Patrick Aló
művészete mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Lehet gyűlölni, lehet rajongani
érte, de közömbösnek lenni – azt nem lehet! Modern, nagyon modern, túl a jelen
világunk szintetikus csillogásán egy rozsdától lassan enyésző fémes jövőbe
vezet. Egy olyan világ kapuit tárja fel, ahol gépek vannak, ahol teremtett
vas-szörnyek már nem az intelligens akarat szolgálatában állnak, hanem abból a
világból szór elénk kedélyborzolóan felkavaró töredékeket, amelyben a gép és az
ember már nem különálló fogalmak, ahol a vasnak akarata, gondolata, véleménye
van – a jelenünkből és a közeljövőnkből. Ebben élünk, a technológia a
legelvetemültebb ókorbubus számára sem idegen vagy ördögtől való dolog.
És mégis. Ilyen kontextusban
hátborzongatóak. Mert ahogyan az ókorra, a görögökre és a rómaiakra tekintünk,
abban bizony van némi pátosz. Hiába beszélünk a kétes szerelmi erkölcseikről,
hiába rángatjuk elő a múlt homályából a sötét kis titkaikat, akkor is jelen
van, kézzel tapintható a pátosz, ami a letűnt korokat övezi. Minden elmúlt
időre egyfajta elnéző jóindulattal tekintünk, hogy a nehézségekkel együtt akkor
biztosan jobb volt. És a jövőnkre nézve is van bennünk valami gyógyíthatatlan
optimizmus: jó volt és jó lesz, csak most egy kicsit éppen nem jó.
Ezek a szobrok ezt
az idillt kavarják fel. A klasszikus márványszobrok selymességét, a bronz
akháj-fürtöket, a kecsességet, a könnyedséget, a játékosságot vetkőztetik le az
ókori alkotásokról. Nyersek. Darabosak. Nem akarnak finomak lenni. Nem akarnak
lágyak és emberiek lenni. Vasak, fémhulladékok, forgácsok, szilánkok, töredékek
– minden, ami a nagyon is újkori létünk velejárója. És közben fenségesek. Olyan
értelemben, ahogyan Leonidasz király önfeláldozó veresége is fenséges. És
múlhatatlan.
Az 1975-ös
születésű római szobrász (egyénként sokat élt Amerikában is) nagyon pozitív és
optimista ember. Líbiai anyától és római apától származik: nyugati ember keleti
szenvedéllyel. Saját bevallása szerint a szobrai az örök reneszánszt ünneplik.
A cyberpunk és a klasszikus művészet szerelemgyermekei. Pedig sokkal több
annál, mintsem az ókori művészet interpretálása a mai korra. A klasszikus ’az
istenek meghaltak’ felfogással szemben én pont az ellenkezőjét értelmezem a
szobraiból: a világ meghalt, a szellem eltávozott, de az istenek halhatatlanok,
még ha egy néhai kipufogó-csőben is, de mindenben jelen van a természet teremtő
ereje, az isteni, a fenséges és egyben az örökkévaló. Az alkotások vonalai
lenyűgözőek. Az alakok mozdulatai, gesztusai, a láncokból kirajzolódó
gesztusok, Pán erőlködéstől felfútt arca, térdének kereksége, Herkules
összeráncolt szemöldöke, vagy Aphrodité csábító lábtartása, mind-mind egy
elfeledett kor művészetét keltik életre. Vasból. Nyersen és durván. Milyen dalt
játszhat a szatír, aki fém alkatrészekből készült, mint egy Terminátor?
Lehunyja a szemét és azt álmodja, hogy valóságos? Milyen madarak hallgathatják
játékát ebben a mai világban? Herkules hasizmai edzőtermekben formálódtak? Az
arctalan Aphroditét érdekli vajon, hogyan fest? Vagy mások szemében látja meg
önmagát? Édes lehet-e a tej, ami Romulust és Remust táplálja? Tudjuk, hogy nem.
Ez egy hatalmas szakadék múlt és jelen között, az elképzeléseink és a vágyaink
között. Szeretünk álmodni. Szeretünk a nyári napfényben gyönyörködni a
narancsszín napsugarakban. Patrick Aló szobrai olyanok, mint egy ilyen forró
nyári napon beugrani a jéghideg vízbe. Sokkol. Mint ezer késszúrás. Egy
pillanat alatt megváltozik minden. De nem ez a művészet lényege, hogy kapukat
nyisson más világokba?
|
Arióné |
|
Kiméra |
|
Herkules |
|
Herkules |
|
Herkules |
|
Herkules |
|
kentaur |
|
Kheirón |
|
Laokoón |
|
Mercurius |
|
Pán szürixszel |
|
Pán szürinxszel |
|
Romulus és Remus |
|
Venus |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése