke haj maradt a nyilvánosházak és a fizetős hölgyek sajátja. Messalina, Claudius császár hírhedt felesége állítólag maga is nagy rajongója volt a szőke parókáknak, és egy loknis darabot a fejébe csapva randalírozta végig az éjszakákat. Talán innen ered a szőkék kettős megítélése a mai korunkban is: szép, szép, de azért romlott is...

Megjegyzések