Kerényi
Károly: Görög mitológia
III.
Orpheus és Eurydiké
El
sem tudjuk képzelni az Argót Orpheus, a csodálatos énekes és
lantos nélkül. Már a régi művészek is gyakran ábrázolták az
Argonauták közt. Ha valaki, épp ő lehetett hasznára a hadnak,
mely a Túlvilágba akart behatolni. Hiszen Orpheus arról lett
híres, hogy egymaga is vállalta a veszélyes alvilági utat. Nem ő
volt az istenekről és a hősökről szóló történetekben az
első, akiről azt mesélték: énekével és lantjátékával - a
kettő együtt egy művészeti ág volt - csodákat művelt. Tudjuk,
hogy Hermés találta föl a lantot, és ő volt az első, aki
lantkísérettel énekelt. Az
istenek közül a bátyjának, Apollónnak ajándékozta a lantot, a
hérószok közül egy másik testvérének, aki később ellenséges
viszonyba került Apollónnal: Amphiónnak. A hagyomány szerint a
madarak megszámlálhatatlan rajokban keringtek Orpheus feje fölött,
s a halak magasra ugráltak feléje a sötétkék tengerből, úgy
hatott rájuk az éneke. Látjuk őt, lanttal a kezében, az Argón.
De amikor azt halljuk, hogy éneke még a köveket és a fákat is
megindította, akkor
Thébai falai jutnak eszünkbe, melyek Amphión lantszavára nőttek
magasra. Az egyetlen cselekedet, amit egyedül Orpheus hajtott végre,
az volt, hogy énekével mindent lenyűgözött, ami vad, még az
Alvilág vad hatalmasságait is, és eljutott egészen Persephonéig.
Ez a vállalkozása Perseus és Héraklés, Théseus és Iasón mellé
állítja a görög hérószok sorában.
Tiszteletét
egy nagy közösség tartotta fenn; ez azt vallotta, olyan könyvek
vannak a birtokában, melyek magukban foglalják Orpheus
kinyilatkoztatásait, beszámol bennük alvilágjárásáról, és
elmondja mindazt, amit ott lent tanult, majd a földön tanított és
alapított. Egyetlen törzshöz vagy nemzetséghez sem tartozott
szorosabban, mint tanítványaihoz és híveihez. Egyébként a
történetek - és kultuszhelyei is - elsősorban az Olympos
vidékéhez fűzik, s csak azután a még északabbra fekvő
tájakhoz. Az összes elbeszélések szerint valamelyik Múzsának
volt a fia, a legtöbb szerint Kalliopéé.
Fiának és
tanítványának a
Musaios nevet adták, vagy pedig egy Musaios, „a Múzsák embere"
nevű férfi apjává tették őt, aki már a fia előtt „a Múzsák
embere" volt. S ha „múzsai", akkor alighanem „apollóni"
is volt kezdettől fogva. Apollónt
tartották isteni
apjának: így apollóni alaptermészete kétszeresen is
megnyilvánult, anyja révén és apja révén is. [m azok, akik
többet akartak tudni származásáról és születéséről, az
apját Oiagrosnak nevezték. Ne
bocsátkozzunk itt annak vizsgálatába, hogy így hívtak-e egy
folyót is az Olympostól északra, ahogyan
például Marsyas is folyónév volt, s egyúttal egy vad
erdőlakónak, Apollón vetélytársának a neve is. Oiagros
„magányos vadászt" jelent, olyat, aki egyedül vadászik.
Orpheus Pieriában, az
olymposi Múzsák földjén nőtt föl. Apollón volt a
tanítómestere. Azon
a lanton tanította muzsikálni az isten, amit Herméstől kapott
ajándékba, s továbbadta Orpheusnak. Az ifjú az Olympos erdős
szurdokaibangyűjtötte először maga köré lantja és éneke
hangjaival a fákat és a vadállatokat, ott mutatkozott meg Kalliopé
fia először Apollón hasonmásaként. Vadállatok, hiúz, oroszlán
és őz hallgatta odaadón az isten énekét is, amikor Admétos
nyájait őrizte.Ha nem mondanák ki az elbeszélések a dalnok
nevét, s nem állna ott a képeken, melyek lantosként ábrázolják
Orpheust, nem lehetne mindig tudni, melyikükről van az adott
jelenetben szó.
A
legtöbb elbeszélő számára már itt, az Olympos lejtőjén
kezdődött Thrákia vad földje, noha Pieria még Makedóniához
tartozott. Egy Pieria nevű thrák országról regéltek, s ott
adtak királyságot Orpheusnak. Azt állították, hogy a fák az
igazi „Pieriából" egészen idáig követték, s thrákká
avatták Orpheust. A későbbi vázafestők hittek nekik, míg a
korábbiak még ragaszkodtak az igazsághoz, mely nélkül nem lenne
Orpheus történetének értelme, s maga a hérósz léte is
értelmetlen volna. Hiszen ábrázolásaiból is kitűnik, hogy
hellén volt a thrákok között, s a neve sem idegen. Thrákul
másképp hangzott volna az „Orpheus" név. Persze nem oly
könnyen érthető, mint Oiagros, ami ugyancsak nem lehetne egy thrák
férfi thrák neve, de talán nem volt indokolatlan, s nem is
értelem nélkül való, hogy a dalnok egyik késői tanítványa
Orpheus sötét köntösét, melyben az Argonauták nevében
áldozatot mutatott be Hekaténak, az orphné, „sötétség"
szóból származó kifejezéssel jelölte.Sötétséggel volt
kapcsolatban Orpheus, alvilági útjánál ugyanúgy, mint később
is, amikor éjszaka részesítette beavatásban az embereket, ahogy
illett. A Múzsa fiát az Eurydiké utáni vágy vezette a
Túlvilágba. Ebben különbözött Théseustól és Iasóntól, hogy
Perseusról és Héraklésről ne is szóljunk, akik végképp nem
valamilyen női - akár halandó, akár isteni - lény iránt való
szerelemből vállalkoztak az útra. De Orpheus abban mégis Théseus
sorsán osztozott, hogy Eurydiké éppúgy nem térhetett vele vissza
hazájába, hogy örökre vele maradjon, mint az athéni hérósszal
Ariadné. Bár azt beszélték róla, már előbb a dalnok felesége
volt, Orpheusnak éppúgy volt egy isteni vetélytársa, ahogy
Théseusnak Dionysos személyében. Épp e vetélytárs révén
került Eurydiké oly korán kapcsolatba a holtak birodalmával.
Mindkét
neve szerint - mert ennek a híres történetnek a héróináját is
két néven ismerjük, akárcsak Ariadnét, akit Aridélának is
hívtak - akár a Túlvilág úrnője is lehetett volna. Eurydiké
jelentése „a széltében bíráskodó": ez a név eredetileg
csak az Alvilág királynőjének járt, bár később sok előkelő
nő viselte a halandók között. A másik nevéről már nem tudjuk
pontosan megállapítani, hogy Agriopé, „vadarcú",
vagy inkább Argiopé, „a fényes arcú" a helyes alakja: így
hívták Thamyris dalnok anyját is. Az
Argiopé változat mellett szól, hogy Orpheus késői
tanítványai, akik
egyébként Musaiost mesterük fiának tartották, Selénét, a
holdistennőt emlegették anyjaként. Az elbeszélők nyilván
holdszerűnek látták Orpheus szeretett asszonyát, még ha az
Alvilág áldozatának, és nem királynéjának ismerték is.
Bár
Persephoné, a Hádés által elrabolt, mindkettő volt: áldozat és
királyné egy személyben, akihez Orpheus, Eurydiké iránt való
szerelmétől indíttatva, leszállt a férje házába. A történet
a ránk hagyományozott változat szerint Thesszáliában
kezdődött, ahol egyszer már sikerült egy hűséges feleséget,
Alkéstist, Admétos király hitvesét kiszabadítani a
halálkarmaiból. Héraklés híres kalandja volt ez a thrák
Diomédéshez vezető útján. Ahogy előbb Apollón Admétosnál, úgy
élte most Aristaios pásztoréletét a szép Tempé-völgyben, az
Olympos alatt: Kyréné nimfa szülte őt Létó fiának, hogy
kicsiny Zeus legyen belőle és egy második szent Apollón.Aristaios
fő büszkesége, mint közismert, a méhei voltak. Nevéről ítélve
„a legjobbfajta" volt, ami csak van a világon. A holtak
„mézes" Zeusa, Zeus Meilikhios, akit kígyó alakban
tiszteltek az élők, persze ugyancsak nem volt másfajta, mint
Aristaios, noha az ő méheiről nem esett kimondottan szó. Az
isteni méhész üldözte Eurydikét. Az
ifjú asszony menekült előle, menekülés közben elesett, s egy
kígyó a bokájába mart. Társnői,
a dryasok, megsiratták a hegyek közt, mélyen bent Thrákiában. Mire
Orpheus odafutott, addigra Hádés már elragadta ifjú feleségét.
Utána indult, jajveszékelő énekkel, végigvándorolt egész
Görögországon, le a Peloponnésos legdélibb csücskéig, a
Tainaronig.
Lantjában
bízva lépett
a holtak birodalmába vivő sötét útra, melyen
alig egynéhányan jártak előtte az élők közül: a két barát,
Théseus és Pei-rithoos, akik el akarták rabolni Persephonét, és
Héraklés, amikor fölhozta a Kerberost. Kharón a kelleténél
jobban emlékezett mindegyikükre. De
végül őt is lenyűgözte Orpheus lantja. Még azt is
beszélték, elhagyta
ladikját s követte az éneklő Orpheust, hogy meghallgassa
csodálatos énekét, amit a földalatti uralkodópárnak ad elő.
Míg Orpheus énekelt, a
Kerberos nem ugatott. Ixión kereke megállott. Tityos máját nem
marcangolták a keselyűk. Danaos lányai abbahagyták a hasztalan
vízhordást. Sisyphos leült a kövére. Tantalos megfeledkezett
éhségéről és szomjúságáról. Az Erinysek álmélkodtak, és a
holtak bírái sírtak. Sírt a lelkek végtelen raja is, Orpheus
köré gyűlve. Csak Eurydiké nem volt köztük. Még az újonnan
érkezett árnyak közt időzött, s kígyómarta bokájával lassan
közeledett. Egy
Magna Graeciai mester festményén (itt gyakran díszítették a
sírokba tett vázákat az Alvilág képeivel) a szerelem repülő
Erós alakjában vezeti Eurydikét. Persephonét is látni, aki
meglágyulva Orpheus dalától, kegyes mozdulattal hívatja az ifjú
asszonyt. A dalnok maga a két nőalak közt áll. Már fogja kedvese
kezét, de nem néz senkire sem, egyik képen sem.
Ez
volt az alvilágiak törvénye: senkinek sem volt szabad
megpillantania őket. Elfordított arccal áldoztak a halottak
istenségeinek. Csupán a hang volt megengedve a holtak birodalmában,
de egyetlen pillantás sem. Orpheus hangja csodákat tett, de nem
tehette a Halált, ama másik birodalom isteneihez
tartozást meg nem történtté. Az alvilágiak törvénye Persephoné
törvénye volt. Az
is megerősítette a törvényt, hogy az élő lázadozott ellene.
Épp megszegése által lépett érvénybe a törvény igazában.
Eurydiké követhette szerető férjét: Orpheus az énekével elérte
ezt. De nem volt szabad a halálból az életbe vezető nehéz út
folyamán rápillantania. Miért nézett rá a dalnok mégis? Mi volt
az oka, az élő és a halott közötti nagy, végleges elszakadáson
kívül? Őrület volt ? Meg
akarta csókolni az asszonyt ? Vagy
csak biztosan akarta tudni, hogy követi? Egy
klasszikus attikai dombormű ábrázolja a jelenetet. Itt már nem
ketten vannak, hanem hárman: Orpheus hátrafordult, ránéz.
Eurydiké a szerelem és a búcsúzás mozdulatával könnyedén
vállára teszi a kezét. Közben jobbját már Hermés, a
lélekkísérő fogta meg. Ahogyan a hagyomány szerint Zeus
mennydörgése hallatszott, amikor Oidipus eltűnt az Alvilág
küszöbén, ugyanúgy dörgés hangzott föl akkor is, amikor
Eurydikét visszahívták a holtak birodalmába: háromszor egymás
után dördült fel az elháríthatatlan végzet hívó szava.
Hasztalan
futott Orpheus az elenyésző után, próbált visszatérni az
Alvilágba. Kharón nem vitte át újból a ladikján. Túl
merészen hasonlították Orpheust az ókorbanDionysoshoz. Az isten
fölhozta anyját, Semelét a Hádésból. Amire ő képes volt, arra
Orpheus nem volt képes. De ettől fogva árnyék esett apollóni
lényére, s ez dionysosi árnyék volt. Orpheus egyformántartozott
mindkét istenhez. Viszont nem Dionysos ellenfele és áldozata lett,
hanem a thrák nők ellenfele, s vad tombolásuk áldozata, az
őrjöngésé, amivé a boristen tisztelete fajult.
Orpheus
állítólag hét hónapot töltött egy hatalmas szikla alatt, a
makedóniai Strymón folyó torkolatánál, egy barlangban, miután,
egy másik hagyomány szerint, hét
napig rostokolt az alvilági folyó partján anélkül, hogy egyetlen
falatot magához vett volna. Megtartóztatta magát a nőktől, nem
akart többé nászt ülni. Alighanem
ebben az időben keresték föl a vad erdőlakók, thrákiai
férfiak, mint a vázaképek mutatják, vagy szatírok,
kisebb-nagyobb fiúk, ahogy egy késői dombormű örökítette meg.
Nem egészen kicsiny gyermekek voltak – el kellett érni bizonyos
életkort a magasabb beavatáshoz -, hanem ifjak. Orpheus hústól
való megtartóztatásban, "orphikus életben" nevelte
őket, az istenek és a dolgok kezdetéről énekelt nekik, és
részesítette őket a beavatásban, amit az Alvilág istennőjénél
tett látogatásáról hozott magával. Később azt beszélték, Zeus
agyonsújtotta villámával, amiért misztériumaival oktatta az
embereket.
A
régebbi történet viszont úgy tudta, a
thrák nők vették rossz neven Orpheustól, hogy már három éve
megtartóztatja magát a szerelemtől és a nőktől. Csak ifjakkal
tartott kapcsolatot, s azt beszélték róla, ő
vezette be a thrákoknál a fiúszerelmet. Épp azért, mert csak
ifjú férfiak vették körül, nem pedig asszonyok, mint Semelé
fiát, most Apollónhoz vált hasonlatosabbá.
Aiskhylos Bassarai című
tragédiájában - így nevezték Thrákiában a bakkhánsnőket -
Orpheus egyszer fölkelt éjnek évadján és megmászta a Pangaion
hegységet, hogy tisztelje a fölkelő napban Apollónt. Ugyanoda
hajtotta föl az istenük a thrák mainasok rajongó csapatát is,
éjszakai Dionysos-ünnepségeik alkalmából. Aligha
tudtak a titokról, amit Aiskhylos valószínűleg ugyanannak a
trilógiának egy másik, Ifjak című
tragédiájában mondott ki, amikor magát Apollónt szólíttatta a
Karral Kisseus és Bakkheus, "repkénykoszorús" és
"bakkháns" néven. És
Orpheus a költő véleménye szerint talán csakugyan túl messze
ment egy egyoldalú tiszteletben, amióta visszatért a holtak
birodalmából, s haragudott az Alvilág isteneire: hiszen azok közt
mégiscsak Dionysos uralkodott, mint Hádés és földalatti Zeus. A
dalnok bolyongása során a Pangaion hegységben odatévedt a thrák
bakkhánsnők titkos ünnepére. Azok
nyilván fölismerték, nem őrületről volt szó, mint a thébai
nők esetében, akik oroszlánnak nézték Pentheust. S széttépték
a Múzsa fiát.
Az
egyik elbeszélő viszont úgy
tudta, volt egy titkos rítusok céljaira berendezett nagy beavatási
épület, egy Leibéthra nevű makedón városban: alighanem hasonló
ahhoz, amit Samothrakéban tártak fel. Itt gyűltek össze bizonyos
napokon a thrák és a makedón férfiak Orpheusnál. Fegyvereiket
letették az ajtó előtt. A haragos asszonyok fölkapták a
fegyvereket, megölték a férfiakat, akik kezük közé jutottak, s
a beavató pap, Orpheus felszabdalt testét darabonként a tengerbe
vetették. Ebben az elbeszélésben a dalnok feje átúszott a Melés
folyó Smyrna melletti torkolatába, ahol később Homéros, a trójai
háború költője, mint a folyamisten fia megszületett. Ott vették
ki fejét a vízből, s héróont állítottak Orpheusnak, később
pedig szentélyt, melybe egyetlen nőnek se volt szabad belépnie.
Egy
másik elbeszélés szerint Orpheus
egész Thrákiában föl-alá vándorolt, ahogy később az orphikus
beavató papok Görögországban, és a férfiak csatlakoztak hozzá.
A nők eleinte nem merték őt megtámadni. De azután borból
merítettek bátorságot, s azóta vonulnak a thrákok részegen a
csatába. Vázaképeken látjuk, hogyan támadják meg a részeg
thrák asszonyok a törékeny énekest gerellyel és nagy kövekkel,
mindennel, ami csak kezük ügyébe esik. Neki csupán lantja van,
azzal védekezik, földre bukva, hasztalan. Testének darabjait
szétszórták mindenfelé. A
Múzsák szedték össze s temették el kedvencüket Leibéthrában.
Lantját, mert nem találhatott Apollón és Orpheus után méltó
tulajdonost, Zeus Lyra néven a csillagképek közé emelte.
Van
Orpheus fejéről és lantjáról még egy különös történet. A
gyilkos nők levágták a fejét, lantjára szögezték és bedobták
a tengerbe, vagy inkább a thrák Hebrosba; a
fej úszva tovább énekelt és a lant tovább zengett. A
folyó a tengerbe vitte az éneklő fejet, s a tenger áramlata
Lesbosra, arra a szigetre, ahol később legdúsabban termettek a
dalok és csengett az édesszavú lant. A fejet itt a Bakkheionban,
Dionysos szentélyében temették el, a lantot Apollón templomában
őrizték. Így
illett, s ez felelt meg Orpheus dionysosi sorsának és' apollóni
természetének. Sokkal később arról is beszéltek, hogy jóshelye
volt Lesboson, és szép vázaképek és vésett kövek tanúsága
szerint az ifjak kinyilatkoztatásokat kaptak a dalnok fejétől, míg
végül Apollón maga parancsolt neki hallgatást.
Akárhol
temették is el Orpheust, a sírján fészkelő csalogányok
édesebben és harsányabban énekelnek, mint másutt. Két
sírja volt Orpheusnak Makedóniában, az Olympos lábánál: egy
Leibéthrában, s
egy másik a "Zeus város", Dion61 közelében: azért
kellett hamvait átvinni ide, mert a másik sír kinyílt, amikor az
oszlopok ráomlottak. Valószínűleg a nagy tolongásban döntötte
fel véletlenül az oszlopokat és az urnát az összecsődült
tömeg, mert mindenki saját fülével akarta hallani a csodát: déli
órában elaludt egy pásztor a síron, s álmában Orpheus dalait
énekelte, oly édesen és messzezengőn, mintha a dalnok halhatatlan
hangja csendült volna föl a holtak birodalmából.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése