A
katonaváros és tábor amfiteátrumának romjait Budapesten, a III.
ker. Nagyszombat, Korvin Ottó, Viador és Szőlő utcák (Bécsi út)
közötti területen tárták fel. Megtalálásának történetéből
érdemes megemlíteni, hogy a XVII. század vége felé a romjai
mutató dombot Marsigli hadimérnök még tábori erődítménynek
nézte. Ugyanígy a másik aquincumi körszínházat rejtő
„Csigadomb”-ot is. Az olasz hadimérnöknek erről szóló könyve
csak 1726-ban jelent meg Amszterdamban. Az óbudai felszínre kinyúló
romokat talán ennek hatására figyelte meg alaposabban Pococke
Richard angol utazó, aki 1730 körül fordult meg itt. Ő már
amfiteátrumnak vélte a „Királyhegy” régi maradványait.
Az
amfiteátrum története bővelkedik a kalandos fordulatokban. Az
épület építésének idejét az északi kapu közelében előkerült
feliratos tábláról pontosan ismerjük. Eszerint ezen a helyen az
Aquincumban állomásozó legio II adiutrix építkezett itt
Antoninus Pius uralma idején, 145 és 161 között. Ez az
emléktábla, amelyet két szárnyas Victoria- figura és a legio
címerállata, a Pegazus díszít, alighanem az amfiteátrum északi
kapuját, a porta pompae-t ékesíthette, bár egy felvetés szerint
az északi kapu szomszédságában állt (de csupán feltételezett)
diadalív homlokzatán volt elhelyezve. Nagyon valószínű azonban,
hogy a felirat már csak az épület megújítását, egy korábbi,
fakonstrukciójú amfiteátrum kőbe való átépítését örökítette
meg. E feltételezett első amfiteátrum talán Hadrianus császár
uralma alatt, az aquincumi legiós tábor végleges felépítése
idején történhetett.
A
IV. század vége felé az amfiteátrum bejáratait elfalazták,
ezáltal jól védhető erődítménnyé alakították át. Az elzáró
falak feletti rétegekből római érmék kerültek elő, ami azt
mutatja, hogy az erőd még a római uralom alatt elpusztult. Ezután
a népvándorlás népei használták a kitűnően védhető
épületet. A hatalmas földépítmény túlélte a népvándorlást,
és a magyar honfoglalás idejére a legenda ide helyezi Attila
várát. A középkori források emlegette Kurszán várát a
kutatások az amfiteátrumban bizonyítottnak vélik (azért ez ma is
egy vitatott kérdés, szerintem inkább egy elméletnek kell
tekinteni a sok közül).
A
magyar középkor folyamán még mindig álló falak között (erről
egy 1606-ban készült metszet tanúskodik) valamiféle börtön vagy
talán kivégzőhely lehetett, amint a feltárás során előkerült
vasbilincsek és fejetlen csontvázak bizonyítanak. Erre utalnak az
amfiteátrum helyének XVII-XVIII. századi nevei is: Sintérhegy,
Galgenberg.
Az
1800-as évek kezdetén új házak csoportját építették a romok
elegyengetett rétegszintje fölé. Ez a házcsoport közel másfél
évszázad tartalmára elrejtette az antik építmény romjait.
Amikor pedig az 1879-82. években kiásták a polgárváros
amfiteátrumát, hiába tűnt fel az óbudai Királydomb különös,
köridomú csoportja, ez alatt még Theodor Mommsen, a hírneves
történész sem egy amfiteátrumot, hanem egy olyan színházat
sejtett, amelyben színdarabokat és játékokat mutattak be.
Hihetetlennek látszott ugyanis, hogy Aquincumban két amfiteátrum
lett volna, amikor magában Rómában is csak az ókor vége felé
épült meg a második körszínház. De érdekes, hogy már a XIX.
század elején akadt egy olyan tudós, Német Sándor, aki a
Tudományos Gyűjtemény című folyóiratban megkockáztatta azt a
véleményt, hogy ez a hatalmas föld- és kőtömeg bizonyára római
amfiteátrum. A vélemény elhangzott, de senki sem hederített rá,
sőt mosolyogtak is rajta, amikor előkerült a földből a
polgárváros amfiteátruma.
A
vita csak 1925-ben dőlt el a köridomú házcsoport alatt rejlő
építmény rendeltetéséről. A nyilvános parknak szánt területen
ekkor bontották le az egyik roskatag házikót. A régészek
leáshattak a szabaddá vált helyen. Kuzsinszky Bálint és Nagy
Lajos végleges bizonysággal megállapíthatták, hogy a XIX.
századi házcsoport pincefalait egy amfiteátrum sugárirányú
falaira alapozták. A teljes feltárás az 1935-40. évek folyamán
történt, Szilágyi János és Nagy Tibor vezetése alatt.
És
itt az építési tábla, amit az Aquincumi Múzeumban tekinthettek
meg. A felirata:
Imp(eratori)
Caesari/ Tit(o) Aelio/ Hadriano/ Anto(n)ino/ Aug(usto) Pio p(atri)
p(atriae)/ co(n)s(uli) IIII leg(io) II Adi(utrix) p(ia) F(idelis)
Titus
Aelius Hadrianus Antoninus Pius császárnak, a haza atyjának,
negyedízben consulnak. A kötelességteljesítő, hűséges (pia
fidelis) legio II Adiutrix.
A
legio II Adiutrix kitüntető jelzője volt a pia, fidelis-
„kötelességteljesítő, hűséges”.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése