Mert bizony az ember nem csak testi táplálékkal él, hanem bizony szellemivel is. Mai korunkban erény a szép test, amit gazdája nagy gonddal ápol, kezel és tart hihetetlen kondícióban. Fiatalabbnak, fittnek, egészségesnek kinézni fontos dolog. Sokat foglalkozunk a kinézetünkkel, a testünkkel – és így másokat is a kinézetük, a testük alapján ítélünk meg, hogy mennyit törődik a küllemével, mennyi időt és energiát áldoz a testére. De törődünk a szellemünkkel? Azzal azért nem ennyit. Persze, egy szétolvasott agyat nem lehet megvillantani a strandon, mint egy barnán csillogó bicepszet. De azért a jó szellemi képességekkel is lehet előnyökre szert tenni, és egy kis mentális fitnesz sosem árt! Tartsatok velem egy igazi szellemi kondizásra: egy héten keresztül Musonius Rufus tanításaiban fogjuk edzeni a szellemünket és remélhetőleg a kihívás végére erényes életű filozófusokként feszíthetünk a szellemi strandon!
Miért épp Musonius Rufus? Számomra igen kedves sztoikus filozófus, nem csupán a tanításait találom vonzónak és követhetőnek, hanem az életét is. Bár igen keveset tudunk róla, mégis híres arról, hogy őt tartják a római Szókratésznek. A halhatatlan mestert nem csupán a tanításaiban követte, hanem egyike azon kevés filozófusoknak, akik úgy is éltek, ahogyan beszéltek. Vagyis számára a filozófia nem szócséplés, nem nyakatekert érvelések halmaza, hanem kézzel fogható, valóságos dolog: a filozófia számára útmutató a jó élethez. Emellett a filozófiája középpontjában nem elméleti dolgok állnak, hanem a való élet, a mindennapi élet, azok a kérdések, amivel az ember biztosan szembesül az élete során. Musonius filozófiája a realitásokhoz kötődik, egyáltalán nem elvont, hanem élő, valódi. De lássuk dióhéjban, hogy ki is ez a Musonius Rufus!
Etruszk családból származik, Volsinii-ben született valamikor az 1. század folyamán. A mai tudósok az egyik legnagyobb sztoikus filozófusként tartják számon, Szókratész »tanítványaként« és önmaga miatt is. Hasonlóan a nagy filozófus mesterhez, Musonius sem írta le a tanításait (vagy leírta ugyan, csak nem maradt ránk), hanem amit ma tudunk róla, az mind a tanítványaitól, követőitől származik. A Gondolat Kiadó az Electa sorozatában megjelent Musonius fennmaradt töredékei (Hieroklész töredékei és Kebész táblaképe szerepel még a kötetben) Steiger Kornél fordításában és kiváló jegyzeteivel.
Musonius abban is követte a híres sztoikus filozófust, hogy önszántából sosem hagyta el Rómát (eltekintve egy rövidebb-hosszabb száműzetéstől, amit Nerónak köszönhetett). Egy róla fennmaradt történet szerint épp egy börtönben megláncolva raboskodott, amikor egy követője felajánlotta neki a segítségét. Musonius illedelmesen megköszönte, de nem élt a lehetőséggel. Erre a tanítvány emlékeztette a mestert, hogy Szókratész sem kért a felajánlott segítségből, ezért bíróság elé idézték, ahol halálra is ítélték. Musonius erre azt válaszolta, hogy ő ha bíróság elé fog kerülni, meg fogja védeni magát. Mert Szókratész nem törődött vele, hogy megvédje magát, de ő nem fog így cselekedni. Hogy mi lett a dolog kimenetele, egyáltalán sor került-e erre a bizonyos tárgyalásra, nem tudjuk. Ez is csak egy legenda Musonius életéről, ami vagy igaz, vagy nem, inkább a jellemét hivatott bemutatni.
A filozófia nem csupán a helyes gondolkodás, a helyes viselkedés megerősítésére szolgál, hanem a rossz, téves gondolatok és a helytelen viselkedés kigyepálására is, mint a hiúság, lustaság, féltékenység, indulatosság. Erre a helyes gondolkodásra való nevelés és az egyén, az ember hosszas gondolkodása a legalkalmasabb. Szerinte a tanítványt nem győzködni kell, nem „beletömni” a tudást, hanem elvetni a magokat, és hagyni, hogy a gondolatok szárba szökkenjenek a lelkében.
Lehet Szókratész nem értett volna vele egyet a nők oktatásának kérdésében, de abban biztosan mindketten megegyeztek volna, hogy a filozófia tanulmányozása a legalkalmasabb arra, hogy az ember egy kicsit jobbá váljon az életében.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése