Sok-sok
év kitartó várakozás és néhány illegális behatolás után
megtörtént a csoda: a Pacsirtamező utcai Táborvárosi Múzeum
végre feltárta kapuit! Igaz csak hetente egyszer, vasárnap,
ebédidőben, de ne legyünk elégedetlenek!
A
Múzeum erősen leharcolt állapotban van, természetesen az
Aquincumi Múzeum kicsinye, de sajnos ő is ment a süllyesztőbe,
hogy a romkertben lehessen fitnesszelni. Pedig valaha csodálatos
múzeum volt, izgalmas színfolt Budán. Egy lakóház aljában
alakították ki a múzeumot, a ház kertjében szarkofágok vannak,
az épület legalsó szintje pedig a romok védőépületeként
szolgál. Szerintem nagyon ötletes, praktikus és szellemes
megoldás. A házat jelölő katona-portrét pedig szinte mindenki
ismeri.
A
feltárás során a fürdőházat ezzel a megoldással mutatták be:
a lakóház felépült, de az alsó szintjén múzeumot alakítottak
ki. Sok, a helyszínen előkerült leletet is itt mutattak be,
amelyek ma már az Aquincumi Múzeumban vannak. A régi kiállítás
kincsei természetesen már nincsenek itt, de a feltárt fürdőrészek,
a rekonstruált falrészletek és padlófűtés azért megtekinthető.
A régi múzeum tárlói is teljesen eltűntek, a védőépület
pedig siralmas állapotban van. Az üveg betörve, a falakon vastag,
szőrös penész. A néhai falat díszítő térképnek még halvány
nyomait fel lehet fedezni, de az avatatlan szem azt is könnyen
penésznek vagy beázásnak véli. De lássuk előbb a régi képeket,
hogy mit vesztettünk el (megint):
Természetesen
a Múzeumhoz tartozott múzeumi vezető is: egy szépen illusztrált
füzetke, amiben az író kézenfogja a múzeumba látogatót, és
tárlóról tárlóra, kőről kőre elmeséli, hogy mi micsoda. Mit
látunk, miért került oda, satöbbi. Egy ilyen füzetből
tökéletesen lehet rekonstruálni, hogy milyen is volt a kiállítás.
A szóban forgó füzet:
A
vezetőt már kívülről megtanultam, és nagy vágyam volt bejutni
a Múzeumba. Természetesen némi kerítésmászással ez meg is
történt, és a hiányos üvegen keresztül mindent láthattam, ami
a múzeumból maradt. Ám a szívem vágya volt a "régi"
múzeumba eljutni, amihez inkább egy időgép kellett volna. Azért
nagy lelkesedéssel fogadtam a kezdeményezést, hogy két órára
kinyitják a múzeumot. Azért pazar érzés az ajtón keresztül
bemenni és nem kúszni-mászni.
A
múltba ugyan nem mehettem vissza, de lépésről lépésre
végigjárhattam a régi kiállítás helyeit. Az utcafrontról is
látható kovácsoltvas felirat mellett látható táncosnőt
ábrázoló sírkő másolat-másolata is bent van a múzeumban (vagy
eredeti? nem hiszem.).
a bejárat ikonikus katonája |
táncosnőt ábrázoló sírkő részlete, az utcáról látható |
retro felirat, ami egy letűnt korba invitál |
A
táncosnő-dombormű így is megkapó, ám képzeljük el színesben,
amint egy égkék háttér előtt egy sáfrányszín sálat lenget...
A rómaiak szerették a színeket és szerették az életet -
szerintem bátran lehetne újraszínezett szobrokat és domborműveket
mutatni, pláne ha másolatról van szó.
...és a táncosnő bent, a málladozó falak mellett |
A
falnak támasztva két feliratos sírtáblát láthatunk, ezek
valahogy itt maradtak. Talán túl nehezek voltak ahhoz, hogy
elvigyék őket. Mindkét sírkövet egy korábbi temetőből
hurcolták ide, amikor a táborváros újonnan telepített lakossága
már semmi kegyeletet nem érzett a korábbi lakosság elhunyt
családtagjai iránt. Ezeket a sírköveket is felhasználta a IV.
században a szegényebb lakosság. A faragott sírkövek némelyikére
rávésték az elhunytak képmását. Így az ábrázolások a
leghitelesebben emlékeztetnek a korabeli öltözködési módra,
hajviseletre, stb. Az egyik Korvin Ottó utcai sírtáblán házaspár
áll egymás mellett. A férfi – a felirat szerint Publius
Petilius –
római tógát visel, kezében irattekercset tart, a római polgárjog
jelképeként. Felesége a III. századi császárnők által divatba
hozott hajviselet szerint fésülködik. Vállán díszes kapcsolótű
tartja össze redőzött felsőruháját. A házaspár képmás alatt
halotti lakoma ábrázolását látjuk: két férfi, valószínűleg
szolgák, olajat öntenek áldozati csészéből a sírkő közepére
faragott háromlábú asztal serpenyőjébe.
A
másik, hasonlóan kidolgozott sírtáblára férfi képmását
faragták. A körszakállt viselő katona kezében nagy kulcsot tart.
A felirat szerint az ábrázolt a IV. Flavia legio kincstárnoka
volt. Sírkövét az egyik aquincumi kőfaragó műhelyében
készítették. Bármennyire nagy a hasonlóság a bemutatott két
sírkő között, a házaspáré közel egy évszázaddal későbbi,
mint a kincstárnoké.
sírkövek a falnak támasztva |
Viszont
néhány új, színes tájékoztató tábla azért van. Noha a forró
nyári szél még a tavaly őszi száraz leveleket kergeti, az
egységes múzeum-dizájnos táblák itt is felütötték a fejüket.
Egy kis infó arról, hogy mit is láthat itt az érdeklődő. Aminek
nagyon örültem, hogy a falfestmények képét is láthatjuk a
táblán. Maguk a falfestmények nem láthatók a rommaradványokon,
ami a múzeum állapota miatt nem is baj, hiszen csak tönkre menne.
Viszont jó minőségű képeken láthatóak, és ezek nagyon is
hozzátartoznak a Táborvárosi Múzeum életéhez (még így
haldoklásában is).
Egy
szó mint száz: félre a vasárnapi rántott hússal, és kalandra
fel, a Táborvárosi Múzeum újra nyitva van!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése